با پیمایش میدانی به یافته های جدیدی درباره راه آهن رسیدیم

به گزارش زعفران، تهران (پانا) - محمد محسنیان اسم می نماید که در فیلم رُم - شهبازان از دیدگاه آنالیز رفتار انسان های گذشته به موضوع راه آهن پرداخته است.

با پیمایش میدانی به یافته های جدیدی درباره راه آهن رسیدیم

محمد محسنیان پژوهشگر میراث صنعتی که ایده ساخت فیلم رُم- شهبازان از وی است در گفت وگو با پانا درباره کار اصلی باستان شناسان و رویکرد ساخت این فیلم سخن گفت.

محسنیان اظهار کرد: می دانید دقیقاً کار باستان شناسان چیست؟ آن ها کوشش می نمایند با آنالیز آثار مادی باقیمانده از انسان های گذشته پی به رفتارشان ببرند. کسانی که با پیگیری های من درباره موضوع راه آهن سراسری ایران آشنا هستند، می دانند که تمام کوشش من این است که با چنین رویکردی به این مساله نگاه کنم.

وی اضافه کرد: درست است که اسناد مختلفی از زمان ساخت راه آهن باقیمانده است اما همچنان پیمایش میدانی، سرنخ های جالبی را در اختیار ما قرار می دهد. در فیلم رُم- شهبازان هم با همین دیدگاه پیش رفتیم و فکر می کنم که نکات جالبی را برای علاقه مندان واقعی راه آهن تعریف نموده باشیم.

مستند رُم- شهبازان به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا صاحبی بدون اکران پرده ای از پنجشنبه چهارم شهریورماه هم زمان با هشتاد و سومین سالگرد افتتاح راه آهن سراسری در صفحه ویژه هنروتجربه در پلتفرم هاشور منتشر شد.

در خلاصه داستان این مستند آمده است: باستان شناسی باهدف پیدا کردن قهرمانان واقعی ولی کمتر دیده شده پروژه راه آهن سراسری ایران، سفری را در پیش می گیرد. قهرمانانی از سراسر جهان، که در پس داستان های تخیلی و گاه افسانه ای راه آهن گم شده اند. تاریخ راه آهن ایران، تاریخ مشترک ایران با بسیاری از کشورهای جهانست که می تواند به اسم نقطه عطفی در پروژه های عمرانی در تاریخ معاصر معرفی گردد. علاوه بر آن این پروژه صنعتی، در پس ظاهر سختِ آهنین خود، جلوه هایی ارزشمند از نشانه های رفتار انسانی را داراست که با رمزگشایی آن می توان راز ماندگاری را شناخت.

رم- شهبازان در سال 2020 اسم منتخب جشنواره Prisma Film Awards و فینالیست جشنواره Roma CinemaDoc را کسب کرد.

دیگر عوامل این فیلم عبارت اند از: تهیه نماینده: نرگس صفری، فیلم نامه نویس: محمدرضا صاحبی، مدیر فیلم برداری: داوود عباسی، مدیر صدابرداری: محمدمهدی سلمانی، تدوین: علی پژمان.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 230

به "با پیمایش میدانی به یافته های جدیدی درباره راه آهن رسیدیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با پیمایش میدانی به یافته های جدیدی درباره راه آهن رسیدیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید