سیر و پیاز دو ماده غذایی خاص، سم زدا و ضد سرطان!

به گزارش زعفران، بعضی دانشمندان معتقدند که اجزای موجود در پیاز و سیر موسوم به آلی سولفیدها و بیوفلاونوئیدها عامل مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی هستند. مطالعات نشان داده افرادی که مقادیر زیادی سیر و پیاز مصرف می نمایند در مقایسه با افرادی که اندازه کمتری از این سبزیجات مصرف می نمایند، کمتر به سرطان و بیماری قلبی مبتلا می شوند.

سیر و پیاز دو ماده غذایی خاص، سم زدا و ضد سرطان!

سیر و پیاز همواره مورد توجه و استقبال همه بوده است؛ بعلاوه پیاز به علت ماندگاری بالایی که داشت به مسافت های دور ارسال و معامله میشد. بر اساس مطالع های که در انگلیس اجرا شده است، زمانی که از محصولات باغی صحبت می گردد، پیاز بعد از گوجه فرنگی دومین محصول مهم است.

در حال حاضر هم محققان آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی و محققان سایر کشور ها فواید مصرف سبزیجاتی مانند سیر، پیاز و پیازچه را برای سلامتی تایید نموده اند.

تحقیقات نشان داده اند که چگونه این سبزیجات به تسهیل سم زدایی بدن یاری نموده و به عنوان آنتی اکسیدان های قوی عمل مینمایند، واکنش های ایمنی را تحریک می نمایند و التهاب را کاهش می دهند.

بعضی دانشمندان معتقدند که اجزای موجود در پیاز و سیر موسوم به آلی سولفیدها و بیوفلاونوئیدها عامل مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی هستند. مطالعات نشان داده افرادی که مقادیر زیادی سیر و پیاز مصرف می نمایند در مقایسه با افرادی که مقدار کمتری از این سبزیجات مصرف می نمایند، کمتر به سرطان و بیماری قلبی مبتلا می شوند.

محققان موسسه ملی سرطان در مطالعه ای متوجه شدند که مصرف روزانه 10 گرم (تقریبا دو قاشق چایخوری) و یا مقدار بیشتری سیر، پیاز و یا پیازچه با خطر کمتر ابتلا به سرطان پروستات ارتباط دارد.

مطالعه دیگری که در دانشگاه وسترن رزرو انجام شد، نشان داد که سیر ممکن است به کاهش مقدار بروز تومور های پیش سرطانی (پولیپ ها) در روده بزرگ یاری کند.

از دیگر فوایدی که مصرف سیر و پیاز برای سلامتی دارند می توان به یاری آن ها به تسهیل سم زدایی بدن اشاره نمود.

بسیاری از سرطان هایی که تصور می گردد از آسیب به دی. ای. ان ایجاد می شوند اغلب از سموم محیطی ناشی می شوند. مطالعه ای که در مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در سیاتل اجرا شده، نشان داد که خوردن یک قاشق چایخوری سیر تازه و نصف فنجان پیاز در روز، موجب افزایش سطح آنزیمی می گردد که سموم موجود در سلول های خونی زنان سالم را از بین می برد. نویسندگان این مطالعه معتقدند که مردان به علت داشته جثه بدنی بزرگتر، به طور موثر برای بهره برداری از این تاثیر به دوز بالاتری احتیاج دارند.

مطالعه دیگری که در اسکاتلند انجام شد نیز نشان داد که مصرف پیاز داغ مقاومت سلول های خونی را نسبت به آسیب دی. ان. ای افزایش می دهد.

درحالی که یک کارآزمایی بالینی بسیار مشهور در دانشگاه استنفورد نشان داد که سیر سطح کلسترول را در افراد سالم که کلسترول نسبتا بالایی دارند، کاهش نمی دهد، اما پیش از این مطالعات نشان داده اند که مصرف سیر اثرات مفید بیشتری بر سطح کلسترول زنان در مقایسه با مردان و نیز در بیماران مبتلا به دیابت و یا مبتلا به بیماری قلبی نسبت به افراد سالم دارد.

اما انتشار گزارش های خبری مورد نتیجه منفی مطالعه دانشگاه استنفورد باعث شد به این مسئله توجه نگردد که اثرات کاهش دهنده کلسترول بر اثر مصرف سیر برای همه افراد یکسان نیست و هر آزمایشی که در آن درصد زیادی مردان سالم شرکت داشته باشند باعث می گردد که تاثیر کاهش کلسترول در نتیجه مصرف سیر در بیماران مبتلا به دیابت و بیماری قلبی نادیده گرفته گردد.

به علاوه درحالی که توجه زیادی به ارتباط میان کلسترول و بیماری قلبی می گردد، اما فواید مصرف سیر در پیشگیری از بیماری قلبی احتمالا به علت عواملی به غیر از تغییر در سطح کلسترول است.

به ویژه آزمایش های بالینی نشان داده اند که مصرف مرتب سیر، باعث کاهش رسوب کلسیم و مقدار پلاک شریانی در عروق کرونر شده و از لخته شدن خون پیشگیری نموده و موجب تقویت چرخش خون در افراد مورد مطالعه می گردد.

حداقل مقدار موثر سیر و پیاز برای اضافه کردن به رژیم غذایی روزانه دو قاشق غذاخوری سیر و یا دو قاشق غذا خوری پیاز یا پیازچه به صورت خرد شده یا رنده شده است.

هنگام خرید پیاز حتما باید توجه داشت که پیاز های کاملا تازه را جدا سازید. پیاز باید بسیار سفت و لایه بیرونی آن دست نخورده باشد. پیاز و سیر خرد شده می توانند نقطه آغاز پخت هر نوع غذایی باشند. سیر و پیاز را می توان به غذای اصلی و یا سوپ و املت اضافه کرد و طعم مطبوعی به آن ها اضافه کرد. اضافه کردن پیازچه خرد شده چاشنی مناسبی برای سس ها، ساندویج ها، سالاد ها و غذا های گریل شده هستند.

یکی دیگر از روش ها برای اضافه کردن پیاز به رژیم غذایی خود استفاده از پیاز کاراملی شده است. برای تهیه پیاز کاراملی شده کافی است که پیاز را خلال کرد و آن را در ماهیتابه با نصف قاشق چایخوری روغن زیتون با شعله میانه تفت داد. در این هنگام باید مرتب پیاز را هم زد و بعد نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید و به تفت دادن آن تا زمانی که پیاز نرم و طلایی گردد ادامه داد. پیاز کاراملی شده طعم شیرینی دارد و می توان آن را به غذا های مختلف اضافه کرد.

منبع: ایرنا

منبع: فرادید
انتشار: 1 شهریور 1401 بروزرسانی: 1 شهریور 1401 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 555

به "سیر و پیاز دو ماده غذایی خاص، سم زدا و ضد سرطان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیر و پیاز دو ماده غذایی خاص، سم زدا و ضد سرطان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید