تصویب 115 طرح کلان با موضوع دانش بنیان ها، ایجاد خط فراوری واکسن HPV و داروهای مشتق از پلاسما

به گزارش زعفران، مدیر طرح های کلان ملی صندوق نوآوری و شکوفایی، از راه اندازی این کمیته با هدف برطرف نیازهای فناورانه کشور بر اساس ظرفیت شرکت های دانش بنیان اطلاع داد و گفت: در این کمیته تا به امروز حدود 115 طرح با ارزش بیشتر از 1500 میلیارد تومان مصوب شده که از این تعداد تا به امروز 96 طرح پیروز به انعقاد قرارداد شدند.

تصویب 115 طرح کلان با موضوع دانش بنیان ها، ایجاد خط فراوری واکسن HPV و داروهای مشتق از پلاسما

مجتبی زارع مهرجردی، مدیر طرح های کلان صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به سابقه فعالیت های صندوق نوآوری و شکوفایی، اضافه نمود: در چند سالی که از تاسیس این صندوق می گذرد، مجموعه شرکت های دانش بنیان را مورد حمایت قرار دادیم و این شرکت ها در طی این سال ها توانمند شدند، به گونه ای که بعضی از آنها به فناوری و دانش فنی مختلف دست یافتند.

وی ادامه داد: در انتهای سال 1398 بر حسب احتیاجهای فناورانه که از سوی دستگاه های مختلف به ما اعلام شده بود، این سوال مطرح شد که شرکت های دانش بنیانی که تا به امروز خدمات مختلف در راستای رشد و اعتلای آنها اعطا شده است، آیا ظرفیت لازم برای برطرف احتیاجمندی های فناورانه موجود در کشور را دارند یا خیر؟ از این رو اقدام به آنالیز شرایط این شرکت ها کردیم.

مهرجردی خاطر نشان کرد: بر این اساس چند شرکت بزرگ صنعتی را مورد آنالیز قرار دادیم و بر اساس دستاوردهایی که از این بازدیدها کسب کردیم، ما را به این سمت راهنمایی کرد که کمیته ای تحت عنوان کمیته طرح های کلان ملی را در صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف همکاری با دستگاه های دولتی برای بهره برداری از توان شرکت های دانش بنیان ایجاد کنیم.

مدیر طرح های کلان ملی صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به ماموریت های این کمیته شرح داد: دستگاه هایی که احتیاج فناورانه داشته باشند، به ما اعلام خواهند کرد و ما در پی راه حلی برای برطرف این احتیاجها با استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان هستیم و در این راستا تاکید ما به دستگاه های دولتی آن است که مایل نیستم آنها کالا و جنس معیوب از این شرکت ها خریداری نمایند، بلکه تنها ضروری است احتیاج فناورانه خود را به زبان فنی به ما اعلام نمایند.

وی زبان فنی را شامل ویژگی های احتیاج فناورانه دانست و اظهار کرد: در صورتی که احتیاج و محصول مورد احتیاج دستگاه ها به وسیله شرکت های دانش بنیان بر اساس مشخصات فنی اعلام شده، فراوری شد، آنها نسبت به خرید آن فناوری از شرکت های دانش بنیان اقدام نمایند.

این مقام مسؤول، عمده ترین مسائل برطرف احتیاجهای دستگاه ها را در حوزه محصولات با فناوری بالا دانست و گفت: بعضی موارد بوده که شرکت ها محصول مورد تقاضا را به علت دارا بودن فناوری بالا نتوانسته فراوری کند و شکست خورده است که در چنین شرایطی ما در زمینه نحوه حمایت از این دسته از شرکت ها تصمیم گیری خواهیم کرد تا بتوانند این مرحله را پشت سر بگذارند.

موفقیت هایی در طرح های کلان مشارکتی

مهرجردی با اشاره به تعداد شرکت های حاضر در اجرای طرح های کلان ملی، تاکید نمود: تا به امروز از این جنس طرح ها، حدود 115 طرح با ارزش بیشتر از 1500 میلیارد تومان مصوب شده است که از تعداد 115 طرح برای حدود 96 طرح به ارزش بیش از 110 میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است.

به گفته وی 115 شرکتی که در این طرح مورد حمایت قرار گرفته اند، الزاما شرکت های بزرگ دانش بنیان نبودند، بلکه بعضی از آنها شرکت هایی بودند که فروشی نداشتند و تنها فناوری را در اختیار داشتند.

مهرجردی با بیان اینکه راستا درست در حمایت از شرکت های دانش بنیان آن است که به این ظرفیت ها اعتماد گردد، به بعضی از موفقیت شرکت های دانش بنیان در برطرف چالش های کشور اشاره نمود و گفت: ما در کمیته ملی طرح های ملی صندوق نوآوری و شکوفایی تا به امروز 9 مساله جدی تعریف کردیم که شامل حوزه های سلامت، امنیت نرم، امنیت غذایی، شهر هوشمند، آب و محیط زیست، حمل و نقل پیشرفته، انرژی، آزمایشگاه و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی و زنجیره ارزش صنایع و معادن است.

شرکت های حوزه سلامت پیشتاز در ارائه خدمت

مهرجردی با بیان اینکه در هر یک از این حوزه های نه گانه عملکردهایی ایجاد شده است، اضافه نمود: ولی با توجه به شرایط ویژه کشور از یکی دو سال گذشته، حوزه سلامت کمیته ملی طرح های ملی صندوق نوآوری پر رنگ تر بوده است، به گونه ای که در حوزه سلامت 35 طرح به ارزشی بالغ بر 450 میلیارد تومان مصوب شده است.

مدیر طرح های کلان ملی صندوق نوآوری از جمله طرح های مصوب حوزه سلامت را واکسن HPV، مطرح کرد و با بیان اینکه خط فراوری این واکسن راه اندازی شده است، اضافه نمود: تکمیل خط فراوری داروهای مشتق از پلاسما از دیگر موفقیت های این کمیته است. تا چند سال گذشته برای فراوری این نوع داروها، پلاسمای خون از داوطلبان ایرانی گرفته و به کشورهایی چون فرانسه صادر می شد تا آلبومین و مشتقات با ارزش اضافه نموده بالای پلاسما در این کشور جداسازی گردد و با 10 برابر قیمت وارد کشور می شد.

وی ادامه داد: فراوری ونتیلاتورها از دیگر طرح های مصوب در این کمیته است که در اسفندماه سال 1398، مبلغ قابل توجهی را به چند شرکت دانش بنیان اعطا کردیم تا احتیاج کشور را در این زمینه مرتفع نمایند.

مهرجردی، فراوری دستگاه اکسیژن سازها و دستگاه های ثبت علائم حیاتی را از دیگر خدماتی مطرح کرد که اگر از سوی شرکت های دانش بنیان فراوری نمی شدند، بیمارستان های کشور در پاندمی کرونا با چالش های جدی روبرو می شدند، یادآور شد: با این اقدامات در حال حاضر وزارت بهداشت با ما همکاری نزدیکی دارد، ضمن آنکه وزارت راه، مسکن و شهرسازی چندین طرح را به ما ارجاع داده است.

وی با بیان اینکه با وزارت نفت و شرکت ملی گاز هم همکاری جدی را شروع کردیم، خاطر نشان کرد: در این همکاری بخش عمده ای از احتیاجها و تجهیزات مورد احتیاج در صنعت نفت که در گذشته به علت اعمال تحریم ها، آسیب جدی وارد می کرد، از سوی شرکت های دانش بنیان فراوری شدند و به بهره برداری رسیدند.

مهرجردی، با تاکید بر اینکه از میان دستگاه های همکار شرکت ملی گاز بیشترین مقدار تقاضا و بیشترین مشارکت در انعقاد قرارداد با شرکت های دانش بنیان را داشته است، گفت: این همکاری به علت رویکرد مدیران این شرکت و بعلاوه اعمال تحریم ها علیه کشور بوده است؛ چرا که اگر کالایی در بخش فراوری گاز تامین نگردد و اختلالاتی در تامین آن ایجاد گردد، مشترکان بدون گاز خواهند ماند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 275

به "تصویب 115 طرح کلان با موضوع دانش بنیان ها، ایجاد خط فراوری واکسن HPV و داروهای مشتق از پلاسما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویب 115 طرح کلان با موضوع دانش بنیان ها، ایجاد خط فراوری واکسن HPV و داروهای مشتق از پلاسما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید