راهنمای سفر به جزیره هرمز، نگین سرخ خلیج فارس

به گزارش زعفران، جزیره هرمز یکی از جزایر زیبای جنوبی ایران است که در سال های اخیر گردشگرهای بی شماری را به خود جذب نموده است. وجود جاذبه های طبیعت گردی در این منطقه باعث شده است که مسافرها، سفر به جزیره زیبای هرمز را در برنامه سفری خود بگذارند و حداقل یک بار به این منطقه سفر نمایند. نه تنها در این منطقه شما می توانید جاذبه های طبیعت گردی بکری را ببینید بلکه با فرهنگ و آداب و رسوم ساکنان جزیره هرمز هم آشنا می شوید.

راهنمای سفر به جزیره هرمز، نگین سرخ خلیج فارس

در این مقاله تیم گردشگری خبرنگاران به موقعیت جغرافیایی هرمز، وسایل حمل و نقل سفر به هرمز، اقامت های این منطقه، حمل و نقل عمومی در جزیره هرمز، جاذبه های دیدنی این جزیره ، زیباترین سواحل هرمز، غذاهای منحصر به فرد جزیره، رستوران های این منطقه و سوغات جزیره هرمز می پردازد تا شما مخاطب اهل سفر با این منطقه زیبا و بکر کاملا آشنا شوید.

شما میتوانید بلیط هواپیما قشم، رزرو برترین هتل های قشم ، یا تور قشم را با تضمین پایین ترین قسمت و بالاترین کیفیت از سایت خبرنگاران تهیه کنید.

هرمز کجاست؟

یکی از سوال ها کاربرها این است که هرمز کجاست؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که جزیره هرمز در هشت کیلومتری بندرعباس قرار گرفته است و با خلیج فارس هم 42 کیلومتر فاصله دارد. این جزیره یکی از زیباترین جزایر جنوبی ایران به شمار میرود که به بهشت زمین شناس ها، هم معروف است. نقشه هرمز بر اساس نقشه های توپوگرافی شبیه یک مخروط ناتمام است و این جزیره دارای ارتفاعات صخره ای، کوه، ساحل و دشت است و وجود ارتفاعات مختلف در سطح جزیره، منظره ها بکر و دیدنی را به وجود آورده است. به خاطر چشم اندازهای زیبای طبیعت گردی امروزه یکی از منطقه ها محبوب گردشگری ایران، به شمار میرود.

چگونه به هرمز برویم؟

یکی دیگر از سوال های کاربرها این است که چگونه به هرمز برویم؟ و راه دسترسی رسیدن به جزیره با چه حمل و نقلی امکان پذیر است؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که برای رفتن به هرمز، شما دو راه را پیش رو دارید. یکی می توانید از جزیره قشم بهره ببرید و در اسکله بندر ذاکری با قایق های تندرو به هرمز بروید و یکی دیگر این که به وسیله اسکله شهید حقانی از بندر عباس با استفاده از اتوبوس های دریایی به جزیره هرمز برسید.

سفر به قشم یا بندر عباس با هواپیما

همان طور که گفته شد شما به وسیله دو منطقه یعنی جزیره قشم و شهر بندر عباس می توانید به هرمز سفر کنید. اگر می خواهید در کوتاه ترین زمان به جزیره هرمز برسید بهتر است سفر به قشم یا بندرعباس را با هواپیما داشته باشید. و بخشی از این مسافت را هوایی طی کنید. جزیره هرمز فرودگاه ندارد و اگر سفر هوایی مدنظر شما است باید بلیط سفر به مقصد بندرعباس و یا جزیره قشم را تهیه کنید.

از هر دو منطقه بندرعباس و قشم گزینه سفر دریایی را پیش رو دارید که شناورهای دریایی و یا همان اتوبوس دریایی را باید بهره ببرید. مسافت بندرعباس به هرمز با اتوبوس دریایی کمتر از مسافت قشم به هرمز است و حدود 30 دقیقه زمان می برد. اگر دوست دارید سفر دریایی بیشتری داشته باشید و از طبیعت زیبای خلیج فارس لذت ببرید، می توانید از قشم به هرمز بروید که دو ساعت پنجاه دقیقه از اسکله بندر ذاکری تا هرمز زمان می برد.

سفر زمینی به هرمز با قطار و یا اتوبوس

سفر زمینی به هرمز با قطار و اتوبوس هم امکان پذیر است. در سفر زمینی باید بلیط اتوبوس یا قطار را به مقصد شهر بندرعباس تهیه کنید. اگر از مبدا تهران حرکت می کنید حدودا 15 ساعت زمان را باید سپری کنید تا به شهر بندرعباس برسید. از ترمینال مسافربری به سمت اسکله شهید حقانی باید بروید و از آنجا بلیط های اتوبوس دریایی جزیره هرمز را تهیه کنید و با سپری کردن 30 دقیقه زمان به هرمز برسید. سفر زمینی هم جذابیت های خودش را دارد و در طول مسیر از دیدن منظره ها جاده می توانید لذت ببرید. برای کاهش هزینه ها سفر، بسیاری از مسافرها گزینه یِ سفر زمینی را انتخاب می نمایند.

برترین فصل سفر به هرمز چه زمانی است؟

یکی دیگر از سوال های کاربرهای اهل سفر در باره یِ مسافرت به هرمز این است که برترین فصل سفر به هرمز چه زمانی است؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که برترین زمان فصل سفر به هرمز پاییز و زمستان است. همان طور که می دانید جزیره هرمز در زیر خط استوا قرار گرفته است و آب و هوای گرم و مرطوبی دارد به همین خاطر درجه دما در فصل تابستان به حدود 55 درجه سانتی گراد می رسد و رطوبت هوا بسیار بالا است و در تابستان معمولا از سوی مسافرها برای سفر این منطقه انتخاب نمی گردد.

در پاییز و زمستان میانگین دمای هوای جزیره هرمز 20 الی 23 درجه سانتی گراد است که برترین زمان سفر هم به این جزیره به شمار میرود. در تعطیلات نوروز و ماه اول فروردین هم مسافرهای بی شماری جزیره هرمز را انتخاب می نمایند که این زمان، شلوغ ترین روزهای جزیره هم محسوب می گردد. معمولا تمام اقامتگاه های آن در تعطیلات نوروز از یکی دو ماه قبل رزرو می شوند. در فصل بهار در ماه فروردین و اردیبهشت می توانید سفر به هرمز داشته را باشید اما خوب است بدانید که از اواسط فروردین افزایش دمای هوا و بالارفتن رطوبت هوا در این منطقه آغاز می گردد که باعث خلوت شدن جزیره در ماه اردیبهشت هم می گردد.

هرمز کجا اقامت کنیم؟

یکی از دغدغه های اصلی مسافر ها در سفر محل اقامت است و معمولا برای سفر به جزیره هرمز هم کاربرهای متعددی این سوال را دارند که در هرمز کجا اقامت کنیم؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که نگران نباشید. در جزیره هرمز چندین اقامتگاه بوم گردی وجود دارد که شما می توانید برای اقامت خود آن را انتخاب کنید اما اگر در فصل شلوغ سفری یا به اصطلاح high season سفر می کنید و قصد ماندن در خود هرمز را دارید باید حداقل از یکی دو ماه قبل اقامتگاه خودتان را رزرو کنید.

برترین اقامتگاه های بوم گردی هرمز

جزیره هرمز اقامتگاه بوم گردی کمی دارد و چند مورد بیش تر نیست که هر کدام ظرفیت 10 الی 15 نفر را دارند و اگر قصد ماندن در اقامتگاه بوم گردی را دارید باید با توجه به فصل سفری، برترین زمان رزرو را در نظر بگیرید. برای تعطیلات نوروز یا آخر هفته های فصل پاییز و زمستان حداقل باید از یک الی دوماه قبل اقامتگاه خود را در جزیره هرمز رزرو کنید. از برترین اقامتگاه های بوم گردی هرمز می توان اقامتگاه بوم گردی رنگین کمان، اقامتگاه بوم گردی چوک، ماجرا و مادر حسن را نام برد که در آن می توانید سبک زندگی بومی را تجربه کنید. در جزیره هرمز دو هتل به نام ساحل سرخ و هرموز هم وجود دارد که بسیاری از مسافرها آنها را انتخاب می نمایند. برای سفر به هرمز هم می توانید از هتل های قشم هم بهره ببرید.

هتل های قشم

بسیاری از مسافرها سفر یک روزه به هرمز را برنامه ریزی می نمایند و به خاطر اقامتگاه های محدود هرمز ، هتل های قشم را برای محل اقامت خود در نظر می گیرند. در قشم هتل های پنج ستاره تا دو ستاره خوبی وجود دارد که می توانید در وب سایت خبرنگاران هر کدام را آنالیز کنید و با توجه به امکانات هتل یکی از آن ها را برای سفر خود رزرو کنید. از هتل های پنج ستاره قشم می توان بوتیک هتل ایرمان، ارم، پرشیا، آرتا، آتامان، سورینت صدف و بوتیک هتل فولتون قشم را نام برد.

حمل و نقل عمومی در جزیره هرمز چگونه است؟

بسیاری از مخاطب ها این سوال را دارند که حمل و نقل عمومی در جزیره هرمز چگونه است؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که در جزیره هرمز برای حمل و نقل عمومی می توانید از موتور سه چرخ و توک توک بهره ببرید و با یک راننده مجرب محلی به گردش در جزیره بپردازید. هم چنین می توانید از مراکزی در جزیره هرمز، دوچرخه کرایه کنید. در فصل های سفری هم ساکنان محلی هرمز با ماشین های خود به جا به جایی مسافرها می پردازند.

  • موتور سه چرخه و یا همان توک توک

موتور سه چرخه وسیله جذابی است که در سفر به جزیره هرمز می توانید آن را تجربه کنید. از این نوع موتورها در هند و پوکت به وفور دیده می گردد و برای جابه جایی افراد استفاده می شوند. موتور سه چرخه چهار نفر ظرفیت مسافر دارد و یکی از مقرون به صرفه ترین وسایل حمل و نقل در جزیره هرمز محسوب می گردد. بیشتر ساکنان محلی هرمز هم موتور سه چرخه یا همان توک توک را دارند.

  • کرایه دو چرخه در هرمز

در جزیره هرمز اگر شما دوچرخه سوار ماهری هستید می توانید، یک دوچرخه را برای چند روز کرایه کنید و به راحتی با آن از مکان های دیدنی جزیره دیدن کنید. در صورت خرابی دوچرخه نیازی نیست نگران باشید چون دارای پشتیبانی است و با یک تماس تلفنی می توانید از آن ها درخواست یاری و پشتیبانی داشته باشید. اگر دوچرخه سوار ماهری هستید در جزیره هرمز دوچرخه را برای حمل و نقل خود انتخاب کنید. کرایه دوچرخه در هرمز هم بسیار مقرون به صرفه است که می توانید از آن بهره مند شوید.

در هرمز از چه جاذبه های دیدن کنیم؟

وقتی به هرمز می رسید اولین سوال شما این است که در هرمز از چه جاذبه های دیدن کنیم؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که جاذبه های هرمز در دو دسته طبیعی و فرهنگی تقسیم می شوند. جزیره هرمز به خاطر جاذبه های طبیعت گردی اش امروزه زبانزد گردشگرهای بی شماری است. در هرمز اگر بخواهید تمام جاذبه های طبیعت گردی را ببینید باید حداقل یک هفته برای آن وقت بگذارید. در این جزیره دها اثر طبیعت گردی خاص وجود دارد که در ادامه برای شما شرح می دهیم.

  • دره مجسمه ها

یکی از جاذبه های هرمز دره مجسمه ها است. بعلاوه محلی ها به این دره تندیس و یا دره سکوت هم می گویند. به اعتقاد محلی ها شکل این دره شبیه پرندگانی چون عقاب و حیوانات مختلف این منطقه است و به همین خاطر نام آن را دره مجسمه و تندیس گذاشته اند. دره تندیس در ضلع غربی جزیره هرمز قرار گرفته است. علت به وجود آمدن این دره به یک میلیون سال پیش می رسد که با توجه به پدیده های کوه زایی ایجاد شده است.

این دره در نزدیکی دریای خلیج فارس است و به علت فرسایش باد و باران و محیط مرطوب، تغییر شکل پیدا نموده است. برای رسیدن به این دره باید از مسیر شن زار و خاکی عبور کنید. با طی کردن این دره که مسیره کوه های سنگلاخی هم هست، می توانید به ساحل دریا برسید. معمولا کوهنوردها برای رسیدن به ساحل این مسیر را پیمایش می نمایند.

  • غار الهه نمک

غار الهه نمک یکی دیگر از شگفتی های جزیره هرمز است. همان طور که می دانید جزیره هرمز محل مواد معدنی مختلف است. غار الهه نمک در جزیره هرمز، معدن نمک است. در گذشته ساکنان اهالی هرمز با تبر، نمک را از صخره های غار جدا می کردند به همین علت به آن دره نمک تبرزن هم گفته می گردد. مسیر ورود به غار سخت است و باید سینه خیز به داخل غار بروید. غار الهه نمک از گذشته تا به امروز برای ساکنان هرمز مقدس بوده است. یکی دیگر از دلایل معروفیت غار الهه نمک سکوت این منطقه است و در مسیر هم کوه های رنگارنگ و دره هایی با خاک سرخ و رنگارنگ را می بینید.

  • خاک سرخ

جزیره هرمز به خاک سرخ و ساحل سرخش معروف است. وجود کانی های مختلف و مواد معدنی فلزی متنوع باعث رنگ خاک های مختلف منطقه شده اند و یکی از رنگ های غالب خاک این منطقه، قرمز است و به همین خاطر به جزیره هرمز، جزیره سرخ هم گفته می گردد. علت اصلی این که خاک این منطقه رنگ سرخ را دارد این است که اکسید آهن فراوانی در خاک این منطقه وجود دارد. این جزیره دارای خط ساحلی با خاک سرخ است که در مقابل اش آب نیلگون دریا وجود دارد. دیدن رنگ خاک سرخ جزیره و دریای آبی رنگ، لذت وصف ناشدنی دارد و در هنگام غروب و طلوع خورشید هم زیبایی اش دو چندان می گردد.

  • دره رنگین کمان

هر منطقه از هرمز مانند یک تابلوی نقاشی است. یکی دیگر از مکان هایی که باید در سفر به جزیره هرمز از آن دیدن کنید دره رنگین کمان است. دره رنگین کمان معدن سنگ های مختلف چون مگنتیت، هماتیت و اولیژیست است که هر کدام رنگ های متفاوتی دارند و باعث به وجود آمدن دره ای از رنگ های مختلف شده اند. جدا از سنگ های نام برده، سنگ های فلزات مختلفی در داخل صخره های دره رنگین کمان هم وجود دارد. این دره هم به خاطر رنگ های متنوع طبیعی، زبانزد گردشگرها شده است.

  • غارهای دریایی

یکی دیگر از جاذبه های طبیعت گردی جزیره هرمز، غارهای دریایی نام دارد که در جنوب این جزیره قرار گرفته است. در کنار کوه و ارتفاعات سنگی، می توانید به دیدن ساحل زیبا بپردازید و چشم اندازی از غروب های زیبا منطقه را دیدن کنید. یکی از برترین مکان ها برای عکاسی در جزیره هرمز غارهای دریایی است.

  • پرتگاه غروب

یکی دیگر از ارتفاعات صخره ای هرمز پرتگاه غروب نام دارد محلی ها از این صخره بالا می روند و از این نقطه به دیدنی غروب می نشینند. جزیره هرمز تلاقی کوه و دریا و صخره است و دیدن پهنه دریا از ارتفاعات صخره ای یکی از فرصت های است که نباید آن را در هرمز از دست دهید.

  • فرش خاکی هرمز، زیبایی توریستی بی تکرار ایران

فرش خاکی جزیره هرمز هر ساله به وسیله هنرمندها بر روی زمین برپا می گردد. معمولا برای اجرا آن ابتدا هنرمندها نقشه فرش را با گچ بر روی زمین می کشند و سپس خاک های مختلف منطقه را از رنگ های متنوعی چون سرمه ای، سرخ، آهکی و سبز را جمع آوری می نمایند و درون نقش فرش می ریزند و قاب جذابی را به وجود می آورند تا آنجا که امروزه فرش خاکی یکی از جاذبه های زیبای هرمز به شمار می رود. فرش خاکی هرمز زیبایی توریستی بی تکرار ایران است که در سفر به هرمز حتما به بازدید آن بروید. در سفر به هرمز باید به خاطر داشته باشید به هیچ وجه نباید خاکی را از این منطقه بردارید چون به اکوتوریسم این منطقه آسیب می رساند. با برداشتن هر مشت خاک در آینده چیزی از این جزیره رنگارنگ باقی نخواهد ماند.

  • جنگل حرا هرمز

در اطراف جزیره هرمز، جنگل حرا وجود دارد. مسلما تا نام جنگل حرا می آید جزیره قشم در فکر مان تداعی می گردد. جنگل حرای جزیره هرمز وسعت بسیار کمی دارد و در بین گردشگرها هم ناشناخته است. حرا یا مانگرو نام درختی است که در آب های شور رشد می نماید و ریشه آن داخل آب است. در سفر به هرمز هم می توانید جنگل حرای این منطقه را ببینید.

  • موزه دکتر نادعلیان

یکی دیگر از جاذبه های جزیره هرمز مرتبط با هنر معاصر نقاشی و صنایع دستی است. موزه دکتر نادعلیان به وسیله احمد نادعلیان از هنرمند های برجسته کشور در سال 1393 تاسیس شد و در ابتدا هم هنرمند سرا نام داشت و سپس به موزه دکتر نادعلیان تغییر یافت. در این موزه شما می توانید نقاشی های تازه این هنرمند را بخرید و به بازدید گالری آن بپردازید. هم چنین اگر علاقه به صنایع دستی هرمز دارید حتما از این موزه هنری بازدید کنید. خوب است بدانید که این موزه تنها محل برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه هنر نقاشی است که بومی های منطقه در آن شرکت می نمایند.

  • قلعه پرتقالی ها

در حدود پانصد سال پیش پرتقالی ها از اروپا با کشتی به جزیره هرمز رسیدند و با ساکنان بومی منطقه هم به جنگ پرداختند و درصدد این بودند که این منطقه ها در زیر حکومت خود درآوردند. در جزیره هرمز شما بقایای ساخت و ساز بناهای پرتقالی ها را می بینید. این اتفاق همزمان با حکومت شاه عباس صفوی در ایران بود که جنگ بین پرتقالی ها و ایرانی ها در بندر عباس شکل گرفت و در نهایت به پیروزی ایرانی ها منجرشد. قلعه پرتقالی ها برای پانصد سال پیش است که به دست آلبو کرک بنا شده است و سپس محل زندگی افسران پرتقالی بوده است. در این قلعه بقایای اولین توپ های جنگی را هم می بینید. این قلعه در نهایت به وسیله الله وردی خان در زمان صفوی فتح شد.

  • زیباترین سواحل هرمز

از زیباترین سواحل هرمز می توان ساحل سرخ، ساحل منفق، ساحل سنگ مرغان و ساحل چند درخت را نام برد. هر کدام از این ساحل ها جاذبه منحصر به فردی را در درون خود دارند. به طور مثال در ساحل سرخ جزیره هرمز شما تنها ساحل قرمز رنگ ایران را می بینید. علت سرخی این ساحل به خاطر وجود بیش از حد اکسید فلز آهن در خاک است که رنگ ساحل را به سرخ تبدیل نموده است.

در ساحل متفق در شب های اسفندماه، شما امکان دیدن پدیده شب تابی را دارید. پدیده شب تابی به وسیله موجودات ریز دریایی به نام فیتوپلاکنتون ها به وجود می آیند که از اقیانوس به ساحل دریایی می رسند و باعث تغییر رنگ آب دریا می شوند. در ساحل سنگ مرغان شما می توانید جاذبه فرش خاکی هرمز را ببینید که هر ساله به وسیله هنرمندها برپا می گردد.

در هرمز چه غذاهایی را انتخاب کنیم؟

از دیگر سوال های مهم راهنمای سفر به هرمز این است که در هرمز چه غذاهایی را انتخاب کنیم؟ شما در هرمز ده های غذای خوشمزه دریایی را می توانید انتخاب کنید. از غذاهای خوشمزه و محلی هرمز می توان به زیبون، موفلک، بلالیت، هواری، ماهی برشته، دو پیازه میگو، برنج دیشو، گبولی گوشت و سوراغ را نام برد. در بیشتر غذاهای نام برده شده از گوشت ماهی های جنوبی استفاده می گردد و تعدادی از آن هام با برنج هستند و به صورت پلویی طبخ می شوند. در سفر به جزیره هرمز بنا به سلیقه تان حتما یکی از غذاهای محلی نام برده شده را نوش جان کنید و اگر خوردن ماهی را دوست دارید می توانید یک شکم گردی حسابی در این منطقه داشته باشید.

برترین رستوران و کافه های هرمز کجا هستند؟

بسیاری از کاربرها که قصد سفر به جزیره هرمز را دارند این سوال را دارند که برترین رستوران ها و کافه های هرمز کجا هستند؟ در پاسخ باید به شما بگویم که امکانات گردشگری هرمز رو به پیشرفت است و امروز چندین کافه و رستوران در هرمز تاسیس شده است. از کافه و رستوران های هرمز می توان سفره خانه فاطمه و خالو شهریار، کافه گلک، کافه رونگ ، کافه صبورآ و رستوران ساحل سرخ را نام برد. این کافه ها در کنار جاذبه های طبیعت گردی چون قلعه پرتغالی، ساحل سرخ هرمز و رو بروی پارک شهدا در میدان امام قرار دارند.

از هرمز سوغاتی چی بخریم؟

شما در جزیره هرمز می توانید لباس محلی و پارچه های سوزن دوزی مخصوص بانوان را خرید کنید. در بازار محلی هرمز هم برقع های زیبایی به فروش می رسد که یک سوغات کم حجم و مناسب به شمار می رود. زیور آلات صدفی هم از دیگر سوغات معروف هرمز هستند که می توانید دستبندها و گردنبندهای زیبایی را بخرید. از خرید شیشه های رنگی خاک ها هم باید خود داری کنید و با نخریدن خاک های رنگی هرمز به حفظ منابع معدنی این جزیره یاری کنید. ادویه، ماهی و میگو از سوغاتی های خوراکی معروف جزیره هرمز هستندکه به راحتی می توانید آن ها را بخرید.

سوالات متداول درباره جزیره هرمز

  • جزیره هرمز کجاست؟

جریزه هرمز در هشت کیلومتری بندر عباس قرار گرفته است و با خلیج فارس هم 42 کیلومتر فاصله دارد. هرمز در جنوب ایران و در تنگه هرمز واقع شده و بین دریای مکران و خلیج فارس قرار گرفته است .

  • چگونه به هرمز برویم؟

به وسیله دو مکان قشم و بندرعباس به راحتی می توانید به جزیره هرمز بروید. مسافت بندرعباس از بندر شهید حقانی تا هرمز با اتوبوس دریایی تنها سی دقیقه است و مسافت اسکله ذاکری قشم تا هرمز دو ساعت و پنجاه دقیقه زمان میبرد.

  • برترین فصل سفر به هرمز چه زمانی است؟

برترین زمان سفر در هرمز فصل پاییز و زمستان است که میانگین دمای هوای 20الی 23 درجه سانتی گراد است و معمولا مسافرها این زمان را برای سفر به جزیره هرمز انتخاب می نمایند.

  • در هرمز کجا اقامت کنیم؟

امروزه در جزیره هرمز چندین اقامتگاه بوم گردی تاسیس شده است که برترین مکان برای اقامت در هرمز است. از اقامتگاه های بوم گردی می توان رنگین کمان، چوک، ماجرا و مادر حسن را نام برد. هم چنین در جزیره هرمز دو هتل به نام ساحل سرخ و هرموز را هم وجود دارد.

  • وسیله حمل و نقل در جزیره هرمز چیست؟

برترین وسیله حمل و نقل عمومی و مقرون به صرفه جزیره موتور سه چرخه و یا همان توک توک است که می توانید برای جا به جایی از آن بهره ببرید. بعلاوه در جزیره هرمز شما امکان کرایه دو چرخه هم را دارید که می توانید برای رفت و آمد خود این گزینه را هم انتخاب کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 دی 1401 بروزرسانی: 24 دی 1401 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 623

به "راهنمای سفر به جزیره هرمز، نگین سرخ خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به جزیره هرمز، نگین سرخ خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید