پرتاب فضاپیمای کرو، 3 اسپیس ایکس آسمان فلوریدا را روشن کرد

به گزارش زعفران، اسپیس ایکس امروز چهارمین مأموریت سرنشین دار فضایی خود را به عنوان بخشی از برنامه پروازهای تجاری برای ناسا پرتاب کرد تا سرنشین های مأمورت کرو-3 را راهی ایستگاه فضایی بین المللی کند.

پرتاب فضاپیمای کرو، 3 اسپیس ایکس آسمان فلوریدا را روشن کرد

یک موشک کارنموده فالکون 9 اسپیس ایکس صبح امروز ساعت 05:33 به وقت تهران (ساعت 09:03 شامگاه چهارشنبه 10 نوامبر به وقت محلی) از پایگاه فضایی کندی ناسا به فضا پرتاب شد تا فضانوردان چهار فضانورد را به ایستگاه فضایی بین المللی برساند و آسمان را روشن کند.

این پرتاب در حقیقت شروع مأموریت کرو 3 (Crew-3) محسوب می گردد که چهار فضانورد شامل راجا چاری (Raja Chari)، تام مارش برن (Tom Marshburn) و کایلا بارون (Kayla Barron) از ناسا به همراه فضانورد آژانس فضایی اروپا ماتیاس مورر (Matthias Maurer) را راهی آزمایشگاه بین المللی مداری زمین کرد تا طی سفری 22 ساعته به آن برسند.

کرو-3 سومین مأموریت سرنشین دار عملیات اسپیس ایکس محسوب می گردد و نخستین مأموریت سرنشین دار فضایی این شرکت که دمو-2 نام داشت، آزمایش کارایی این سامانه بود. چاری فرمانده مأموریت کرو-3 پس از اینکه رسیدن سالم خدمه به مدار زمین گفت: از این سواری عالی متشکرم که بهتر از چیزی بود که تصور می کردیم.

در پی مجموعه ای از تأخیرهای مرتبط با آب وهوا و سپس یک مشکل پزشکی کوچک، شمارش معکوس برای این پرتاب به آهستگی پیش رفت، بنابراین خدمه کنترل دریچه های حیاتی و آنالیز های ارتباطی را زودتر از موعد مقرر انجام دادند.

با برخاستن موشک و هنگامی که موتورهای بوستر مرحله اول روشن شدند، موشک نمایشی تماشایی را اجرا و درخشش موتورها آسمان شب را روشن کرد.

پرتاب کرو-3 بیست وپنجمین پرتاب سال 2021 در فلوریدا و بیست وچهارمین پرتاب سال جاری را برای اسپیس ایکس رقم زد. در حالی که این موشک یکی از وسایل نقلیه بازیابی شده از پرتاب های قبلی است، کپسول سرنشین دار کرو دراگون (Crew Dragon) استفاده شده در مأموریت، کاملا نو بود. اکنون موشک کارآزموده فالکون 9 (Falcon 9) در مجموع 127 پرواز را انجام داده که 93 بار با فرود و بازیابی پیروز بوستر مرحله اول همراه بوده است.

این کپسول که به وسیله خدمه اش اندیورنس (Endurance) نامیده می گردد، فضانوردان کرو-3 را برای اقامتی شش ماهه به ایستگاه فضایی بین المللی می برد. پرتاب بی نقص امروز، 12 روز پس از برنامه ریزی اولیه صورت می گیرد، بنابراین خدمه مأموریت در همان زمان، یعنی پیش از هالووین وارد فلوریدا شده بودند.

آب وهوای نامناسب در طول جهت پرواز موشک، پرتاب را چند روز عقب انداخت و در ادامه هم مشکل پزشکی جزئی یکی از فضانوردان، باعث تأخیر بیشتر این سفر فضایی شد. به علت رعایت حریم خصوصی، ناسا جزئیات بیشتری درباره این مشکل پزشکی ارائه نداده است.

با توجه به این تعویق برنامه، ناسا تصمیم گرفت که گروه قبلی فضانوردان، یعنی اعضای مأموریت کرو-2 شامل شین کیمبرو و مگان مک آرتور از ناسا، آکی هوشیده از آژانس کاوش های هوافضای ژاپن و توماس پسکی از آژانس فضایی اروپا را پیش از پرتاب مأموریت کرو-3 به خانه بازگرداند. این سفر بازگشت در روزهای گذشته انجام شد و فضانوردان ساعاتی پس از جدایش از ایستگاه فضایی بین المللی در خلیج مکزیک به زمین رسیدند.

سفرهای فضایی اسپیس ایکس

به عنوان بخشی از برنامه پرواز فضایی انسان به فضا، در سال های اولیه عصر فضا، ناسا مجموعا 6 نفر را به فضا فرستاد. حالا اسپیس ایکس با پرتاب امروز در مجموع 18 نفر را در کمتر از 2 سال در مدار زمین مستقر نموده است، از جمله چهار شهروند خصوصی که طی مأموریت اینسپیریشن4 (Insporation4) در یک سفر سه روزه به دور زمین پرواز کردند.

چهار پرواز از این پنج پرواز، بخشی از برنامه خدمه تجاری ناسا بوده است که طی آن با شرکت های خصوصی برای ساخت فضاپیمایی که قادر به انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی و بازگردانی از آن باشد، قرارداد می بندد.

این برنامه برای یاری به تقویت یک اقتصاد تجاری در مدار پایین زمین طراحی شده است، که اکنون ناسا در آن به جای خدمات دهنده یک مشتری به شمار می آید. بنابراین آژانس می تواند برای جابه جایی بین ایستگاه فضایی و زمین، یک سرویس تاکسی فضایی، مانند دراگون اسپیس ایکس را به کار بگیرد و تمرکز اصلی خود را بر روی کاوش های اعماق فضا مانند برنامه بازگشت به آرتمیس (Artemis) قرار دهد که حالا با تأخیر یک ساله هم روبرو شده است.

ناسا برای بیش از 20 سال به ناوگان شاتل فضایی برای سفرهای فضانوردان متکی بود اما دوران شاتل به خاتمه رسید و درست پیش از بازنشستگی، آژانس تصمیم گرفت سفرهای مدار پایین زمین را به بخش خصوصی واگذار کند و بدین ترتیب دو شرکت اسپیس ایکس و بوئینگ برای این کار انتخاب شدند.

اسپیس ایکس کرو دراگون را ساخت که نوع پیشرفته ای از کپسول باری دراگون است و بوئینگ هم مشغول توسعه فضاپیمایی با نام استارلاینر سی اس تی-100 (CST-100 Starliner) است که به علت مسائل فنی با تأخیر بسیاری روبرو شده است. علاوه بر این با توجه به قرارداد محدود با این دو شرکت، ناسا میخواهد مناقصه های دیگری هم برای اعزام خصوصی فضانوردان برگزار کند. بدین ترتیب باید دید در ادامه شرایط پروازهای فضایی خصوصی چگونه رقم خواهد خورد.

عکس کاور: پرتاب شبانه و درخشش موشک فالکون 9 اسپیس ایکس برای اعزام مأموریت کرو-3

Credit: NASA

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 تیر 1401 بروزرسانی: 19 تیر 1401 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 518

به "پرتاب فضاپیمای کرو، 3 اسپیس ایکس آسمان فلوریدا را روشن کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرتاب فضاپیمای کرو، 3 اسپیس ایکس آسمان فلوریدا را روشن کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید