دفاع دبیر حزب کمونیست تبت از حاکمیت چین

به گزارش زعفران، یکی از مقام های ارشد تبت اعلام نمود، چین از رهبری حزب کمونیست در این منطقه به منظور پیشرفت و توسعه مالی و راهنمایی جامعه تبتی بر اساس سوسیالیسم حمایت می نماید.

دفاع دبیر حزب کمونیست تبت از حاکمیت چین

به نقل از خبرگزاری رویترز، سربازان چینی در 1950 وارد تبت شدند و یک سال بعدتر دولت چین به صورت رسمی کنترل منطقه را به دست گرفت. دالایی لاما در 1959 و در پی قیامی شکست خورده علیه حکومت دولت پکن، از تبت گریخت و به هند رفت.

وو یینگجی، دبیر حزب کمونیست تبت در یک نشست خبری در پکن گفت: نخست اینکه ما باید از رهبری حزب کمونیست چین حمایت کنیم. از زمان آزادی صلح آمیز تبت در 1951، همه متوجه شده اند که تنها با رهبری حزب است که تب می تواند در این جهت توسعه باشکوه ادامه دهد.

حمایت بین المللی از جامعه تبت در سال گذشته میلادی با از سرگیری پشتیبانی از سوی گروه های حقوق بشری و دولت های بین المللی به رهبری آمریکا افزایش یافته است.

در دسامبر 2020، کنگره آمریکا قانون پشتیبانی و سیاست گذاری تبت را تصویب کرد که بر اساس آن تبتی ها باید حق داشته باشند تا دالایی لاما بعدی را خودشان انتخاب نمایند و بتوانند یک کنسولگری در شهر لهاسای تبت داشته باشند.

چین به شدت این قانون را محکوم نموده و گفت که این اقدامی برای مداخله در امور داخلی کشورش است.

پکن همچنان بر این باور راسخ است که خودش حق انتخاب جانشین دالایی لاما کنونی را بر اساس قوانین چین دارد.

دبیر حزب تبت بعلاوه گفت: تبت از دوران کهن بخشی از چین بوده است. ملت چین باید همواره این را حفظ نمایند.

دالایی لامای کنونی و دولت تبعیدی آن موسوم به اداره مرکزی تبت یک راه میانه را پیشنهاد نموده که اجازه می دهد تا تبتی های در تبعید به چین برگردند، آن هم به شرط خودمختاری واقعی برای تبت و نه یک استقلال کامل؛ 150 هزار تبتی در تبعید زندگی می نمایند.

چین کوشش های این دولت در تبعید را برای شروع مجدد مصاحبه از 2010 بی اثر گذاشته و پکن همچنان دالایی لاما را یک جدایی طلب می داند.

پنپا تسرینگ که در ماه جاری میلادی به اسم رئیس دولت در تبعید تبت انتخاب شد، گفته است، آنها به یک قطعنامه صلح آمیز با چین پایبند هستند اما سیاست های کنونی پکن تهدیدی برای آینده فرهنگ تبتی به تعداد می رود.

دبیر حزب تبت هم گفت: وقتی سخن از مذهب به میان می آید ما باید آن را با مفهوم چینی آن تطبیق دهیم و این را هم به صورت شفاف بیان کنیم که بوداییسم تبتی همواره و به صورت ذاتی بخشی از فرهنگ چینی بوده است. ما باید آزادی عقاید مذهبی، عبادت و مدیریت مذهب را بر اساس قانون چین حفظ نموده و جامعه را بر اساس سوسیالیسم هدایت کنیم.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 135

به "دفاع دبیر حزب کمونیست تبت از حاکمیت چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دفاع دبیر حزب کمونیست تبت از حاکمیت چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید