تکمیل برق رسانی به 10 هزار خانوار عشایری با برق خورشیدی

به گزارش زعفران، خبرگزاری خبرنگاران-مجری طرح برق رسانی روستایی کشورگفت: با بومی سازی تجهیزات برق رسانی قابل حمل خورشیدی درکشور، حدود 10 هزار خانواده عشایری برق رسانی شدند.

تکمیل برق رسانی به 10 هزار خانوار عشایری با برق خورشیدی

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، علی چهل امیرانی با اشاره به سهم 31 درصدی مشترکان روستایی از شبکه توزیع برق کشور اظهار کرد: تعداد مشترکان روستایی برق به بیش از 21 میلیون نفر رسیده که برای پوشش این تعداد مشترک 25 هزار کیلومتر شبکه توزیع احداث شده که این اندازه شبکه معادل 6 برابر محیط کره زمین است.

مجری طرح برق رسانی روستایی کشور توضیح داد: پیش از انقلاب 4367 روستا به شبکه برق دسترسی داشتند، اما با پیروزی انقلاب اندازه دسترسی روستاییان با افزایش 15 برابری به 57 هزار و 966 روستا رسیده که این تعداد در انتها سال جاری به 58 هزار روستا خواهد رسید.

وی با بیان اینکه طبق آمار های آژانس بین المللی انرژی میانگین دسترسی روستاییان در دنیا به شبکه برق 85 درصد بوده که 15 درصد آن ها نیز محروم هستند، اضافه نمود: طی 43 ساله اخیر با پیروزی انقلاب به طور میانگین هفته ای به 24 روستا برقرسانی شده است.

به گفته چهل امیرانی، اندازه دسترسی روستاییان به شبکه برق در کشور به 99.7 درصد رسیده و آن 0.3 درصد نیز به علت قرار گرفتن در منطقه ها سخت گذر یا سکونتگاه های عشایری فصلی است.

وی با بیان اینکه تا انتها دولت سیزدهم پوشش شبکه روستایی به 100 درصد خواهد رسید، اظهار کرد: برق رسانی به آبادی ها در صورت داشتن شرایط لازم مانند کسب مجوز های لازم از منابع طبیعی و بنیاد مسکن تا انتها دولت صورت گرفته و این آبادی ها به شبکه توزیع متصل خواهند شد.

مجری طرح برق رسانی روستایی کشور با بیان اینکه در حال حاضر روستا های بالای 10 خانوار همگی به شبکه برق متصل شده اند، مطرح کرد: با وجود تصور مردم در مورد محرومیت استان های سیستان و بلوچستان و کرمان در دسترسی به شبکه برق، این دو استان رتبه بالایی از لحاظ دسترسی به شبکه برق دارند به طوری که استان سیستان و بلوچستان پیش از انقلاب تنها 31 روستای برق دار داشته، درحالی که این تعداد، اکنون با رشدی 147 برابری در تعداد روستا های برق دار کشور همراه بوده و در صدر استان های برخوردار از برق واقع شده است.

وی اضافه نمود: اگر بخواهیم تعداد مشترکان روستایی را به خانوار بیان کنیم، هم اکنون نزدیک به چهار و نیم میلیون خانوار به شبکه برق دسترسی دارند و برای خانوار هایی که در منطقه ها سخت گذر قرار داشته که حتی جهت حمل و نقل به آن منطقه ها احداث نشده نیز به وسیله بالگرد نسبت به انتقال تجهیزات اقدام کردیم.

به گفته وی، 220 روستا به علت نبود جهت ارتباطی، سخت گذر بودن و یا دور بودن از شبکه برق با استفاده از سیستم های خورشیدی، برق مورد احتیاج خود را دریافت می نمایند، البته استفاده از موتور های دیزلی نیز با سوخت رسانی به وسیله بالگرد به منظور تأمین برق بعضی از روستا هایی که شرایط خاصی به لحاظ جغرافیایی دارد، از دیگر راه حل ها برای برق دار کردن روستا های دور از شبکه است.

چهل امیرانی، برقرسانی به عشایر را از دیگر برنامه های صنعت برق مطرح کرد و با بیان این که این حرکت برای نخستین بار در کشور صورت گرفته، اضافه نمود: از سال گذشته با بومی سازی تجهیزات برای برق رسانی قابل حمل خورشیدی به عشایر، نزدیک به 10 هزار خانواده عشایری به برق دسترسی پیدا کردند و در گام بعدی این تعداد به بیش از 20 هزار خانوار عشایری خواهد رسید.

مجری طرح برق رسانی روستایی گفت: با ساخت و بومی سازی سیستم های قابل حمل خورشیدی، وزارت نیرو پا را از روستا و آبادی فراتر گذاشته و برقرسانی به سکونتگاه های موقت و عشایر را هدف قرار داده است.

مجری طرح برق رسانی روستایی کشور بعلاوه در مورد طرح بهارستان نیز با بیان این که بخش زیادی از شبکه توزیع برق روستایی دارای عمر بالایی بوده و به علت قرار گرفتن در معرض آب و هوای و شرایط جوی طبیعی دچار فرسودگی شده، گفت: طرح بهارستان برای بهسازی شرایط شبکه فرسوده روستایی آماده شده و به شکل روستا محور و شناسنامه محور فعالیت خود را انجام می دهد به صورتی که در این طرح، پس از ورود به یک روستا، روشنایی معابر، ولتاژ، شبکه فرسوده و ... هر روستا اصلاح خواهد شد و چنانچه با اجرای طرح هادی روستایی شبکه برق رسانی در جای نامناسبی از معابر قرار گرفته باشد، جای این تجهیزات نیز تغییر خواهد نمود و پس از انتها همه این فعالیت ها، از آن روستا خارج می شویم.

وی اضافه نمود: در گام نخست بهسازی شبکه توزیع 25 هزار روستا تا انتها دولت در دستور کار قرار گرفته که با توجه به بحران های جوی و فرسودگی شبکه، زمان برق پایدار در این منطقه ها را افزایش خواهد داد.

چهل امیرانی اضافه نمود: سیستم های خورشیدی قابل حمل می تواند تا 48 ساعت احتیاج خانواده های عشایری و روستایی را در زمان های ابری یا شب تامین کند و با داشتن یک باتری 20 کیلوگرمی به راحتی قابل حمل است.

مجری طرح برق رسانی روستایی کشور اضافه نمود: در این تجهیزات، خروجی برای استفاده از سیستم روشنایی، دو خروجی (پورت) usb برای شارژ موبایل و تبلت به منظور استفاده معلمان و دانش آموزان تعبیه شده که هزینه این سیستم خورشیدی 10 میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه حدود 10 هزار و 600 دستگاه سامانه خورشیدی تا به امروز تحویل عشایر شده، اضافه نمود: این رقم تا انتها خرداد سال آینده به 20 هزار 500 خواهد رسید و مهم ترین هدف دولت نیز کامل کردن 100 درصدی پوشش برق شبکه عشایری است.

امیرانی در انتها گفت: به عنوان خادمان برق مردم روستایی، در پی توسعه شبکه برق و ارائه خدمات با کیفیت در این منطقه ها هستیم و به همین منظور تکمیل شبکه برق رسانی به عشایر، روستا ها و بهسازی شبکه برق روستایی کشور در دستور کار صنعت برق واقع شده است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 3 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1401 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 451

به "تکمیل برق رسانی به 10 هزار خانوار عشایری با برق خورشیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکمیل برق رسانی به 10 هزار خانوار عشایری با برق خورشیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید