بیشتر تخلف ها و اقامت نوروزی سهم کجا بوده است؟

به گزارش زعفران، اسماعیل برات ـ معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ درباره آخرین شرایط شکایت ها و تخلف های اتفاق افتاده در تعطیلات نوروز، اظهار کرد: تعطیلات نوروز 1402 به گونه ای پراکنده است که الگوی سفر در سال نو با سال های گذشته فرق دارد. اگر به تقویم نگاهی بیندازیم تعطیلی نیمه شعبان، تقارن نوروز با ماه رمضان، تعطیلی های روز طبیعت، عید فطر و... را مشاهده می کنیم که مسافرت های نوروزی را در چندین بخش تقسیم نموده است. در نتیجه سفرهای نوروزی عملاً از 16 اسفندماه 1401 آغاز شده و پیش بینی می گردد تا ابتدای اردیبهشت ماه 1402 ادامه داشته باشد. بر این اساس نحوه توزیع سفر در مقایسه با سال های گذشته متفاوت خواهد بود.

بیشتر تخلف ها و اقامت نوروزی سهم کجا بوده است؟

او با اشاره به تشدید نظارت ها در تعطیلات نوروز، افزود: علاوه بر نظارت های میدانی که به صورت محسوس و نامحسوس در سطح کشور انجام می گردد، فعالیت تاسیسات گردشگری به وسیله سامانه جانا نیز رصد می گردد. بعلاوه سامانه 09629 به صورت تلفنی و هم به وسیله درگاه اینترنتی به نشانی https://09629.ir به صورت 24 ساعته در حال دریافت شکایات مسافران نوروزی است. بر همین اساس از مجموع 5812 شکایت ثبت شده تا پنجم فروردین ماه، 2380 مورد به طور کامل رسیدگی و پاسخ داده شده و بقیه نیز در حال رسیدگی است.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری افزود: بر اساس آنالیز های اجرا شده 26 درصد از شکایت های ثبت شده از دفاتر خدمات مسافرتی بوده، 32 درصد از تأسیسات اقامتی، 3 درصد از مرکز پذیرایی، 33 درصد مراکز رفاهی جاده ای نظیر پمپ بنزین و... و 6 درصد سایر تأسیسات گردشگری است.

به گفته برات، تعداد تخلف ها و شکایت ها از دفاتر خدمات مسافرتی بیش از سایر تأسیسات و مراکز گردشگری بوده است.

او در پاسخ به این پرسش که بیشترین تخلف ها و شکایت ها در کدام استان ثبت شده است، اظهار کرد: استان خراسان رضوی تا کنون بیشترین نظارت ها و برخوردها را با تخلفات داشته است.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به امکان ثبت تقدیر از مراکز گردشگری در این سامانه ها، گفت: تا کنون 274 مورد تقدیر از تاسیسات گردشگری در این سامانه ها ثبت شده است. بعلاوه در حوزه نظارت بر تاسیسات گردشگری تا به امروز 11501 مورد بازدید به صورت محسوس و نامحسوس از تاسیسات گردشگری اجرا شده و 2006 مورد از اماکن گردشگری تذکر و اخطار دریافت نموده اند.

برات درباره افزایش نرخ بی رویه اماکن اقامتی نیز اظهار کرد: هتل ها و اقامتگاه های گردشگری دارای مجوز از وزارت گردشگری هیچگونه افزایش نرخی نداشته اند و در صورت مشاهده به شدت برخورد خواهد شد؛ زیرا نرخ نامه های تاسیسات گردشگری یکساله بوده و افزایش نرخ بر اساس دستورالعمل مصوب، ابتدای مهرماه هر سال اجرا شده و در طول سال، این تأسیسات افزایش نرخ نخواهند داشت.

او معتقد است: موارد مربوط به افزایش بی رویه نرخ ها عمدتاً به اماکن اقامتی غیرمجاز و فاقد پروانه بهره برداری مربوط می گردد.

برات در ادامه اعلام آمار اسکان مسافران نوروزی که 19 میلیون نفر تا چهارم فروردین ماه بوده است، به تفکیک سهم هر یک از اقامتگاه های مجاز از این اقامت ها پرداخت و گفت: تقریبا 42 درصد اقامت ها در مهانسراها،خانه های معلم و ...، 20 درصد در خانه مسافر، 26 درصد در اقامتگاه های موقت همانند کمپ ها، 6 درصد اقامت ها در هتل ها، یک درصد در اقامتگاه های بومگردی و باقی (5 درصد) در سایر تأسیسات گردشگری بوده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 6 فروردین 1402 بروزرسانی: 6 فروردین 1402 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 656

به "بیشتر تخلف ها و اقامت نوروزی سهم کجا بوده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیشتر تخلف ها و اقامت نوروزی سهم کجا بوده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید