بهره برداری از زیرساخت آزمایشگاه هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی در کنار زیرساخت ابررایانه سیمرغ

به گزارش زعفران، رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT گفت: زیرساخت آزماشگاه هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی در کنار زیرساخت ابررایانه سیمرغ قرار می گیرد و امکان ارائه سرویس هوش مصنوعی به کاربران را فراهم می نماید.

بهره برداری از زیرساخت آزمایشگاه هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی در کنار زیرساخت ابررایانه سیمرغ

به گزارش خبرنگار حوزه علم و پیشرفت خبرنگاران، علیرضا کمک رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات فناوری و اطلاعات در مراسم رونمایی از سند نقش راه توسعه هوش مصنوعی در کشور و زیرساخت آزمایشگاهی هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی با اشاره به کاربردهای زیرساخت آزمایشگاه هوش مصنوعی گفت: خدمات این آزمایشگاه به وسیله توسعه دهندگان، پژوهشگران، مشارکت نمایندگان در حوزه تک گذاری، حاکمیت و بعلاوه در محصولات استفاده می گردد.

وی ادامه داد: در این آزمایشگاه داده ها از بستر جمع سپاری، تک گذاری می شوند و در دیگر سامانه ها مورد استفاده قرار می گیرند مثل تشخیص کرونای مثبت از روی عکس ریه که با استفاده از تک گذاری داده ها و مدل سازی از روی داده های تک گذاری شده انجام می گردد و اتفاقا در زمان شیوع ویروس کرونا مطرح شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کاربردهای مناسب هوش مصنوعی که در زمان شیوع ویروس کرونا در کشور باب شد احراز هویت آنلاین بود که حاکمیت توانست بدون مراجعه مردم در بخش های مورد احتیاج آنها را احراز هویت کند.

وی گفت: حاکمیت در موضوعات دیگری هم می تواند از خدماتی که زیرساخت آزمایشگاه هوش مصنوعی می دهد استفاده کند و خدمات بیشتری را به مردم ارائه دهد.بعلاوه توسعه دهندگان سامانه ها هم در موضوعات این چنینی از خدمات زیرساخت آزمایشگاهی در این حوزه می توانند استفاده نمایند.

وی گفت: برای مثال موتور جست وجویی داریم که ترجمه ماشینی ندارد با یک رابطی که از زیرساخت آزمایشگاه می گیرند می توانند از ترجمه ماشینی بهره مند شوند.

کمک اضافه نمود: در نهایت هدف زیست بوم این است که کدها و برنامه ها روی بسترهای جدیدی قرار گیرد و به توسعه دهندگان اجازه دهد که بتوانند سامانه های جدیدتر و بیشتری را ارائه نمایند.

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات فناوری و اطلاعات گفت: یکی از سامانه های مستقیمی که از این آزمایشگاه حاصل می گردد سامانه تشخیص منبع و ادعای اخبار برای راستی آزمایی صحت یا جعلی بودن اخبار است. بعلاوه این زیرساخت در کنار زیرساخت ابر رایانه سیمرغ قابلیت های بیشتری را ارائه می نماید تا ارائه سرویس هوش مصنوعی به عنوان یک سرویس قابل استفاده برای مردم فراهم گردد.

کمک اضافه نمود: آزمایشگاه هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی به عنوان یکی از آزمایشگاه توسعه خط و زبان فارسی به وسیله معاونت ریاست جمهوری انتخاب شده است.

وی گفت: نقش دیگر آزمایشگاه ها می تواند ارزیابی محصولات و خدمات بر مبنای احتیاج توسعه دهندگان باشد.

وی اضافه نمود: نقش سوم آزمایشگاه هم می تواند توسعه و آزادسازی دادگان ابزارها و خدمات باشد.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 فروردین 1401 بروزرسانی: 18 فروردین 1401 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 434

به "بهره برداری از زیرساخت آزمایشگاه هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی در کنار زیرساخت ابررایانه سیمرغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهره برداری از زیرساخت آزمایشگاه هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی در کنار زیرساخت ابررایانه سیمرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید