کاوش کتیبه سه زبانه داریوش در تختگاه تخت جمشید

به گزارش زعفران، خبرگزاری خبرنگاران-کاوش کتیبه سه زبانه داریوش در صفه جنوبی تختگاه تخت جمشید پایان یافت.

کاوش کتیبه سه زبانه داریوش در تختگاه تخت جمشید

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران،سرپرست هیئت باستان شناسی با اعلام این خبر گفت: معمولا آثار تاریخی پس از مدتی به علت تغییرات مداوم آب و هوا، تبخیر ، رطوبت و ... دچار فرسایش زودهنگام شده و آسیب می بینند.

وحید بارانی افزود: باستان شناسانی که از 80 سال پیش، کاوش ها را در تخت جمشید آغاز کردند، تلاش های زیادی برای جلوگیری از تخریب نقوش برجسته پلکان شرقی آپادانا و پلکان کاخ شورا و... انجام داده اند.

آقای بارانی شرح داد: این باستان شناسان با نصب سایه بان های موقت و حتی دائمی تلاش کردند تا مانع تخریب نقوش برجسته و کتیبه ها شوند اما با این حال تمامی عوامل آسیب رسان حذف نشده و نقوش روز به روز وضع نامناسبی پیدا کردند.

این باستان شناس تاکید کرد یکی از دلایل آسیب های سطحی در سنگ های رسوبی و آهکی، نفوذ آب باران به پلکان ها و جداره داخلی سنگ ها بوده است.

آقای بارانی افزود: این رطوبت، املاح موجود در خاک را به سنگ ها منتقل کرده و پس از تبخیر آب از سطح بیرونی، املاح مضر روی سطح سنگ باقی می مانند.

او گفت: این پدیده باعث می شود در مدت کوتاهی سطح بیرونی سنگ ها که دارای نقش برجسته و کتیبه هستند دچار آسیب و فرسایش شوند.

سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: نبشته داریوش بر روی تخته سنگی بزرگ به طول 8,15 متر(متن کتیبه 7.20) و ارتفاع 2.05 متر واقع در نمای جنوبی صفه حک شده است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 469

به "کاوش کتیبه سه زبانه داریوش در تختگاه تخت جمشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوش کتیبه سه زبانه داریوش در تختگاه تخت جمشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید