بازسازی خانه: بازسازی کاروانسراهای راه ابریشم در خراسان شمالی

به گزارش زعفران، کاروان سراهای راه ابریشم در استان خراسان شمالی بازسازی شدند.

بازسازی خانه: بازسازی کاروانسراهای راه ابریشم در خراسان شمالی

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

علی کبر وحدتی معاون میراث فرهنگی استان خراسان شمالی گفت:

با توجه به اینکه خراسان شمالی از بیشترین کاروان سراها در راستا راه ابریشم و در شاخه جرجان- نیشابور برخوردار است، با برنامه ریزی های اجرا شده در اداره میراث فرهنگی استان خراسان شمالی کاروان سراهای این محدوده بازسازی شدند.

وحدتی اضافه نمود که از 11 کاروانسرایی که در طول راستا جرجان به نیشابور نهاده شده، هشت کاروان سرا در خراسان شمالی واقع شده است، به همین علت بازسازی این بناهای تاریخی از ابتدای امسال در دستور کار نهاده شد.

معاون میراث فرهنگی استان خراسان شمالی بیان نمود:

راستا جرجان به نیشابور نه تنها به علت وجود تاسیسات وابسته به راه، مانند کاروان سراها، آب انبارها، برج ها و بناهایی که مربوط به هدایت مسافران و مراقبت از راه ها هستند، بلکه تعداد زیادی از مشاهیر علم و ادب و فرهنگ در شهرهای این راستا رشد و پرورش نموده اند که نشان دهنده تاثیرات این راستا فرهنگی است.

وحدتی از بازسازی کارونسرای رباط قلی که مربوط به دوره تیموری است اطلاع داد و اضافه نمود:

این کاروان سرا با اعتبار 150 میلیون تومان مورد بازسازی نهاده شده و تا 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است به طوری که تمامی حجره ها، دو شترخان و تمامی گنبدها و طاق های فروریخته احیا شده و تنها بام سازی آن به جای مانده که به زودی به اتمام می رسد. این کاروانسرای ارزشمند تاریخی قرار است با نگاه بوم گردی و کاربری خدماتی و پذیرایی به بهره برداری برسد.

وی بعلاوه به رباط قربیل و رباط عشق اشاره نمود و ادامه داد:

رباط قربیل در کنار محور اصلی و مواصلاتی استان خراسان شمالی نهاده شده و سالانه نزدیک به 20 میلیون تردد از مجاورت آن انجام می گردد. این بنای ارزشمند نیز با اعتبار 450 میلیون تومان قرار است بازسازی گردد و در حال حاضر دارای 40 درصد پیشرفت فیزیکی است. کاروانسرای رباط عشق نیز که اوضاع نابسامانی دارد، قرار است با مبلغ 280 میلیون تومان مورد بازسازی قرار بگیرد و هم اکنون مطالعات آن نیز اجرا شده است.

وحدتی تاکید نمود:

اگر اعتبارات پایدار باشد، پس از بازسازی این کاروان سراها، مستندسازی و بازسازی و احیای دیگر کاروانسراهایی که در استان خراسان شمالی و در راستا راه باستانی جرجان-نیشابور نهاده شده اند، در دستور کار قرار می گیرند تا در این راستا با بازسازی کاروان سراها و دیگر تاسیسات وابسته به راه، شاخه جرجان-نیشابور در راستا راه ابریشم در لیست موقت میراث جهانی قرار گیرد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 فروردین 1401 بروزرسانی: 20 فروردین 1401 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 437

به "بازسازی خانه: بازسازی کاروانسراهای راه ابریشم در خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی خانه: بازسازی کاروانسراهای راه ابریشم در خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید