این ماشین عجیب با یک باک 2000 کیلومتر راه می رود ، عکس
به گزارش زعفران، ایسنا نوشت: یک خودروی هیدروژنی نو موسوم به Eco-Runner XII در فکر شکستن رکورد جهانی طولانی ترین مسافت طی شده با یک باک هیدروژن، بدون سوخت گیری مجدد است تا پیروز به طی مسیر بیش از 2000 کیلومتری تنها با یک باک پر شود.
خودرویی را در نظر بگیرید که بیش از 1242 مایل (2000 کیلومتر) را با تنها یک باک پر از سوخت هیدروژنی طی می کند. آیا این موضوع، یک تغییر خوشایند برای جهانی که با چالش های تغییرات آب و هوایی و نیاز به راه حل های انرژی پایدار دست و پنجه نرم می کند، نخواهد بود؟
درنوردیدن مرزهای فناوری های در حوزه انرژی کارآمد، هدفی است که یک گروه موسوم به Eco-Runner Team Delft را نیرو می دهد، گروهی که هدف آن ثبت یک رکورد جهانی تازه برای یک وسیله نقلیه هیدروژنی است که دورترین مسافت را بدون سوخت گیری مجدد طی کند. این گروه به تازگی آخرین نسخه از فناوری خود را با نام Eco-Runner XII عرضه کرده است.
یک گروه شامل 23 دانشجو از دانشگاه صنعتی دلفت در هلند، پشت این پروژه هستند. آنها هر سال سعی می کنند طراحی و آیرودینامیک خودروی کوچک شهری خود را که با موتور هیدروژنی کار می کند، بهبود ببخشند تا رکوردی تازه از خود برجای بگذارند.
این گروه با نمونه اولیه خود موسوم به Eco-Runner I در مسابقه جهانی بهینه سازی انرژی در سال 2005 شرکت کرد. سپس این خودرو به پیمایش 557 کیلومتر در ازای هر لیتر هیدروژن رسید.
در سال 2022 دومین نسخه از این خودروی هیدروژنی موسوم به Eco-Runner XI به عدد 3396 کیلومتر به ازای هر لیتر دست یافت و همچنین رکورد جهانی طولانی ترین مسافت طی شده با یک وسیله نقلیه هیدروژنی را با رانندگی بدون توقف به مدت 36 ساعت و طی کردن 1196 کیلومتر به ثبت رساند.
گروه سازنده این خودرو اطمینان دارد که با خودروی تازه خود یعنی Eco-Runner XII، طراحی خود را بهبود بخشیده است تا اطمینان حاصل شود که به کارآمدترین خودروی شهری جهان با موتور هیدروژنی تبدیل شده است.
تمرکز روی کاهش وزن و مصرف انرژی
یکی از اهداف مهم این گروه در هنگام توسعه تازهترین نسخه خود، کاهش وزن آن تا حد امکان بود. مصرف انرژی در هنگام رانندگی به طور مستقیم با جرم خودرو مرتبط است. در وب سایت این گروه آمده است: بخش طراحی بدنه روی ایجاد یک پوسته ایرودینامیک و یک ساختار حمل بار متمرکز شده است که تا حد امکان سبک باشد. استفاده از فیبر کربن به جای قطعات فولادی که معمولاً تولید می شوند، کلید کاهش وزن این خودرو است. میله های تعلیق و سیستم فرمان چند نمونه از مواردی هستند که به کاهش جرم کلی این خودرو کمک کرده اند.
محدود کردن تلفات انرژی داخلی جنبه دیگری از کارایی این خودرو است. این تلفات شامل مقاومت، اصطکاک هوا و همچنین تلفاتی است که هنگام تبدیل هیدروژن به الکتریسیته یا تبدیل الکتریسیته به انرژی جنبشی (حرکت) در موتور الکتریکی رخ می دهد.
این گروه یک موتور الکتریکی تازه و بسیار کارآمد ایجاد کرده است که به طور خاص برای کاهش این تلفات انرژی طراحی شده است. مهندسان همچنین سیستم محرکه را با یک پیل سوختی کاملاً تازه که نیازها را برطرف می کند، بهبود بخشیده اند.
این بهینه سازی ها منجر به شکلی منحصر به فرد این خودرو شده است که به آن اجازه می دهد اصطکاک و وزن خود را تا حد امکان پایین نگه دارد. وزن این خودرو 67 کیلوگرم است و حداکثر سرعت آن 25 کیلومتر در ساعت است.
درنوردیدن مرزهای بهره وری انرژی
این گروه پس از دستیابی به رکورد 1196 کیلومتر از طریق Eco-Runner XI شاهد رقابت شدیدی بوده است. اکتبر 2021 بود که (مدل هیدروژنی میرای) شرکت تویوتا توانست 1360 کیلومتر را بدون سوخت گیری مجدد طی کند.
رقیب دیگری در سال 2022 با نام ARM Engineering ظهور کرد. آنها 40 ساعت بی وقفه راندند و توانستند 2055 کیلومتر را با خودروی خود با یک باک هیدروژن بپیمایند که یک گام مهم رو به جلو در نشان دادن پتانسیل فناوری پیل سوختی بود.
اکنون مهندسان دانشگاه دلفت امیدوارند که این بهینه سازی ها و بهبودها به آنها کمک کند تا با طی کردن مسافتی بیش از 2055 کیلومتر، رکورد جهانی را دوباره به دست آورند.
5858
منبع: خبرآنلاین