احیای آثار تاریخی به نگهداری آنها برای نسلهای آینده یاری می نماید

به گزارش زعفران، ایسنا/ براساس آخرین گزارشات منتشر گشته، احیای آثار تاریخی به نگهداری آنها برای نسلهای آینده یاری می نماید.

احیای آثار تاریخی به نگهداری آنها برای نسلهای آینده یاری می نماید

شهاب طلایی در بازدید از بناهای تاریخی قابل واگذاری استان اظهار کرد: احیاء بناهای تاریخی و واگذاری آنها به بخش خصوصی با کاربری مناسب به جریان زندگی در این بناها و نگهداری آنها برای نسلهای آینده یاری می نماید.

مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف با بیان اینکه باید شرایطی فراهم گردد تا همه بناهای ارزشمند استان سمنان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و مالکان خصوصی به سمت احیاء و بهره برداری مناسب حرکت نمایند، گفت: در استان تاریخی سمنان یک ظرفیت تاریخی فراوان و پیشینه بسیار کهن نقش پررنگی در همه ادوار داشته است که اسناد آن قابل مشاهده است و این موضوع بر اهمیت آن می افزاید تا با کوشش های بیش از پیش برای احیاء هر چه سریع تر این گنجینه های ملی اقدام گردد.

طلایی اضافه کرد: مهمترین وظیفه صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری، احیاء بناهای تاریخی است و ما در وهله اول در پی سودآوری برای دولت نیستیم بلکه می خواهیم که با تسهیل واگذاری این بناها به بخش خصوصی به هدف خود یعنی حفظ و احیاء بناهای تاریخی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: برخلاف دوره های گذشته در دولت سیزدهم، با حمایت های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهد شروع فصل جدیدی در برگزاری مزایده واگذاری آثار تاریخی هستیم که برای اولین بار مزایده ها در خود استانها برگزار می گردد.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیتهای استانی تاکید و توضیح داد: کوشش ما بر این است تا بازسازیگران و سرمایه گذاران جامعه بومی در این زمینه حضور داشته باشند، بنابراین یکی از سیاست های این صندوق این است که بناها را به صورت بلند مدت واگذار کنیم تا بازسازی بناها با رویکرد بلند مدت و استفاده از مصالح مناسب با عمر زیاد انجام گردد.

مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف وزارت میراث فرهنگی با اشاره به اینکه طی سفر آینده اعضای صندوق توسعه و احیاء از بناهای تاریخی شرق استان سمنان نیز بازدید می نمایند، اعلام نمود: به زودی لیست بناها را با اداره کل استان، نهایی می کنیم تا در قالب یک بسته، بناهای تاریخی قابل بازسازی و بهره برداری را به سرعت به وسیله مزایده و با طی کردن تشریفات قانونی معرفی کنیم.

وی از کوشش برای انتخاب مناسب ترین سرمایه گذارها برای هر کدام از بناهای آماده واگذاری اطلاع داد و گفت: در سفر به سمنان 13 بنا شامل کاروانسرای شاه عباسی ایوانکی، کاروانسرای صفوی ده نمک، مجتمع سور سرخه، خانه تاریخی حشمت اللشکر سرخه، کاروانسرای شاه عباسی سمنان، هتل بوتیک اسفنجان سمنان، خانه تدین سمنان، رستوران سنتی عمارت بادگیر سمنان، مجموعه تاریخی گردشگری چشمه علی دامغان، کاروانسرای شاه عباسی دامغان و...مورد آنالیز نهاده شد.

منبع: همگردی
انتشار: 10 آبان 1402 بروزرسانی: 10 آبان 1402 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 729

به "احیای آثار تاریخی به نگهداری آنها برای نسلهای آینده یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای آثار تاریخی به نگهداری آنها برای نسلهای آینده یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید