ارتباط خواب با خصوصیات شخصیتی و رفتاری

به گزارش زعفران، افراد مختلف میزان خواب متفاوتی دارند، عده ای نیاز به خواب کم تری در خود احساس می کنند، در حالی که برخی دیگر بیش تر از سایرین می خوابند. این که آیا ارتباط قاطعی بین میزان نیاز به خواب و خصوصیات شخصیتی وجود

ارتباط خواب با خصوصیات شخصیتی و رفتاری

نویسنده: دکتر نرگس شمس علیزاده

افراد مختلف مقدار خواب متفاوتی دارند، عده ای احتیاج به خواب کم تری در خود احساس می کنند، در حالی که برخی دیگر بیش تر از سایرین می خوابند. این که آیا ارتباط قاطعی بین مقدار احتیاج به خواب و خصوصیات شخصیتی وجود دارد یا نه هنوز به طور قطع ثابت نشده است و همیشه مقدار احتیاج به خواب نشانه خصوصیات رفتاری شخصیتی در فرد نیست. ولی می توان گفت که معمولاً افراد کم خواب، فعال، پرتحرک، جاه طلب و اجتماعی هستند، در حالی که افراد پرخواب گوشه گیر، منزوی و تا حدی مضطرب و افسرده اند.

احتیاج به خواب در افراد مختلف فرق دارد. و این باور که انسان ها باید در شبانه روز 8 ساعت بخوابند، افسانه ای بیش نیست. برخی افراد با ساعات خواب کم تری می توانند در طی روز سرحال و با انرژی باشند، ولی عده ای دیگر برای انجام دادن فعالیت های معمول روزانه شان به خوابی بیش تری احتیاج دارند. الزاماً دو نفر که با هم به خواب رفته و با هم از خواب بیدار شده اند، به یک مقدار از خواب سیراب نمی شوند. بیشتر مردم به 6 تا9 ساعت خواب شبانه احتیاج دارند. کسانی که به کم تر از این مقدار خواب شبانه احتیاج دارند، کم خواب و کسانی که به بیش از 9 ساعت خواب شبانه احتیاج دارند، پرخواب محسوب می شوند. حدود 20 درصد از مردم، کم خواب هستند و کم تر از 6 ساعت در شبانه روز می خوابند که بیشتر آن ها را مردان تشکیل می دهند.

البته احتیاج فرد به خواب همیشه ثابت نیست و در برخی موقعیت ها، مثل خستگی شدید، بیماری جسمی، حاملگی و فشارهای روانی مختلف احتیاج به خواب افزایش می یابد. در هنگام بروز حوادث لذت بخش مثلاً وقتی درگیر تدارک برگزاری مراسم ازدواج یکی از نزدیکان یا تدارک برنامه مسافرت هستیم، مقدار خواب کاهش می یابد. با افزایش سن و شروع دوره میانسالی هم از مقدار احتیاج به خواب کاسته می شود.

منبع مقاله :

شمس علیزاده، نرگس، (1388)، اختلال خواب(شناخت اختلالات و آشنایی با بهداشت خواب)، تهران: نشر قطره، چاپ اول

منبع: راسخون
انتشار: 19 مهر 1400 بروزرسانی: 19 مهر 1400 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 250

به "ارتباط خواب با خصوصیات شخصیتی و رفتاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط خواب با خصوصیات شخصیتی و رفتاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید