آلودگی هوا عمر ما را کوتاه می نماید

به گزارش زعفران، آلودگی هوا گرچه گاهی ممکن است حتی به چشم نیاید، اما اثری عمده بر سلامت انسان ها می گذارد و شواهد تازه نشان می دهد این اثرات بیش از آن حدی است که تصور می شد.

آلودگی هوا عمر ما را کوتاه می نماید

آنالیز های علمی از ده ها سال پیش نشان داده اند که قرار گرفتن کوتاه مدت و درازمدت در برابر هوای ناسام می تواند عمر انسان ها را کوتاه کند و به مرگ زودرس بینجامد.

دو عامل آلاینده اصلی هوا یعنی اوزون و ذرات معلق می توانند باعث حملات آسم در افراد مبتلا شوند و آنها را به بخش اورژانس بیمارستان بکشانند.

آلودگی هوا بعلاوه باعث افزایش خطر بیماری های قلبی-عروقی می گردد و احتمال دچار شدن به حمله قلبی و سکته مغزی را می افزاید.

آلودگی هوا بعلاوه یک عامل شناخته شده ایجاد سرطان است. سازمان جهانی بهداشت در سال 2013 تایید کرد که آلودگی هوا با ذرات معلق می تواند سرطان ریه ایجاد کند.

قرارگیری در معرض هوای آلوده بعلاوه رشد ریه ها را در بچه ها مختل می نماید و باعث می گردد کارکرد ریه های آنها در بزرگسالی کاهش یابد.

آلودگی هوا نفس کشیدن را برای افرادی که دچار بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) هستند، حتی مشکل تر می نماید و ممکن است به بستری شدن و مرگ آنها بینجامد.

حتی افرادی که ریه های سالم دارند در اثر قرارگیری در معرض آلودگی هوا دچار تحریک و تورم ریه ها می شوند و اگر بیماری زمینه ای ریه ها وجود داشت باشد، این تحریک زیانبارتر هم هست.

بعضی از آنالیزها نشان داده اند که قرارگیری در معرض آلودگی هوا ممکن است خطر وزن کم هنگام تولد و مرگ ومیر نوزادان را افزایش دهد.

آنالیز های نو حتی رابطه ای میان آلودگی هوا و مسائل بهداشت روانی را نشان داده اند.

تنها راه کارآمد جلوگیری از این اثرات ویرانگر آلودگی هوا بر سلامت دور ماندن از هوای آلوده است و مهمتر این است که با انواع اقدامات اصولا از آلوده شدن هوا که یک عنصر حیاتی برای ما است جلوگیری کنیم.

برای اینکار سعی کنید کمتر از ماشین تان بهره ببرید، در هنگام توقف موتور ماشین را خاموش کنید، زباله هایتان را نسوزانید، حتی المقدور آتش روشن نکنید، درخت بکارید و از درختان مراقبت کنید، به ماشین های برقی روی بیاورید و مصرف انرژی تان را کاهش دهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 آذر 1401 بروزرسانی: 23 آذر 1401 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 605

به "آلودگی هوا عمر ما را کوتاه می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلودگی هوا عمر ما را کوتاه می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید