اگر این کتاب را می خوانید می خواهید به عنوان یک رهبر رشد کنید!

به گزارش زعفران، به گزارش خبرنگاران، کتاب مشتری شریک شماست: نقش طلایی مهارت های نرم در روابط با مشتری نوشته جارِد بِلسکی به ترجمهمنصوره حکمی در 200 نسخه در 254 صفحه و به بهای 138500 تومان از سوی انتشارات پندار تابان روانه بازار نشر شده است.

اگر این کتاب را می خوانید می خواهید به عنوان یک رهبر رشد کنید!

برایان واینر، مدیرعامل کامسکور و رئیس و مدیرعامل سابق 360-آی در مقدمه کتاب می نویسد: بازاریابی در گذشته کار بسیار راحت تری بود. شما به چهار چیز یعنی محصول، قیمت، مکان و تبلیغات توجه می کردید و اگر عملکردتان خوب بود، می توانستید حتی فروش محصولات میانه خود را نیز افزایش دهید. از آن روزها به همراه تغییر در رفتار مصرف نماینده، که همه در بازاریابی از آن آگاهند، اوضاع به طرز چشمگیری تغییر نموده است. نتیجه مستقیم آنْ تغییر نقش شرکت های خدمات بازاریابی و آشفتگی بی سابقه است. شرکت ها باید خدمات تخصصی بسیار متنوعی ارائه دهند تا به مشتریان خود در هدایت فضای کاملاً پرزحمت کسب وکار یاری نمایند و در عین حال فکر نمایند که چگونه درآمدهای مشتری و خودشان را افزایش بخشند. وظیفه چه کسی است که تشخیص دهد چگونه همه این موارد نابرابر را در یک راستا قرار دهد؟ شریک مشتری. شغلی که همواره سخت بوده است، اکنون به مجموعه مهارت های رهبری احتیاج دارد که بسیار دلهره آور به نظر می رسد.

رهبری امری پیچیده و ظریف است. بسیاری از مردم مدیریت کردنِ افراد زیاد یا داشتن عنوانی رؤیایی را با رهبر بودن اشتباه می گیرند؛ چیزی که از حقیقت بسیار فاصله دارد. در بازار امروز که همکاری امری لازم است، نفوذ -و نه اختیارات- اعتبارِ رهبری است. رهبر به زبان ساده یعنی کسی که پیروان مشتاق داشته باشد، خواه زیردستان شما خواه همکار، مشتری و شریکتان باشند.

این کتاب هدایت عملی برای تبدیل شدن به رهبری بهتر و پیمایش میدان پرخطر چالش ها، از مدیریت تیم های چندمنظوره گرفته تا گفت وگوهای مشکل با مشتریان، است. همه چیز در قالب مطالب قابل فهم و مرتبط ارائه می گردد. توصیه می کنم کتاب را با همراه داشتن یک دفترچه یادداشت (کاغذی یا آنلاین) بخوانید تا ببینید چگونه می توانید درس های آن را به صورت واقعی در دنیا خود به کار گیرید. بعلاوه کتاب را در نزدیکی میز خود نگه دارید و هنگامی که در مواجهه با مشتری یا کارمندی با شرایط چالش برانگیزی روبه رو می شوید آن را بیرون بیاورید. این کتاب یادآوری پویا از کوشش هایی است که همه ما در جایگاه مدیر و در مدیریت ارتباط با مشتری با آن ها سروکار داریم. نگران این نباشید که تمام 31 درس را همواره از حفظ بدانید؛ باور کنید که من این کار را ننموده ام و جارد بسیاری از درس هایی را که بر اثر اشتباهاتِ اتفاق افتاده در 360-آی آموخته است به اشتراک می گذارد. فقط به یاد داشته باشید که رهبر عالی بودن کوششی انتها ناپذیر و مادام العمر است.

من در طول این سال ها چیزهای زیادی از جارد آموخته ام و متشکرم که او وقت خود را صرف ارائه چارچوبی برای به اشتراک گذاشتن دروس آموخته شده از حرفه اش در خط مقدم بازاریابی در آشفته ترین دوره تاریخ نموده است. این دانش آموز خود استادی شده است با بینش هایی که می تواند به همه ما در زندگی شغلی و شخصی مان یاری کند.

جارِد بِلسکی نیز در مقدمه کتاب نوشته است: من در جایگاه مدیرعامل یک کارگزار بزرگ بازاریابی ارتباطات این فرصت را داشته ام که هر ماه میزبان تقریباً هشت کارمند نو برای گپ وگفتی صمیمانه باشم. این کارمندان نو سرشار از کنجکاوی، شگفتی و خوش بینی هستند. من آن ها را تشویق می کنم هر سؤالی که ممکن است به آن ها در جهت معین مسیر کسب وکار یا شغلشان یاری کند از من بپرسند. در طول سال ها، میزبان صدها مورد از این نشست ها بوده ام و همه آن ها احساس منحصربه فرد خود را دارند. پرسشی که به نظر می رسد بیشتر اوقات با آن روبه رو می شوم این سؤال چاپلوسانه اما کنایه آمیز است که هی جارد، تو به این جوانی چطوری این شغل را به دست آوردی؟

اول از همه، کسانی که مرا دوست دارند به من یادآوری می نمایند که دیگر خیلی جوان نیستم. پاسخ دوم و جدی تر این است که من بسیار خوشبخت بوده ام که افراد بسیاری به حرفه من علاقه زیادی نشان داده اند و همهی آن ها به من یاری نموده اند تا درک کنم در دنیای کسب وکار تعداد بسیار کمی از مهارت ها ذاتی هستند.

مهم تر آن که آن ها به من یاری نموده اند بفهمم بسیاری از چیزها غریزی نیستند. چیزی به عنوان رهبر ذاتی وجود ندارد، درست همان گونه که چیزی به عنوان مدال طلای المپیک ذاتی یا دانشمند موشکی ذاتی وجود ندارد. مهارت های نرم به هیچ وجه نرم نیستند. آن ها فقط نکات دقیق و ظریف بیشتری دارند، آموزش آن ها سخت تر و یادگیری آن ها دشوارتر است. در حقیقت اگر گفته گردد که استاد شدن در علم آمار یا برنامه نویسی کاری آسان تر است می تواند بسیار منطقی باشد و چه بسا استاد شدن در ارزیابی شرایط موجود در سالن هنگام ارائه سخنرانی مهم یا ارائه ارزیابی سرنوشت ساز به یک کارمند بسیار دشوارتر است.

من بیشتر عمر کاری خود را در کارگزاری های ارتباطات، 500 شرکت پردرآمد آمریکایی که نام آن ها سالانه در مجله فورچون به چاپ می رسد، نهادهای بازاریابی و مشاوره گذرانده ام و می توانم بگویم که مسیر رازآلود منتهی به رده های مدیریتی سطح بالا در شرکت ها به انباشته شدن مهارت های نرم بستگی دارد. برترین رهبران کسانی هستند که به آسیب پذیری گرایش دارند، مخاطب های خوبی هستند، خوب ارتباط برقرار می نمایند، دارای حس سوءظن سالم هستند، تنش را به خوبی داوری می نمایند، به سرعت اعتماد ایجاد می نمایند، به دیگران انگیزه می دهند و صریح صحبت می نمایند.

متأسفانه، در بسیاری از محافل، این لیست کنار گذاشته و گفته می گردد که مهارت های نرم در فطرت برخی وجود دارند و برای برخی دیگر این گونه نیست. چه تعداد از ما شنیده ایم که کسی بگوید، خب، بیلی شخصی مردمی است. او ذاتاً مخاطب خوبی است. به ما گفته شده است که برخی افراد به طور طبیعی آسایش دیگران را فراهم می نمایند یا می توانند در توفانِ برف یخ بفروشند. از آن جاکه به نظر می رسد این چیزها برای برخی از افراد خیلی راحت است، به ما القا شده است که استعدادهایی ذاتی هستند. ما بعلاوه، اغلب از روی حسادت، تصور می کردیم که دوستان ما با مدرک مهندسی باهوش تر و مهم ترند.

من با این فرضیه به شدت مخالفم. برای مثال، یادگیری این که چگونه مخاطب ای عالی باشید با یادگیری مهارت در استفاده از اِکسل فرقی ندارد. هر مهارتی را می توان به بخش های تمرین، استفاده و بهینه سازی تا رسیدن به مهارت تقسیم کرد. با وجود این، درحالی که به معنای واقعی کلمه هزاران کتاب، دوره آموزشی و فیلم در خصوص کسب مهارت در اکسل وجود دارد، تنها تعداد انگشت شماری کتاب معتبر در خصوص این که چگونه مخاطب ای فعال باشیم یا اعتماد ایجاد کنیم وجود دارد. به علاوه، بیشتر این کتاب ها برای شرایطی به نگارش درآمده اند که همه چیز خوب و آفتابی و هوا عالی است، درحالی که حقیقت این است که مهارت های نرم در شرایطی بیشترین کاربرد را دارند که همه چیز بی نظم، پرتنش و پرمخاطره است. پس چرا چنین است که در این زمینه از صنعت و برای یاری به افراد در معین مسیر و بهبود مهارت های نرم آن ها فقط تعداد کمی کتاب وجود دارد؟

این مشکل سه نکته اصلی دارد. اول این که بیشتر کارمندان تشخیص نمی دهند که این مهارت های نرم تا چه مقدار حیاتی هستند. دوم، سفر به سوی تعالی مستلزم خوداندیشی و آسیب پذیری است و هیچ یک از این موارد برای یک کارمند معمولی حالت های عاطفیِ راحتی نیستند. سوم، کتاب های معدود و حتی مدرسان کمتری در این زمینه وجود دارند.

ما رهبران آینده خود را مأیوس می کنیم. ما افرادی را که در حرفه شان خوب عمل نموده اند برمی گزینیم و مسئولیت بسیاری از کارکنان جوان دیگر را به عهده آن ها می گذاریم. آن گاه وقتی خوب مدیریت نمی نمایند ناامید می شویم. ما در اولین ارزیابی کارشان تعجب می کنیم که بیشتر از آن که در افراد انگیزه ایجاد نمایند انگیزه آن ها را از بین می برند. تعجب می کنیم که نمی توانند در خصوص نظرات اعضای تیم خود داوری نمایند یا نمی دانند چگونه جلسه ا بیست نفره را اداره نمایند.

اگر این کتاب را می خوانید، به این علت است که می خواهید به عنوان یک رهبر رشد نموده و اطمینان حاصل کنید که شخصاً در کسب مهارت های نرم سرمایه گذاری می کنید یا این که می خواهید راه های بیشتری برای انتقال آن به دیگران پیدا کنید. حتی به طور معین تر، در برخی زمینه های خاص مانند تبلیغات، بازاریابی، خلاقیت، مشاوره و بیشتر کسب وکارهای ارتباطات بازاریابی، تفاوت بین رشد و شکوفایی و شکست چیزی جز هوش هیجانی و درک واقعی از اطرافیانتان نیست.

در آخر باید گفت چیزی که یک رهبر عالی در این کسب وکار ایجاد می نماید توانایی مقابله با مسائل سخت، پیش بینی لحظه های پیچیده و باموفقیت انجام دادن کار با وجود آن ها است. یافتن آن لحظات همان چیزی است که حرفه تان را تعریف می نماید.

در این جا چند نمونه از این موارد سخت ارائه می گردد: چگونه می توان با مشتری در خصوص هزینه هایی که فکر می نماید خیلی زیاد است گفت وگو کرد. چگونه به یک کارمند عالی بگوییم که دیگر عالی به نظر نمی رسد. چگونه به مشتری بگوییم که 220 هزار دلار زیادی هزینه نموده اید. چگونه تشخیص دهید که چه موقع محصول نامرغوب است و چه زمانی بازار ما را شکست می دهد. چگونه می توان به نشانه هایی در خصوص مشکل کسب وکار خود توجه کرد. چگونه خبرهای بد را سریع تر از خبرهای خوب به رئیس خود منتقل کنیم. چگونه به طور غیرمستقیم بر خلاقیت، فراوری، فروش، محصول یا مدیریت اجرایی تأثیر بگذاریم. چگونه می توان در بحثی در خصوص تجزیه و تحلیل، خلاقیت و رسانه داوری کرد.

سروکار داشتن با این امور سخت و همه نکات ظریف همراه با آن ها الهام بخش من بوده است که این کتاب را بنویسم و مزایای تمام توصیه های شگفت انگیزی را که دریافت نموده ام و بعلاوه درس هایی را که هنوز در حال یادگیری شان هستم به اشتراک بگذارم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 26 تیر 1402 بروزرسانی: 26 تیر 1402 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 703

به "اگر این کتاب را می خوانید می خواهید به عنوان یک رهبر رشد کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر این کتاب را می خوانید می خواهید به عنوان یک رهبر رشد کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید