منع موتورسواری زنان؛ تناقضی حاصل از کج سلیقگی
به گزارش زعفران، موتورسواری زنان در ایران، موضوعی است که هرازچندگاهی به آن پرداخته شده و دوباره به فراموشی می رود، حتی رای دیوان عدالت اداری به نفع موتورسواری زنان نیز مسئله ای را در این خصوص حل نکرده و پلیس هدایت و رانندگی باز هم اعلام نمود که رای دیوان عدالت اداری درباره موتورسواری زنان قابل تسری به عموم نیست، در این شرایط یک کارشناس ارشد ترافیک و از مسئولان پیشین پلیس راهور معتقد است که می توان با اصلاح قانون امکان موتورسواری قانونمند را برای زنان فراهم کرد.
به گزارش ایسنا، در روز های اخیر، اما باز هم موضوع موتورسواری زنان مورد بحث و توجه قرار گرفته است. سکوت قانون درباره این موضوع نیز مزید بر دلیل شده تا موتورسواری زنان آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگیرد. یک کارشناس ارشد ایمنی راه و ترافیک معتقد است که زمان آن فرا رسیده تا با اصلاحاتی جزئی در این زمینه، شرایط بهره مندی زنان از این امتیاز فراهم گردد.
علیرضا اسماعیلی، با اشاره به نقش غیرقابل انکار زنان در مناسبات جامعه امروز و فعالیت آن ها در حوزه های گوناگون گفت: زنان 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، امروزه زنان ما مانند نیم قرن پیش تنها خانه نشین نیستند و مانند مردان به فعالیت های گوناگون اداری، دانشگاهی، علمی و ... می پردازند و در اجتماع حضور دارند. این قشر برای ایاب و ذهاب خود نیازمند وسیله نقلیه هستند و بسیاری از آن ها توانایی خرید خودرو را ندارند. بعلاوه هزینه های زندگی در شهری مانند تهران برای یک دختر دانشجو یا کارمند زن به میزان ای بالاست که این فرد نمی تواند هزینه های استفاده از تاکسی های اینترنتی را نیز تقبل کند. این باعث ایجاد فشار مالی روی مردم می گردد. بعلاوه از سوی دیگر، سیستم حمل و نقل عمومی ما نیز نمی تواند به صورت گسترده و کامل سرویس دهی کند. این شرایط برای مردان کمی فرق دارد، اما زنان مجبورند از خودروی شخصی استفاده نمایند.
وی با اشاره به مزایای موتورسیکلت به عنوان گزینه ای مناسب برای تردد مردم به خصوص زنان اظهارکرد: در این شرایط موتورسیکلت وسیله ای است که می تواند بخش عمده ای از مسائل جابجایی زنان را حل نماید. بسیاری از زنان نیز به استفاده از این وسیله نقلیه علاقمند هستند. این به حل مسائل مالی و ترافیکی یاری شایانی می نماید. موتورسیکلت هزینه های کمتری نسبت به خودروی شخصی دارد، نیازمند جای پارک نیست و بهای خرید آن نیز به نسبت خودرو به مراتب پایین تر است. بعلاوه موتورسیکلت به دلیل ویژگی های خاص خود و توانایی مانور بالا می تواند در شرایط سخت ترافیکی از معابر کم عرض نیز عبور کند.
سکوت قانون درباره گواهینامه موتورسواری زنان
اسماعیلی با اشاره به موانع پیش روی زنان برای استفاده از این وسیله نقلیه گفت: برای استفاده زنان از این وسیله نقلیه، باید موانع مربوط به آن برداشته گردد. اصلی ترین مانع بر سر راه این موضوع این است که به زنان گواهینامه داده نمی گردد. در ماده 20 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ذکر شده است که صدور گواهینامه رانندگی برای مردان به وسیله نیروی انتظامی انجام می گردد. این در شرایطی است که قانون درباره زنان سکوت نموده است. با استناد به همین مورد، بعضی از حقوقدانان معتقدند می توان از همین موضوع برای اصلاح قانون مذکور بهره برد با توجه به اینکه در قانون مستقیما به این موضوع که نباید به زنان گواهینامه موتورسیکلت داد اشاره نشده است. می توان از این موضوع استفاده کرد و اصلاحاتی در قانون انجام داد و 50 درصد جامعه را از این امتیاز بهره مند کرد.
وی با اشاره به استفاده زنان از موتورسیکلت در بسیاری از کشور های اسلامی تصریج کرد: در بسیاری از کشور های اسلامی مانند اندونزی و مالزی نیز شرایط مشابهی برقرار است. زنان در این کشور ها از موتورسیکلت برای انجام امور روزانه، رفت وآمد در سطح شهر و ... استفاده می نمایند. بعلاوه به دلیل داشتن کلاه کاسکت، پوشش متعارفی نیز برای رانندگان زن فراهم شده است. حتی در بعضی موارد، راکبان موتورسیکلت در این کشور ها بیشتر از زنان تشکیل شده اند.
ورود زنان به جمع راکبان موتورسیکلت، جو موتورسواری فعلی را بهبود می بخشد
این کارشناس ارشد ترافیک با اشاره به پیامد های مثبت اضافه شدن زنان به جمع راکبان موتورسیکلت تاکید نمود: الان وقت این است که این موضوع در کشور ما اصلاح گردد. اگر بعضی ها نگران مسئله پوشش زنان هستند، کلاه کاسکت پوشش کاملی است. بعلاوه زنان ایرانی به قوانین و دستورالعمل های ترافیکی مقید هستند و آن ها را رعایت می نمایند و از این نظر نیز جای نگرانی وجود ندارد.
به عقیده این کارشناس ترافیکی که سابقه فعالیت در پلیس هدایت رانندگی هم دارد، زنان در رانندگی نسبت به مردان کمتر تخلف می نمایند. حتی ممکن است حضور رانندگان زن در ناوگان موتورسیکلت کشور، باعث توجه بیشتر مردان به رعایت قوانین و مقررات ترافیکی گردد. فضای موتورسیکلت های ما که 25 درصد کشته های ما را شامل شده است، می تواند با ورود زنان بهبود پیدا کند.
منع موتورسواری زنان، تناقضی حاصل از کج سلیقگی
اسماعیلی با انتقاد نسبت به تناقض موجود در موضوع موتورسواری زنان گفت: این مورد متناقضی است که در کشور ما زنان می توانند ترک موتورسیکلت بنشنینند، اما نمی توانند راننده آن باشند. این یک کج سلیقگی بوده که باید اصلاح گردد. این موضوع از جهات مختلف به ترافیک شهری و بعلاوه شرایط مالی مردم یاری خواهد نمود. استفاده از موتورسیکلت باعث کاهش تعداد خودرو های شخصی و به تبع تعدیل شرایط ترافیکی شهر خواهد شد. فراتر از همه این موارد، موتورسواری حقی است که بسیاری از زنان که به آن علاقمند بوده اند از آن محروم شده اند.
فرمانده پیشین پلیس راه کشور درباره زیرساخت های آموزشی لازم برای آموزش موتورسواران زن اظهار کرد: وقتی این قانون اصلاح گردد، متقاضیان زیادی وجود دارند تا آموزش های مخصوص موتورسواری به زنان را ارائه دهند و آکادمی های خاص با همین هدف ایجاد خواهند شد یا آکادمی های فعلی بخش هایی خاص و مرتبط با این مورد ایجاد خواهند کرد.
منبع: فرارو