اسلحه مصرف کنندگان برای پاسخ به استراتژی نفتی اوپک پلاس

به گزارش زعفران، وزیران اوپک پلاس روز پنج شنبه ملاقات نموده و با نادیده گرفتن درخواستها برای افزایش بیشتر عرضه نفت، برنامه افزایش فراوری به مقدار 400 هزار بشکه در روز برای دسامبر را تصویب کردند.

اسلحه مصرف کنندگان برای پاسخ به استراتژی نفتی اوپک پلاس

به گزارش خبرنگاران، جولیان لی، استراتژیست نفتی بلومبرگ در مطلبی نوشت: اوپک پلاس با این اقدام کشورهای مصرف کنده را به سمت آزاد کردن ذخایر نفت استراتژیک سوق داد.

این گروه که متشکل از 23 فراورینماینده نفت شامل عربستان سعودی و روسیه است، نشست مجازی برای تصمیم گیری درباره سیاست فراوری خود برای دسامبر را برگزار کرد. برنامه فعلی افزایش فراوری جمعی به اندازه 400 هزار بشکه در روز است.

کشورهای مصرف نماینده بزرگ نفت شامل آمریکا، ژاپن و هند اعلام نموده اند که نفت کافی وجود ندارد و این گروه را برای عرضه بیشتر تحت فشار قرار داده اند. اما اعضای این گروه، کشور به کشور از برنامه فراوری فعلی دفاع نموده و پشت سعودیها صف کشیدند که رویکرد محتاطانه ای را برای افزایش عرضه نفت همزمان با خروج اقتصاد جهانی از پاندمی کووید دنبال می نمایند.

اکنون که اوپک پلاس تصمیم گرفته است برنامه افزایش فراوری 400 هزار بشکه در روز را ادامه دهد و آمار واقعی افزایش فراوری ممکن است کمتر باشد زیرا اعضای متعدد این گروه قادر نیستند نفت بیشتری فراوری نمایند، کشورهای مصرف نماینده ناچارند واکنش نشان دهند. این به معنای آزاد شدن نفت بیشتر از ذخایر استراتژیک خواهد بود.

عرضه 200 هزار بشکه در روز بیشتر، 6.2 میلیون بشکه به عرضه در مدت دسامبر اضافه خواهد نمود. این رقم کمتر از اندازهی است که آمریکا از ابتدای سپتامبر از ذخایر نفت استراتژیک آزاد کرد که تا حدودی در واکنش به از دست رفتن فراوری بر اثر وقوع طوفان آیدا و بعلاوه برنامه فروش بلندمدت برای تامین هزینه زیرساخت بود.

مشکل آزاد شدن نفت از ذخایر دولتی این است که امکان واکنش به اختلالات عرضه واقعی را کاهش می دهد با این حال ذخایر استراتژیک به علت افزایش اخیر فراوری آمریکا، بسیار بیشتر از اندازه ضروری هستند. اما مشکل واقعی بایدن و متحدان مصرف نماینده نفت وی این است که اگر فراورینمایندگان تسلیم نشدند، در مرحله بعد چه اقدامی باید انجام دهند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، فروش نفت از ذخایر استراتژیک چین در ماه گذشته تاثیر چندانی در کنترل قیمتها نداشت. اما ممکن است گذشت زمان به نفع بایدن باشد. بیشتر پیش بینیهای بازار نفت حاکی از آن است که کمبود فعلی عرضه در اوایل سال آینده به مازاد تبدیل می گردد و برداشت از ذخایر ممکن است به حد کافی باشد تا به مصرف نمایندگان یاری کند بدون افزایش قیمتها زمستان را سپری نمایند. اگر مازاد عرضه اتفاق بیافتد، به خریداران فرصت خواهد داد تا ذخایر استراتژیک خود را بدون برانگیختن افزایش قیمتها، دوباره پر نمایند.

نظر تحلیلگران درباره بازار نفت پس از تصمیم اخیر اوپک پلاس

اد مورس، مدیر جهانی تحقیقات کالا در سیتی گروپ در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: اوپک پلاس هفته گذشته خاطرنشان کرد تقاضا بسیار کند رشد می نماید. ما پاندمی را پیش رو داریم. در واقع برعکس این حرف شاید درست باشد. ما شاهد اوج گیری تقاضا هستیم. سال آینده از نظر فراوری غیراوپک رشد بسیار بزرگی وجود خواهد داشت. این رشد بزرگتر از رشد هر یک از اعضای اوپک خواهد بود.

گلدمن ساکس خاطرنشان کرد انتظار می رود نوسان قیمت در هفته های آینده به علت اختلاف آشکار میان اوپک پلاس و آمریکا افزایش پیدا کند. بازار نفت دچار کمبود عرضه مانده و برداشت احتمالی از ذخایر استراژیک آمریکا تنها به طور موقتی از فشار صعودی به قیمتها کم می نماید و ممکن است سال آینده نتیجه معکوس داشته باشد.

جان کیلداف، از شرکای موسس شرکت اگین کپیتال با اشاره به برداشت از ذخایر استراتژیک گفت: در حال حاضر اوپک کارتهای برنده را در اختیار دارد و اگر ذخایر استراتژیک آزاد نشوند، قیمتها صعود بیشتری پیدا خواهند کرد. اگر زمستان زودتر فراتر برسد، بدترین سناریو اتفاق خواهد افتاد و نفت به بیش از 100 دلار صعود خواهد نمود.

جیووانی استونوو، استراتژیست گروه یو بی اس اظهار کرد: تصمیم اوپک پلاس ممکن است باعث گردد آمریکا ذخایر نفت استراتژیک را آزاد کند. با این حال این اقدام تنها به طور موقتی اختلالات فراوری را پوشش می دهد و مسائل ساختاری کمبود سرمایه گذاری و تقاضای رو به رشد را حل نمی نماید. این بانک پیش بینی کرد قیمت نفت برنت در ماههای آینده به 90 دلار صعود خواهد نمود.

واندانا هاری، موسس شرکت واندا اینساتس گفت: بعید است که واکنش بزرگی از سوی مصرف نمایندگان وجود داشته باشد زیرا قیمتها از اوج اخیرشان عقب نشینی نموده اند. انتظار می رود فرایند بهبود تقاضا ادامه پیدا کند و ذخایر پس از تصمیم اوپک پلاس برای حفظ محدودیت عرضه، به اندازه قابل ملاحظه ای کاهش پیدا نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 دی 1400 بروزرسانی: 23 دی 1400 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 354

به "اسلحه مصرف کنندگان برای پاسخ به استراتژی نفتی اوپک پلاس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسلحه مصرف کنندگان برای پاسخ به استراتژی نفتی اوپک پلاس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید