تور چین: الحاق تایوان به چین؛ رویای در دسترس شی

به گزارش زعفران، از اول اکتبر مصادف با روز ملی چین که 25 جنگنده چینی با عبور از مرز های هوایی تایوان، وارد حریم هوایی این جزیره شدند تا امروز، هر روز و هر شب پرواز جنگنده های چینی بر فراز حریم هوایی این منطقه و به منظور آنچه از سوی مقام های چینی شناسایی خوانده می گردد، ادامه دارد.

تور چین: الحاق تایوان به چین؛ رویای در دسترس شی

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

روز دوشنبه هفته گذشته با ورود 56 جنگنده چینی به حریم هوایی تایوان، تعداد این جنگنده ها به بالاترین حد خود رسید و پکن چالشی جدی برای سیستم دفاع هوایی تایوان ایجاد کرد. کوشش جنگنده های تایوانی برای عقب راندن و دور نگه داشتن جنگنده های چینی بی فایده بوده و دولت ایالات متحده هشدار داده است اقدام چینی ها در نقض مکرر حریم هوایی تایوان نوعی فعالیت نظامی تحریک آمیز بوده و صلح و ثبات منطقه ای را به خطر می اندازد.

ناظران معتقدند با تشدید این درگیری ها، توازن قوا پیرامون تایوان به طور کلی تغییر خواهد نمود و این جزیره از بن بستی چند دهه ای وارد فاز نو و خطرناکی در مناسبات منطقه ای خواهد شد.

تایوان 70 سال است که در برابر خواسته پکن مبنی بر پیوستن به چین مخالفت نموده و اکنون این منطقه به کانون تقابل دو ابرقدرت دنیای یعنی چین و ایالات متحده تبدیل شده است. تحلیلگران می گویند سرنوشت و آینده این جزیره پتانسیل این را دارد که نظم منطقه ای را به کلی به چالش بکشد.

دنی راسل، دستیار سابق وزیر خارجه ایالات متحده در توصیف شرایط فعلی می گوید: عایق زیادی روی سیم کشی روابط دو طرف باقی نمانده و هر آن امکان دارد یک اتصالی همه چیز را به هم بریزد. به گفته او، تصورش زیاد سخت نیست که اتصال میان دو سیم بی عایق همه چیز را به آتش بکشد.

روزنامه نیویورک تایمز می نویسد: چین برای اولین بار نمایشی از توانایی خود برای فتح نظامی تایوان به راه انداخته و ایالات متحده که می خواهد از هر تهاجمی به این جزیره جلوگیری کند، تسلط نظامی خود بر این منطقه از دنیا را فرسوده و کم توان می یابد. تایوان هم حتی به رغم اینکه مردم آن مقاومت قابل توجهی در برابر ایده پیوستن به چین دارند و در این جهت متحد هستند، اما آمادگی نظامی بالایی برای مقابله به مثل با اقدامات چینی ها ندارند.

به نوشته این روزنامه، هر سه طرف مایل نیستند که وارد یک جنگ نظامی شوند، اما اقداماتی انجام می دهند که خطر محاسبه اشتباه و تشدید بی اعتمادی را زیاد می نماید. یکی از موارد موثر در تغییر سیاست پکن، سیاست های دولت دونالد ترامپ در قبال تایوان بود. در یک مورد، در اکتبر 2020 سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده در گزارشی رسمی گفتند که رهبران چین نگرانند که ایالات متحده به این منطقه حمله کند و طرح هایی برای مقابله با این حمله احتمالی آماده نموده اند.

هرچند نشانه ای جدی از آماده سازی ارتش ایالات متحده برای چنین عملیاتی دیده نشد، اما نگرانی طرف چینی به میزان ای جدی بود که ژنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا در تماسی با همتای چینی خود کوشید آن ها را از عدم قصد امریکا برای حمله به تایوان مطمئن کند.

ایوان مدیروس، عضو شورای امنیت ملی امریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما معتقد است: مساله تایوان به یک موضوع حیاتی در روابط چین و ایالات متحده تبدیل شده و اگر نگوییم درام اصلی پیرامون این جزیره است، می توان توضیح داد که دست کم یکی از سالن های اصلی تئاتر روابط چین و امریکا درگیر این نمایش شده است.

چیو کو- چنگ، وزیر دفاع تایوان روز چهارشنبه هفته گذشته در پاسخ به سوال یکی از قانونگذاران درباره تنش های کنونی نظامی با پکن در مجلس این کشور گفت: اوضاع کنونی بدترین حالت ممکن در طول 40 سال گذشته از زمان پیوستن من به ارتش تایوان است. بعلاوه خطر بروز اقدامی اشتباه در سراسر تنگه حساس تایوان وجود دارد. او به کمیته آنالیز مجلسی مسوول رسیدگی به هزینه های ویژه نظامی به ارزش 8.6 میلیارد دلار برای تسلیحات ساخت تایوان شامل ناو و موشک تاکید نمود: برای من به عنوان یک فرد نظامی فوریت رویارویی و رسیدگی به تنش موجود وجود دارد.

وزیر دفاع تایوان بعلاوه گفت، چین در حال حاضر توانایی حمله به تایوان را دارد و تا سال 2025 قادر به حمله در مقیاس کامل خواهد بود. بعضی برآورد ها مبتنی بر این ایده مطرح می گردد که شی جین پینگ، رییس جمهور کنونی چین که ارتشی قوی در اختیار دارد و برای دور سوم ریاست خود بر جمهوری خلق چین دورخیز نموده، ممکن است برای اشغال تایوان اقدام کند و با این اقدام حکومت خود را در دوره بعدی تضمین کند.

نشانه هایی از این تمایل هم در صحبت های مقام های چینی دیده می گردد. به گزارش خبرگزاری شینهوا، شی جین پینگ روز شنبه طی سخنرانی خود به مناسبت گرامیداشت صدودهمین سالگرد انقلاب 1911 که به دو هزار سال حکومت امپراتوری در چین انتها داد، گفت که تجزیه طلبی تایوان بزرگ ترین مانع برای اتحاد چین و یک خطر پنهان جدی برای ملت است، کسانی که تاریخ خود را فراموش می نمایند، به میهن خود خیانت می نمایند و می خواهند کشور را تجزیه نمایند، از سوی مردم طرد خواهند شد و تاریخ آن ها را محاکمه خواهد نمود.

مساله تایوان منحصرا از امور داخلی چین است و هیچ گونه دخالت بیگانگان در آن مجاز نیست. این اظهارات رییس جمهور چین خیلی زود با واکنش دفتر رییس جمهور تایوان روبرو شد. در بیانیه ای که دفتر رییس جمهور تایوان منتشر کرد، آمده است: مردم ما آشکار و با صدای بلند پیشنهاد برای پیوستن به چین و زیستن زیر سایه یک کشور دو سیستم سیاسی را رد نموده اند و نمی خواهند تجربه هنگ کنگ را تکرار نمایند.ما ترجیح می دهیم به جای آن از شیوه زندگی دموکراتیک خود دفاع کنیم. یکی از اصلی ترین نگرانی های چین، همکاری های نظامی ایالات متحده و تایوان است.

ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز آدینه به افزایش اقدامات تحریک آمیز کشور های غربی علیه پکن هشدار داد. به نوشته وبگاه وزارت امور خارجه چین، لیجیان در نشستی خبری درباره افشاگری روزنامه وال استریت ژورنال در مورد تعلیم نیرو های تایوانی به وسیله امریکایی ها متذکر شد: اصل چین واحد، بنیان سیاسی روابط امریکا و چین است.

او در ادامه گفت: روابط چین و امریکا به اقدامات متعددی از سوی واشنگتن از جمله قطع روابط دیپلماتیک، فسخ قرارداد های دفاعی با تایوان و خروج ارتش امریکا از این جزیره بستگی خواهد داشت. لیجیان متذکر شد: امریکا فقط می تواند در زمینه هایی از جمله تجاری و فرهنگی با تایوان تعامل داشته باشد و فروش تسلیحات و همکاری نظامی با آن، به روابط پکن و واشنگتن خدشه وارد می نماید.

روز سه شنبه هفته گذشته، جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده گفته بود در تماس با همتای چینی اش دو طرف بر پایبندی به توافق تایوان تاکید نموده اند. از زمان برقراری روابط دیپلماتیک ایالات متحده و چین در 1979، امریکایی ها موضع چین در مورد اینکه تایوان بخشی از خاک این کشور است پذیرفته اند، اما هیچ گاه آن را به طور رسمی به رسمیت نشناخته اند. تحلیلگران بر این باورند که تقابل نظامی چین و تایوان هزینه های سیاسی سنگینی برای پکن دارد، اما گزینه نظامی به گزینه های روی میز رییس جمهور چین اضافه شده است.

اوریانا اسکیلار ماسترو، استاد دانشگاه استنفورد در این باره می گوید: اشغال یک کشور 24 میلیون نفری و در اشغال نگه داشتن آن کار ساده ای نیست و احتیاج به رجحان نظامی قابل توجهی دارد. این جنگ اقتصاد و روابط بین المللی چین را با چالشی جدی روبرو خواهد نمود.

با این وجود زمانی که صدا های میانه رو در چین هم از ضرورت الحاق صلح آمیز تایوان به این کشور صحبت می نمایند یعنی شرایط نسبت به گذشته متفاوت شده. فکر می کنم گزینه نظامی اکنون واقعا یک گزینه است. به گزارش رویترز، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا روز آدینه به مدت شش ساعت با یانگ جیچی، دیپلمات ارشد چینی و مدیر کمیسیون مرکزی سیاست خارجی حزب کمونیست چین در زوریخ، سوییس به صورت رودررو و در نشستی غیرعلنی ملاقات و مصاحبه کرد.

سالیوان پس از ملاقات ها در ناتو و اتحادیه اروپا به خبرنگاران در بروکسل گفت: مذاکرات از این نظر مفید بود که فرصتی واقعی بود تا واقعا دیدگاه ها و مقاصد مختلف خود را برای یکدیگر مطرح کنیم. او ادامه داد: این جلسه راهی بود تا تمام کوشش های خودمان را برای ایجاد شرایطی انجام دهیم که در آن این رقابت بین ایالات متحده و چین که یک رقابت شدید است، با مسوولیت پذیری اداره گردد و به درگیری یا رویارویی منجر نگردد.

منبع: فرارو
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 272

به "تور چین: الحاق تایوان به چین؛ رویای در دسترس شی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور چین: الحاق تایوان به چین؛ رویای در دسترس شی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید