از سرگرمی مان زدیم و خرج ضروریات نموده ایم؛ تحلیل رفتار 10 ساله اقتصاد خانوار

به گزارش زعفران، خیلی وقت ها صحبت از بودجه احتیاج به عدد و رقم ندارد. خانواده ها بهتر از هر کسی تورم را احساس می نمایند. همین چند سال قبل بود که صحبت از تورم احساسی شد. خیلی ها می گفتند نرخ تورم خیلی پایین تر از چیزی است که به نظر می رسد. به همین دلیل بحث تورم احساسی را به میان کشیدند که نشان می داد بودجه خانوار قبل از رسیدن به عدد و رقم های آماری، به وسیله خود مردم احساس می گردد.

از سرگرمی مان زدیم و خرج ضروریات نموده ایم؛ تحلیل رفتار 10 ساله اقتصاد خانوار

مثلا اگر از هر کسی بپرسیم این را تایید می نماید که طی یک دهه گذشته، بیشتر خانواده ها از خرج تفریح و پوشاک زده اند و در گلوی مسکن ریخته اند. خیلی هایشان برای اینکه خانه دار شوند و خیلی ها هم برای دوام آوردن در شرایط کرایه های سنگین. اما در این گزارش، یک مرور کوتاه به آمارها داریم. می خواهیم ببینیم چیزی که بیشتر خانواده ها احساس می نمایند، اساس آماری دارد یا خیر؟

بازه زمانی آنالیز، از سال 88 تا 98 است. اما با توجه به اینکه آمارهای سال جاری هنوز نهایی نشده، آمارهای سال قبل را مبنا قرار می دهیم. البته آمارهای سال قبل هم به صورت تفکیک شده نیست و شاید با تماشا آمار سال 96 هم بتوان به این مقایسه آماری دست یافت. مرکز آمار در آنالیز بودجه خانوار، چند عنوان را در نظر می گیرد: مسکن، پوشاک و کفش، کالاها و خدمات متفرقه، تفریحات و تفریح ها (که شامل تحصیل و آموزش هم می گردد)، حمل و نقل و ارتباطات، بهداشت و درمان و لوازم و اثاث خانوار.

برای اینکه ببینیم خانوارها در طول این سال ها به هر کدام از این بخش ها چقدر بها داده اند، به درصدهایی نگاه می کنیم که مرکز آمار ایران اعلام نموده است. در نمودار زیر آمارهای سال 1388 را نشان می دهد. در این سال سهم مسکن از بودجه یکساله خانوار شهری 40.4 درصد، تفریحات و تفریح 4.4 درصد و پوشاک 6.5 درصد بوده است.

اما همین رقم در سال 96 برای مسکن نزدیک به 43 درصد، تفریحات و تفریح 3.8 و پوشاک 5.3 درصد بوده است. یعنی طی این سال ها، خانواده ها از تفریح و خریدهای مهمی مثل پوشاک زده اند تا بتوانند خرج مسکن نمایند. جالب اینکه در این مدت، سهم حمل و نقل و ارتباطات هم در بودجه خانوار آب رفته و از 16.9 به 16.3 درصد رسیده است.

البته سهم مسکن در 5 سال قبل بیشتر هم بود. نزدیک به 46.1 درصد بودجه خانوار خرج مسکن می شد. تفریحات هم حدود 4.2 درصد و پوشاک 6.2 درصد سهم داشت.

در مجموع در تحلیل رفتار یک دهه گذشته خانوارها می توان گفت که هرچقدر از سال 88 به سمت سال های اخیر حرکت می کنیم، سهم مسکن در بودجه خانوار بیشتر می گردد. بودجه 100 درصدی ثابت است اما خانوارها با حذف بعضی هزینه ها و یا کم کردن آن، کوشش نموده اند سهم بیشتری را به مسکن اختصاص دهند.

در این زمینه بخوانید:

آب رفتن خرج تفریح از سبد هزینه کرد خانواده های ایرانی

چند شگرد برای اینکه پول خود را بهتر ذخیره کنیم

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 298

به "از سرگرمی مان زدیم و خرج ضروریات نموده ایم؛ تحلیل رفتار 10 ساله اقتصاد خانوار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از سرگرمی مان زدیم و خرج ضروریات نموده ایم؛ تحلیل رفتار 10 ساله اقتصاد خانوار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید