با سازنده لباس فضانوردان مسافر ماه آشنا شوید!

به گزارش زعفران، ایسنا نوشت: آژانس فضایی ایالات متحده، شرکتی را که قرار است لباس های فضایی نخستین فضانوردان ماه نورد را در پروژه آرتمیس تهیه کند، در قراردادی به ارزش پایه 228.5 میلیون دلار انتخاب کرد.

با سازنده لباس فضانوردان مسافر ماه آشنا شوید!

ما اکنون می دانیم که ماه نوردهای بعدی ناسا چه لباسی در کره ماه خواهند پوشید.

ناسا ساعاتی پیش اظهار داشت که شرکت اکسیوم اسپیس (Axiom Space) را برای ساخت لباس فضایی ماه در ماموریت آرتمیس 3 (Artemis 3) انتخاب نموده است؛ ماموریتی که هدف آن فرود فضانوردان در نزدیکی قطب جنوبی ماه در سال 2025 یا 2026 است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، آرتمیس 3 به نخستین فرود خدمه روی ماه از زمان آخرین پرواز آپولو در سال 1972 دست خواهد یافت.

ناسا میخواهد به برنامه آرتمیس ادامه دهد و تا سرانجام دهه 2020 یک پایگاه خدمه در نزدیکترین همسایه زمین ایجاد کند.

لارا کرنی، مدیر برنامه فعالیت برون خودرو و تحرک سطح انسانی ناسا در بیانیه ای گفت: ناسا مفتخر است که با صنعت تجاری در این مأموریت تاریخی همکاری می نماید تا آغازگر حضور پایدار ایالات متحده در سطح ماه باشد.

وی اضافه کرد: آنچه در آرتمیس 3 و ماموریت های آینده روی ماه و اطراف آن می آموزیم، راه را برای مأموریت های مریخی هموار می نماید. در واقع، این لباس های فضایی ما را قادر می سازند تا قدم بعدی را برداریم.

ناسا در ژوئن امسال اظهار داشت که شرکت اکسیوم اسپیس و تیمی به رهبری شرکت کالینز ایرواسپیس (Collins Aerospace) را برای توسعه و ساخت لباس های فضایی برای مأموریت های آینده به ماه و ایستگاه فضایی بین المللی انتخاب نموده است و این دو تیم خصوصی حق رقابت برای قراردادی مجموعا به ارزش 3.5 میلیارد دلار را تا سال 2034 به دست آورده اند.

این رقم طی یک مجموعه وظایف پرداخت خواهد شد و توسعه لباس های فضایی برای ماموریت آرتمیس 3 یکی از این آنها است که ارزش پایه آن 228.5 میلیون دلار است.

آژانس فضایی ایالات متحده با استفاده از بیش از 50 سال تخصص در توسعه لباس فضانوردی، الزامات فنی و ایمنی را برای نسل بعدی لباس های فضایی تعریف نموده است و اکنون شرکت اکسیوم اسپیس، مسئولیت طراحی، توسعه، احراز صلاحیت، صدور گواهینامه و فراوری لباس های فضایی و تجهیزات پشتیبانی آن را بر عهده خواهد داشت.

اختیارات آموزش فضانوردان، برنامه ریزی ماموریت و تایید سیستم های خدماتی برای ناسا محفوظ خواهد بود و شرکت اکسیوم اسپیس، مسئول آزمایش لباس های فضایی تازه در محیطی شبیه به فضا قبل از انجام ماموریت آرتمیس 3 خواهد بود. به گفته کارشناسان ناسا، نسل بعدی لباس های فضایی انعطاف پذیرتر، همه کاره و بادوام تر خواهد بود.

ناسا در ابتدا قصد داشت خودش این لباس ها را فراوری کند، اما پس از اینکه مامور رسیدگی به این موضوع اظهار داشت که اگر ناسا خودش تهیه لباس را برعهده بگیرد، فراوری لباس ها با تاخیرهای قابل توجهی در توسعه روبرو خواهند شد، آژانس فضایی ایالات متحده در پی شرکایی برای فراوری لباس گشت.

شرکت اکسیوم اسپیس کارنامه درخشانی دارد. چندی پیش دو شرکت فضایی مهم آمریکایی به نام های اسپیس ایکس و شرکت پروازهای فضایی خصوصی اکسیوم اسپیس با فرستادن چهار شهروند به فضا برای اقامتی 8 روزه در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) تاریخ ساز شدند. طی ماموریتی که این شرکت انجام داد 4 شهروند در قالب یک پرواز کاملا خصوصی به نام ماموریت Ax-1 از ایستگاه فضایی بین المللی بازدید کردند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 شهریور 1401 بروزرسانی: 20 شهریور 1401 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 565

به "با سازنده لباس فضانوردان مسافر ماه آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با سازنده لباس فضانوردان مسافر ماه آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید