برترین روترهای دو بانده مقرون به صرفه قیمت بازار ایران

به گزارش زعفران، تا سال های طولانی، کاربران اینترنت ایران از روترهای تک بانده سری N راضی بودند و هیچ تمایلی به خرید روترهای دو بانده نداشتند.

برترین روترهای دو بانده مقرون به صرفه قیمت بازار ایران

اما طی یکی دو سال اخیر، چند علت باعث شد به یک باره، تب خرید روترهای دو بانده بالا بگیرد و کاربران ایرانی راضی شوند؛ علاوه بر مودم، برای خرید یک روتر دو بانده نیز پول خرج نمایند.

علت نخست، شیوع ویروس کرونا و همه گیری آن که باعث شد آموزش های مدارس و دانشگاه مجازی گردد؛ کارها به خانه بیایند و کلا تفریح و تفریح و کار مردم در خانه باشد. در بیشتر خانه ها، باید چندین گوشی و تبلت و لپ تاپ و پی سی به یک وای فای وصل می شدند و طبیعی بود که وای فای تک بانده قدیمی با حدبیشتر سرعت اسمی 300 مگابیت یا وای فای مودم های قدیمی ADSL با سرعت های 30 و 40 مگابیت اصلا پاسخگو نبود.

علت دوم، نیاز به سرعت بیشتر در نزد کاربران و همزمان کاهش سرعت اینترنت ایران است. شاید 5 سال پیش، کاربران دنبال اینترنت 2 مگابیت و 4 مگابیت بودند اما اکنون سرعت اینترنت موبایل 30 مگابیت هم آن ها را راضی نمی نماید. همزمان، سرعت اینترنت در ایران کاهش یافته یا بهتر است بگوییم ترافیک مصرفی کاربران افزایش یافته است و شما اگر یک مودم و روتر پر سرعت و دو بانده نداشته باشید؛ عملا نمی توانید از وای فای خوبی بهره ببرید.

علت دیگری هم که می توان برای استقبال از روتر دو بانده ذکر کرد؛ دسترسی به اینترنت های با سرعت هایی بالاتر از چند مگابیت است که روی وای فای تک بانده فرکانس 2.4 گیگاهرتز، محدودیت سرعت پیدا می نمایند و باید وای فای دو بانده فرکانس 5 گیگاهرتز داشته باشید تا به آن سرعت واقعی برسید.

مثلا، اگر اینترنت فیبرنوری با سرعت های بالای 100 مگابیت بخرید؛ قاعدتا یک روتر تک بانده یا وای فای خود مودم اصلا به شما سرعت 100 مگابیت نمی دهد و باید یک روتر دو بانده به مودم فیبر نوری وصل کنید. همین طور، اگر اینترنت VDSL با سرعت 80 مگابیت داشته باشید؛ وای فای تک بانده در نهایت سرعتی 40 مگابیتی به شما می دهد ولی وای فای دو بانده و فرکانس 5 گیگاهرتز می تواند سرعتی 70 تا 80 مگابیت به دست شما برساند.

در نهایت، اتفاق خوب و مثبتی که در بازار ایران شاهد هستیم؛ ورود روترهای دو بانده خوش قیمت به این بازار و از سوی دیگر، استقبال خوب کاربران از این روترها و خرید آن ها است که باعث تشویق و ترغیب واردنمایندگان و شرکت های عرضه نماینده محصولات شبکه و همین طور فروشگاه ها می گردد.

در این مطلب، می خواهیم برترین روترهای دو بانده مقرون به صرفه قیمت (زیر 3 میلیون تومان) بازار ایران را معرفی کنیم. روتر وای فای 6 و وای فای 5 که می توانند وای فای خانگی شما را متحول نموده و اینترنت با سرعت و کیفیت بهتری به شما بدهند.

6 نکته مهم برای انتخاب یک روتر دو بانده

وقتی تصمیم گرفتید یک روتر دو بانده بخرید؛ باید 5 نکته زیر را مدنظر داشته و در آنالیز های خود لحاظ کنید:

وای فای 6 یا وای فای 5

جدیدترین نسل وای فای در جهان، وای فای 6E است ولی هنوز روترهای آن به صورت گسترده وارد بازار نشدند و از سوی دیگر، دستگاه های بسیار کمی از این استاندارد وای فای پشتیبانی می نمایند. بنابراین، فعلا در سال 2022 نمی توانید و نباید یک روتر وای فای 6E بخرید.

رایج ترین و برترین و به روزترین نسل وای فای حال حاضر جهان که در همه دستگاه های عرضه شده در یکی دو سال اخیر، پشتیبانی می گردد و تقریبا می توان گفت جریان اصلی وای فای جهان است؛ استاندارد 802.11ax یا وای فای 6 است.

روترهای وای فای 6 از سال 2019 وارد بازار شدند و در یکی دو سال نخست، بسیار گران قیمت بودند ولی کم کم قیمت های آن ها شکسته شده و اکنون روترهای وای فای 6 با قیمت زیر 50 دلار یا در ایران حدود 2 میلیون تومان و حتی پایین تر هم یافت می گردد.

در وای فای 6، همان دو باند فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتز استفاده می گردد ولی از فناوری و تکنیک هایی بهره می گیرد که سرعت بیشتر، پوشش دهی بیشتر، مصرف باتری کمتر، کیفیت اتصال بیشتر، قابلیت استریم جداگانه بهتر و سریع تر و تاخیر بسیار کمتری به شما نسبت به وای فای 5 می دهد.

توصیه می کنیم دنبال خرید یک روتر وای فای 6 باشید تا خیالتان برای چند سال از ارتقای روتر یا به روزرسانی وای فای خانگی راحت باشد و گوشی موبایل، تبلت، لپ تاپ و دستگاه های دیگر به خوبی با آن سازگار باشند.

روترهای وای فای 5 یا استاندارد 802.11ac در جهان، کم کم در حال قدیمی شدن و کنار رفتن هستند ولی در ایران می توان گفت تازه گل کردند و جریان اصلی بازار محسوب می شوند. اگر به هر علتی، نخواستید یا نتوانستید یک روتر وای فای 6 بخرید؛ بهتر است یا روتر وای فای 5 با سرعت و رده LTE بالاتر بخرید که بتواند سرعت بیشتری به شما بدهد.

سرعت، سرعت، سرعت

روتری که می خواهیم بخریم؛ باید چه سرعتی داشته باشد؟

حتما تا کنون متوجه شدید روترهای دو بانده در رده های AC750 یا AC1200 یا AC1750 یا AC2350 و … هستند؛ اگر در استاندارد وای فای 5 باشند.

در استاندارد وای فای 6 شاهد رده های AX1200 و AX1300 و AX1500 و AX1700 و AX1900 و AX2300 و … هستیم.

عددی که کنار حروف AC یا AX نوشته شده است؛ نشان دهنده مجموع سرعت دو فرکانس رادیویی وای فای است ولی به معنای سرعت واقعی روتر شما نیست. شما به یک باند رادیویی وصل می شوید و در نتیجه سرعت بسیار کمتری نسبت به این اعداد دریافت می کنید.

وقتی می گوییم مثلا AX1200 یعنی مجموع سرعت این روتر روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز برابر با 1200 مگابیت است ولی سرعت فرکانس 2.4 گیگاهرتز به تنهایی 300 مگابیت و سرعت فرکانس 5 گیگاهرتز به تنهایی 867 مگابیت است.

بنابراین، باید دقت کنید هر فرکانس رادیویی وای فای روتر چه سرعتی می دهد. توصیه می کنیم حداقل روتری با سرعت AC1200 یا AX1200 بخرید؛ روتری که روی فرکانس وای فای سرعتی بالاتر از 800 مگابیت بدهد.

روترهایی که روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز سرعت های 400 و 450 و 600 مگابیت دارند؛ باز هم بهتر بوده و در شلوغ ترین فرکانس وای فای به شما سرعت نسبتا بهتری می دهند.

محبوب ترین رده برای کاربران خانگی در روترها، سرعت های AC1200 و AX1300 و AX1500 و AC1750 و AC1950 و AC1900 و مشابه این ها است.

باید به این نکته اشاره کنیم که روترهای رده بالای بازار در رده های AX1100 هستند و روترهای گیمینگ در رده های AC5400 و AX6000 هستند. معمولا این روترها قیمت هایی بالای 5 میلیون تومان دارند و برای کاربران معمولی خریدشان به صرفه نیست؛ جز اینکه گیمر یا تولیدنماینده محتوا باشید و بتوانید چنین هزینه ای را متقبل شوید.

درگاه های گیگابیتی، درگاه یو اس پی

توصیه می کنیم در سال 2022 در پی خرید روتر با درگاه های شبکه اترنت صد مگابیت نباشید. چه این روتر را برای اینترنت فیبرنوری یا برای اینترنت VDSL یا برای نصب روی یک مودم 4G/TDLTE بخواهید؛ نیاز به درگاه های هزار مگابیت یا گیگابیتی دارید. پس، بهتر است دنبال روتر بگردید که درگاه های شبکه گیگابیتی داشته باشد.

تعداد درگاه های گیگابیتی و همین طور درگاه WAN گیگابیتی نیز اهمیت دارد. اگر می خواهید چندین دستگاه با کابل شبکه به روتر وصل شوند؛ باید روتری بخرید که 4 درگاه شبکه داشته باشد که معمولا یک درگاه WAN هم هست. اگر مطمئن هستید یکی دو دستگاه بیشتر با کابل شبکه به روتر وصل نمی شوند؛ روتری با یک یا دو درگاه RJ45 بخرید.

بعضی روترهای دو بانده مقرون به صرفه قیمت بازار دارای درگاه USB نیستند. کاملا بستگی به خودتان دارد که آیا نیاز به درگاه USB دارید یا خیر؟ بهتر است آینده را پیش بینی کنید و روتری با درگاه USB بخرید؛ هرچند که پول بیشتری بپردازید.

تعداد آنتن های داخلی و خارجی

لزوما تعداد بیشتر آنتن در یک روتر به معنای بهتر بودن نیست؛ بلکه باید به سخت افزار و فناوری و تکنیک های یک روتر توجه کنید. روترهای دو بانده امروزی معمولا با 4 آنتن خارجی و MIMO 4×4 عرضه می شوند که 2 آنتن برای فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 2 آنتن برای فرکانس 5 گیگاهرتز است. بعضی روترها 4 آنتن خارجی و 2 آنتن داخلی یا تعدادی آنتن تقویت نماینده و آمپلی فایر داخلی دارند.

اگرچه تعداد آنتن ها اهمیت دارد و اینکه خارجی یا داخلی باشند و جداشدنی یا غیرقابل جداشدنی باشند؛ در تصمیم گیری و خرید روتر مهم هستند ولی سعی کنید مجموع مزایا و معایب یک روتر را در نظر بگیرید. شاید یک روتر از سخت افزار، پردازنده، استاندارد وای فای و درگاه های بهتری برخوردار باشد ولی با 3 آنتن خارجی عرضه گردد.

پروتکل رمزنگاری WPA3

یکی از مزایای روترهای وای فای 6، پشتیبانی از پروتکل رمزنگاری WPA3 است. روترهای وای فای 5 نهایتا از رمزنگاری WPA2 پشتیبانی می نمایند که حالا ما در سال 2022 می دانیم مملو از باگ و آسیب پذیری و ضعف امنیتی است. شاید برای سال 2015، پروتکل رمزنگاری WPA2 ایده آل بود ولی اگر این روزها یک وای فای امن و مطمئن و غیرقابل نفوذ می خواهید؛ باید نیم نگاهی به WPA3 داشته باشید.

این طور نیست که همه روترهای وای فای 6 دارای WPA3 باشند و باید دقت کنید در مشخصات و جزئیات روتر، پشتیبانی از این پروتکل آمده باشد. ضمن اینکه دستگاه متصل شونده به وای فای هم باید از WPA3 پشتیبانی کند. اگر روتری با WPA3 بخرید و روی آن تنظیم کنید ولی گوشی شما از WPA3 پشتیبانی نمی نماید؛ به وای فای وصل نخواهد شد.

پنل کاربری تحت وب، اپلیکیشن و امکانات نرم افزاری

شرکت های سازنده روتر و مودم سعی دارند همراه با محصول خود یک اپلیکیشن موبایل هم بدهند تا کاربران راحت تر و سریع تر به تنظیمات دستگاه دسترسی داشته باشند. این روزها، غالب شرکت ها همراه با روتر خود یک اپ موبایل هم می دهند ولی باز بهتر است آنالیز کنید آیا روتری که می خواهید بخرید دارای اپ موبایل هست یا خیر!

مسئله دیگر، پنل کاربری تحت وب و امکانات نرم افزاری ارائه شده روی آن است. شما نیاز به فایروال، شبکه میهمان، کنترل والدین، QoS و تنظیمات و ابزارهای دیگر هستید و باید پنل روتر این امکانات را به شما بدهد.

بعضی روترها مانند روترهای ایسوس، معمولا پنل کاربری کاملی دارند و حتی به شما اجازه نصب VPN را هم می دهند ولی روترهای برندهایی مانند تی پی لینک و دی لینک و شیائومی با کمترین امکانات عرضه می شوند. اگر واقعا نیاز به تنظیم وی پی ان روی روتر دارید؛ بهتر است دنبال روتری بروید که از این ویژگی پشتیبانی کند.

به هر حال، بهتر است پیش از خرید یک روتر، نگاهی به امکانات نرم افزاری ارائه شده روی آن داشته باشید.

با گفتن 5 نکته کلیدی انتخاب یک روتر دو بانده خوب و خوش قیمت در سال 2022، حالا سراغ معرفی برترین روترهای دو بانده می رویم:

برترین روترهای وای فای 6

روتر تی پی لینک ARCHER AX10 AX1500

قیمت: حدود 2.400.000 تومان

سرعت: 1500 مگابیت بر ثانیه (فرکانس 2.4 گیگاهرتز 300 مگابیت، فرکانس 5 گیگاهرتز 1201 مگابیت)

درگاه های ارتباطی: 4 درگاه شبکه اترنت LAN گیگابیتی، 1 درگاه WAN گیگابیتی، 4 آنتن خارجی جدانشدنی

مزایا: پشتیبانی از WPA3، کیفیت و سرعت بسیار خوب به ویژه روی فرکانس 5 گیگاهرتز، پنل کاربری با امکانات خوب

معایب: نداشتن USB، عدم پشتیبانی از پهنای باند 160 مگاهرتز

آنالیز روتر تی پی لینک AX10 در سایت شبکه چی

اگر یک جست وجو در اینترنت انجام دهید؛ در همه مقالات راهنمای خرید روتر سال 2022، نام این روتر تی پی لینک را مشاهده خواهید کرد. با وجود قیمت بسیار خوب در ایران، اما کیفیت و سرعت مناسبی به شما می دهد و از نظر ظاهر و طراحی و مشخصات، کاملا یک روتر دو بانده مناسب کاربران خانگی در سال 2022 است.

پردازنده سه هسته ای با سرعت 1.5 گیگاهرتز دارد تا بتوانید ترافیک شبکه برای چند دستگاه را به طور همزمان پشتیبانی کند. از 4 استریم مجزا پشتیبانی نموده و به MU-MIMO و OFDMA و Beamforming به همراه وی پی ان OpenVPN و PPTP مجهز است. روی فرکانس 5 گیگاهرتز سرعت بسیار خوبی دارد و کاربران را هیجان زده می نماید. از ویژگی هایی مانند Auto Firmware Upgrade و OTA Firmware Upgrade برخوردار است.

روتر شیائومی AIOT AX3600

قیمت: حدود 2.300.000 تومان

سرعت: 3600 مگابیت بر ثانیه (فرکانس 2.4 گیگاهرتز 574 مگابیت، فرکانس 5 گیگاهرتز 2402 مگابیت)

درگاه های ارتباطی: 4 درگاه شبکه اترنت LAN گیگابیتی، 1 درگاه WAN گیگابیتی، 6 آنتن خارجی جدانشدنی و 1 آنتن خارجی AIoT

مزایا: پشتیبانی از WPA3-SAE، پردازنده قدرتمند، پوشش دهی وای فای زیاد، سرعت بالای فرکانس 5 گیگاهرتز، قیمت بسیار مناسب در بازار ایران

معایب: نداشتن درگاه USB

یکی از معروف ترین روترهای وای فای 6 شیائومی در بازارهای جهانی و ایران است. این روتر دارای یک پردازنده 4 هسته ای کوالکام IPQ8071A با سرعت 1.4 گیگاهرتز و پردازنده شبکه NPU دو هسته ای به همراه 512 مگابایت رم است. قابلیت پشتیبانی از 6 استریم مجزا برای دریافت و ارسال داده روی دستگاه ها را دارد و یکی از برترین روترهای دو بانده برای مصارف کاربران خانگی محسوب می گردد.

در تست ها، این روتر شیائومی نشان داده می تواند مساحتی نزدیک به 300 مترمربع را زیر پوشش وای فای خود ببرد. روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز سرعت عملی 40 مگابیت و فرکانس 5 گیگاهرتز سرعت 400 مگابیت را می دهد و برای مصارف اینترنت اشیا و اتصال دستگاه های هوشمند شیائومی کاملا سفارشی سازی شده است.

روتر شیائومی AX1800

قیمت: حدود 1.200.000 تومان

سرعت: 1800 مگابیت بر ثانیه (فرکانس 2.4 گیگاهرتز 574 مگابیت، فرکانس 5 گیگاهرتز 1201 مگابیت)

درگاه های ارتباطی: 4 درگاه شبکه اترنت LAN گیگابیتی، 1 درگاه WAN گیگابیتی، 4 آنتن خارجی

مزایا: پشتیبانی از WPA3، پردازنده قدرتمند، قیمت بسیار مناسب در بازار ایران

معایب: نداشتن درگاه USB

آنالیز روتر شیائومی AX1800 در سایت شبکه چی

شیائومی یک روتر وای فای 6 مقرون به صرفه تر برای کارهای سبک تر و خانه های کوچک تر به نام AX1800 نیز دارد. قیمت مناسب این روتر در ایران که حدود 1 میلیون و 200 هزار تومان است؛ به همراه پردازنده کوالکام چهار هسته ای IPQ6000 و پردازنده شبکه NPU تک هسته ای و مجموعه ای از ویژگی ها و امکانات مجذوب کننده، یکی از برترین انتخاب ها برای ارتقای وای فای خانگی و آغاز استفاده از وای فای 6 محسوب می گردد.

اگر قصد خرید یک روتر دو بانده مقرون به صرفه قیمت را دارید؛ روتر شیائومی AX1800 با وجود چند کاستی بزرگ مانند نداشتن درگاه USB، باز به روترهای سری AC ارجحیت دارد و شما را صاحب یکی از روترهای وای فای 6 خوش ساخت جهان می نماید.

روتر هواوی AX3 Wifi 6 Plus

قیمت: حدود 1.500.000 تومان

سرعت: 3000 مگابیت بر ثانیه (فرکانس 2.4 گیگاهرتز 574 مگابیت، فرکانس 5 گیگاهرتز 2402 مگابیت)

درگاه های ارتباطی: 3 درگاه شبکه اترنت LAN گیگابیتی، 1 درگاه WAN گیگابیتی، 4 آنتن خارجی

مزایا: پشتیبانی از WPA3، پردازنده قدرتمند، قابلیت Huawei Share، قدرت بالای سیگنال های وای فای، پهنای باند 160 مگاهرتز

معایب: نداشتن درگاه USB

روتر وای فای 6 مقرون به صرفه قیمت ولی مجذوب کننده دیگری که می توانید در بازار پیدا کنید؛ روتر AX3 هواوی است. این روتر از پردازنده ای 4 هسته ای با سرعت 1.4 گیگاهرتز سود می برد و مملو از ویژگی ها و امکانات مجذوب کننده هواوی مانند کلید Huawei Share یا اپلیکیشن AI Life است.

سرعت این روتر در فرکانس 2.4 گیگاهرتز بسیار خوب است ولی در فرکانس 5 گیگاهرتز با سرعت شگفت انگیز 512 مگابیت بر ثانیه هم می رسد. نکته مثبت بزرگ این روتر، پشتیبانی از پهنای باند 160 مگاهرتز است که روی روترهای شیائومی شاهدش نیستیم. در حالی که کارایی مشابه با روترهای رده بالا دارد اما قیمت آن بسیار مناسب بوده و حدود 1.5 میلیون تومان و حتی شاید مقرون به صرفه تر است.

نباید از ظاهر و طراحی شیک و زیبا و مینیمالیستی این روتر نیز به سادگی گذشت. جنس بدنه روتر بسیار مقاوم و محکم ولی سبک است؛ به طوری که کل روتر کمتر از 400 گرم وزن دارد. آنتن های خارجی آن کشیده و پهن و نازک هستند و قابلیت تغییر زاویه 90 درجه ای دارند.

روی بدنه این روتر یک تگ وجود دارد تا بتوانید گوشی را بدون نیاز به وارد کردن رمزعبور به وای فای وصل کنید.

برترین روترهای وای فای 5

روتر تی پی لینک Archer C7 AC1750

قیمت: حدود 2.600.000 تومان

سرعت: 1750 مگابیت بر ثانیه (فرکانس 2.4 گیگاهرتز 450 مگابیت، فرکانس 5 گیگاهرتز 1300 مگابیت)

درگاه های ارتباطی: 4 درگاه شبکه اترنت LAN گیگابیتی، 1 درگاه WAN گیگابیتی، 3 آنتن خارجی، 1 درگاه USB 2.0

مزایا: پنل کاربری با تنظیمات زیاد، سرعت وای فای بالای فرکانس 5 گیگاهرتز، داشتن درگاه USB

معایب: سرعت نه چندان زیاد روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز، نداشتن WPA3

در زمان خودش یکی از برترین روترهای دو بانده نسل AC برای کاربران خانگی بود و البته هنوز یکی از مقرون به صرفه ترین روترهای برتر سال محسوب می گردد. اگرچه از نسل وای فای 6 نیست ولی به واسطه سرعت نسبتا خوب در فرکانس 5 گیگاهرتز و کیفیت ساخت بالا و پوشش دهی خوبی که دارد؛ مورد استقبال خریداران است.

در سایت های خارجی درباره روتر C7 تی پی لینک نوشته شده است که به نسبت قیمت مالی آن، کارایی بسیار خوبی می دهد که قابل مقایسه با کارایی و سرعت روترهای رده بالای با قیمت 150 الی 200 دلاری است.

روتر تی پی لینک Archer A6/C6

قیمت: حدود 1.500.000 تومان

سرعت: 1200 مگابیت بر ثانیه (فرکانس 2.4 گیگاهرتز 300 مگابیت، فرکانس 5 گیگاهرتز 876 مگابیت)

درگاه های ارتباطی: 4 درگاه شبکه اترنت LAN گیگابیتی، 1 درگاه WAN گیگابیتی، 4 آنتن خارجی

مزایا: فناوری MU-MIMO، پنل کاربری تحت وب مناسب، فرکانس 5 گیگاهرتز با سرعت بالا

معایب: نداشتن درگاه USB، نداشتن WPA3 (در مدل خاورمیانه)

آنالیز روتر تی پی لینک C6 در سایت شبکه چی

این روتر در چند نسخه عرضه شده و است و یک نسخه آن که مخصوص بازارهای اروپا و امریکا است؛ از WPA3 پشتیبانی شده و ظاهر بسیار مدرن و پیشرفته ای (تصویر بالا) دارد.

در مقایسه با پولی که می دهید؛ امکانات و مشخصات خوبی دریافت خواهید کرد. پردازنده کوالکام دو هسته ای روی این روتر نصب شده است و کیفیت ساخت نسبتا بالایی دارد. در فرکانس 5 گیگاهرتز سرعت بهتری را شاهد هستیم و از فناوری های MU-MIMO و Beamforming به همراه اپلیکیشن موبایل Tether تی پی لینک سود می برد.

از فناوری مش وای فای OneMesh تی پی لینک نیز پشتیبانی می نماید و می تواند در شبکه مش وای فای نصب گردد. در پنل کاربری تحت وب آن نیز می توان امکانات نسبتا خوبی مانند کنترل والدین، QoS، تعریف شبکه میهمان و وی پی ان های OpenVPN و PPTP را یافت؛ ضمن اینکه از IPTV نیز پشتیبانی می نماید.

روتر ایسوس RT-AC1200

قیمت: حدود 1.400.000 تومان

سرعت: 1200 مگابیت بر ثانیه (فرکانس 2.4 گیگاهرتز 300 مگابیت، فرکانس 5 گیگاهرتز 876 مگابیت)

درگاه های ارتباطی: 4 درگاه شبکه اترنت LAN صد مگابیتی، 1 درگاه WAN صد مگابیتی، 4 آنتن خارجی، 1 درگاه USB 2.0

مزایا: قابلیت Dual-WAN، کارایی خوب در فرکانس 5 گیگاهرتز

معایب: عدم پشتیبانی از WPA3، درگاه های شبکه اترنت صد مگابیتی

اگرچه یک روتر از برند ایسوس است ولی انتظار نداشته باشید که امکانات و قابلیت های ویژه ایسوس روی پنل کاربری تحت وب روترهای رده بالای این شرکت را داشته باشید.

ایسوس RT-AC1200 روی فرکانس 5 گیگاهرتز کارایی و سرعت خوبی دارد و به واسطه آنتن های خارجی پر قدرتی که استفاده می نماید؛ پوشش دهی نسبتا خوبی نیز به شما خواهد داد. 1 درگاه USB نیز دارد که غالبا در روترهای دو بانده مقرون به صرفه قیمت پیدا نمی کنیم ولی متاسفانه درگاه های شبکه صد مگابیتی دارد که ترجیح ما خرید یک روتر با درگاه های هزار مگابیتی است.

روتر شیائومی Mi Router 3

قیمت: حدود 2.000.000 تومان

سرعت: 1200 مگابیت بر ثانیه (فرکانس 2.4 گیگاهرتز 300 مگابیت، فرکانس 5 گیگاهرتز 876 مگابیت)

درگاه های ارتباطی: 2 درگاه شبکه اترنت LAN صد مگابیتی، 1 درگاه WAN صد مگابیتی، 4 آنتن خارجی

مزایا: طراحی شیک و زیبا

معایب: درگاه شبکه صد مگابیتی، نداشتن درگاه USB، پنل کاربری ضعیف

زمانی که هنوز روترهای وای فای 6 شیائومی وارد بازار نشده بودند؛ روترهای Mi Router 3 و نسخه ارتقا یافته آن روتر Mi Router 4 در بازار جولان می دادند و کاربران شیائومی عاشق این دستگاه ها بودند. شاید اکنون و با وجود روترهای وای فای 6، دیگر خرید این روترها چندان منطقی نباشد.

روتر شیائومی Mi Router 3 یک روتر فانتزی در رده AC1200 است که به کاربران زیادی اجازه داد برای اولین بار وای فای 5 و فرکانس 5 گیگاهرتز را تجربه نمایند. فقط 2 درگاه شبکه LAN صد مگابیتی به همراه 1 درگاه WAN دارد ولی از 4 آنتن خارجی سود می برد. طراحی این روتر نیز بسیار زیبا است و برای کاربران آپارتمانی که مصرف اینترنت و ترافیک بسیار بالایی ندارند؛ یک گزینه مطلوب محسوب می گردد.

روتر دی لینک DIR-825M

قیمت: حدود 980.000 تومان

سرعت: 1200 مگابیت بر ثانیه (فرکانس 2.4 گیگاهرتز 300 مگابیت، فرکانس 5 گیگاهرتز 876 مگابیت)

درگاه های ارتباطی: 4 درگاه شبکه اترنت LAN گیگابیتی، 1 درگاه WAN گیگابیتی، 4 آنتن خارجی، 1 درگاه USB

مزایا: قیمت بسیار مقرون به صرفه، درگاه شبکه گیگابیتی، قابلیت MU-MIMO، درگاه USB

معایب: سرعت و کارایی پایین، سخت افزار ضعیف

آنالیز روتر دی لینک DIR-825M در سایت شبکه چی

خرید این روتر را پیشنهاد نمی کنیم و صرفا برای افرادی که تمایل به خرید یک روتر دو بانده با هزینه ای زیر 1 میلیون تومان هستند؛ آن را در این لیست آوردیم.

دی لینک 825M یک روتر AC1200 با قابلیت MU-MIMO و درگاه های شبکه LAN گیگابیتی و درگاه USB است ولی از نظر کارایی و سرعت به پای روترهای خوبی مانند تی پی لینک C6 یا تی پی لینک AC1750 و همین طور روترهای وای فای 6 شیائومی نمی رسد.

منبع: شبکه چی
انتشار: 9 خرداد 1401 بروزرسانی: 9 خرداد 1401 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 480

به "برترین روترهای دو بانده مقرون به صرفه قیمت بازار ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین روترهای دو بانده مقرون به صرفه قیمت بازار ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید