واکسن نزده ها مراقب اُمیکرون باشند

به گزارش زعفران، رییس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت گفت: باید کوشش کنیم تا هرچه سریع تر پوشش واکسیناسیون را تکمیل کنیم. امروز افرادی را می بینیم که دز اول را تزریق نموده اند اما در دریافت دز دوم تأخیر وجود دارد، این موضوع نگران کننده است چرا که تک دز نمی تواند ایمنی مطلوبی را ایجاد کند به ویژه درباره واریانت تازه که دانسته هایمان در برابر نانادانسته هایمان کمتر است.

واکسن نزده ها مراقب اُمیکرون باشند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، مسعود یونسیان، رییس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت، درخصوص آخرین شرایط ویروس کرونا در کشور، اظهار کرد: درباره فرایند ابتلا به کرونا، ما از حدود 25 مردادماه که قله پنجم را پشت سر گذاشتیم کماکان ازنظر تعداد ابتلا و تعداد مرگ و میر فرایند روبه کاهشی را شاهد هستیم و با توجه به این که عمده واکسیناسیون بعد از این تاریخ بوده به نظر شرایط نسبتاً خوبی داریم برای اینکه بتوانیم با پیک بعدی کرونا مقابله کنیم، چرا که اغلب واکسن هایی که تجویز شده اخیراً تزریق شده و هنوز افت قابل ملاحظه ای در سطح پادتن ها را انتظار نداریم ببینیم.

وی نقش واکسیناسیون در کاهش ابتلا و مرگ ومیرهای ناشی از کرونا را مثبت دانست و اضافه کرد: مسأله مهم این است که حتی کشورهای مختلفی که واکسیناسیون بالایی داشته اند مانند کشور آلمان یا کشور آمریکا نیز شاهد افزایش موارد ابتلا و فوتی ها هستند، یعنی نباید خوشبین باشیم که واکسن تمامی کارها را نموده و با انتقال بیماری مقابله خواهد نمود. با عنایت به اینکه سرعت واکسیناسیون پس از فروکش کردن موج پنچم افزایش پیدا نموده (یعنی از ابتدای شهریور)، منطقاً نقش اصلی در فروکش کردن موج پنجم را سیر طبیعی اپیدمی و افزایش رعایت نکات بهداشتی برعهده داشته، هرچند واکسنی که بعداً زده شده نقش مهمی در کاهش تعداد مرگ و میر بخصوص در سالمندان و کادر درمان، افزایش سرعت افت موارد نو و نیز تثبیت شرایط بیماری داشته و این نقش بر اساس شواهد ملی و نیز بین المللی غیر قابل انکار است.

مدیریت هوشمند کرونا یعنی محدودیت برای متخلفان کرونایی

یونسیان گفت: آنچه در حال حاضر دارای اهمیت است باید کوشش کنیم تا هرچه سریع تر پوشش واکسیناسیون را تکمیل کنیم. امروز افرادی را می بینیم که دز اول را تزریق نموده اند اما در دریافت دز دوم تأخیر وجود دارد، این موضوع نگران نماینده است چرا که تک دز نمی تواند ایمنی مطلوبی را ایجاد کند به ویژه درباره واریانت نو که دانسته هایمان در برابر نانادانسته هایمان کمتر است.

رییس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت درباره مدیریت هوشمند محدودیت های کرونایی شرح داد: به نظر بحث مهمی است و باید مورد توجه قرار گیرد. این بدان معناست که افرادی که اصول و پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند اجازه فعالیت بیشتری دارند به این سبب که جامعه را به مخاطره نمی اندازند. اما بالعکس افرادی که رعایت نمی نمایند طبیعتاً باید رفتارها و فعالیت های آن ها محدود گردد.

لزوم افزایش سرعت واکسیناسیون در میان تک دزها

وی با اشاره به راه چاره مقابله با واریانت های نو کرونا، توضیح داد: درباره اومیکرون باید بگوییم مهمترین کاری که در این باره می توان انجام داد، واکسن است، آمار کشورهایی که گزارش هایی از فرایند ابتلا به امیکرون در آن ها اعلام شده نشان می دهد که نه تنها نسبت افراد غیر واکسینه در مبتلایان بالاتر بوده، بلکه درصد احتیاج به بستری و اکسیژن درمانی و احتیاج به ونتیلاتور در افراد غیرواکسینه به مراتب بالاتر بوده است. این برای ما مهم است، مهمترین کاری که باید انجام دهیم افزایش سرعت واکسیناسیون و پوشش دادن به افرادی است که تا به امروز واکسن نزده اند، چرا که تا ماه ها تأثیر این واکسن خواهد ماند و جمعیت واکسینه از کرونا در امان خواهند ماند. در عین حال نباید فراموش گردد که چنانچه نکات بهداشتی رعایت نگردد، واکسن به تنهایی نمی تواند جامعه را حفاظت کند. باز در آمارهای سایر کشور مشاهده می کنیم که کشورهایی که پوشش واکسیناسیون مشابه دارند، نسبت ابتلا و مرگ و میرشان فرق دارد که این حاکی از نقش رعایت اصول بهداشتی درکنار واکسیناسیون و اثر توام این دو استراتژی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 بهمن 1400 بروزرسانی: 11 بهمن 1400 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 374

به "واکسن نزده ها مراقب اُمیکرون باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن نزده ها مراقب اُمیکرون باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید