شناسایی و درمان اختلالات رشدی بچه ها سرعت می گیرد

به گزارش زعفران، بچه ها و شناخت زود هنگام اختلالات رشد موضوعی است که در امسال ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تمرکز ویژه ای روی آن دارد.

شناسایی و درمان اختلالات رشدی بچه ها سرعت می گیرد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عمده رشد مغز در دوران کودکی شکل می گیرد. دورانی حساس در زندگی. زیرا مدارهای عصبی مهارت هایی که کودک در آینده دارد هم در این بخش است. مهارت هایی مانند کلامی، حافظه ای، فنی، شناختی و شخصیت. پس در این دوران مغز خاصیت انعطاف پذیری دارد و اگر در این دوران بتوان برای افزایش توانایی ها و مهارت های بچه ها قدمی برداشت اتفاق خوبی است.

از این رو ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بچه ها و اختلالات تکاملی در آنها را در سال 1400 اولویت قرار داد تا به مدد فناوری و نوآوری نیروی انسانی متخصص گام هایی در این حوزه برداشته گردد.

پس در نخستین گام کارگروهی با اسم توانبخشی شناختی کودک در امسال تشکیل شد تا مکانی برای تعامل بیشتر فعالان این حوزه با یکدیگر گردد و حمایت ها برای نفوذ فناوری به ین حوزه انجام گردد.

فناوران و متخصصانی از حوزه های روان پزشکی کودک، متخصصان علوم اعصاب شناختی، متخصصان روان شناسی اصفال، روان شناسان بالینی، کاردرمانگران و گفتار درمانگرانی در حوزه کودک در این کارگروه هستند. البته علاوه بر آن فناورانی از حوزه کامپیوتر، نرم افزار، آی تی هم آمده اند تا اقدامات برای برطرف مسائل این حوزه با شتاب بیشتری انجام گردد.

پس مدد نیروی انسانی متخصص به کار می آید تا ابزارها و روش هایی نوآورانه به کار گرفته گردد و اختلال یا تاخیر در رشد بچه ها زود هنگام تشخیص داده گردد. در این صورت در آینده بچه های با توانایی های مغزی بیشتری خواهیم داشت یا بچه های که اختلال یا تاخیر در رشد دارند مشکلشان زود هنگام تشخیص داده می گردد و درمان می شوند.

این جلوگیری در اختلال رشد را با توسعه بازی های دیجیتال و قلم کاغذی در حوزه ارتقا و توانبخشی شناختی، توسعه اپلیکیشن های آموزشی با رویکرد شناختی و توسعه و بومی سازی ابزارهای ارتقا و توانبخشی شناختی می توان شاهد بود.

در این زمینه هم ستاد وارد عمل شده است و چالش توسعه فناوری، محصولات و خدمات شناختی ویژه بچه ها با اختلالات عصب رشدی را برگزار می نماید. چالشی که متخصصان در آن توانمندی خود را برای توسعه محصولات ایران ساخت به نمایش می گذارند

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 242

به "شناسایی و درمان اختلالات رشدی بچه ها سرعت می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی و درمان اختلالات رشدی بچه ها سرعت می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید