سرگذشت عجیب کلیسای مسیح منجی مسکو

به گزارش زعفران، کلیسای مسیح منجی مسکو | Cathedral of Christ the Saviour

در بخش شمالی رودخانه مسکو در نزدیکی کاخ کرملین بلندترین کلیسای ارتدوکس جهان نهفته است، کلیسایی به نام کلیسای مسیح منجی که وقتی که به آن نگاه می کنید این طور به نظر می رسد که قرن ها سن دارد و بسیار قدیمی است ولی این کلیسا در سال 2000 ساخته شده است. در این جا خبرنگاران نگاهی به کلیسای مسیح منجی مسکو و تاریخ آن دارد، جایی که از دیدنی های گردشگری مسکو است. با ما باشید.

سرگذشت عجیب کلیسای مسیح منجی مسکو

روز 14 دسامبر سال 1812، روز بسیار مهمی در تاریخ روسیه بود: ناپلئون بناپارت و 600000 سربازی که داشت، مسکو را ترک کرد. در روز 25 دسامبر، امپراطور الکساندر اول دستور به ساخت کلیسایی برای گرامیداشت حضرت مسیح داد که از روسیه در برابر نیروهای فرانسه محافظت کرده بود. همان طور که در تاریخ خوانده ایم، روسیه کشور بسیار بزرگ و پهناوری است، علیرغم این که ناپلئون بناپارت پیروز شده بود تا کشورگشایی های زیادی انجام دهد و جاهای زیادی را فتح کند، برای غلبه به روسیه هم طمع کرد اما از آن جایی که روسیه کشور وسیعی است، پیروز نشد و باخت. در واقع تلاش برای فتح روسیه بزرگ ترین اشتباهی بود که ناپلئون بناپارت مرتکب شد.

در نتیجه مقامات روسیه تصمیم گرفتند تا کلیسایی در گرامیداشت حضرت عیسی در مسکو بسازند و آن را به او تقدیم کنند چون بر این باور بودند که حضرت مسیح روسیه را محافظت کرده است. اما این کلیسا خیلی دیر شروع به ساخته شدن کرد، حتی طراحی این کلیسا در نهایت 20 سال بعد از طریق تزار نیکولاس اول پذیرفته شد. آرشیتکت این بنا به نام کنستانتین مورد قبول تزار بود، تزار جایی نو را در سال 1837 برای کلیسای مسیح منجی مسکو انتخاب کرد، جایی در نزدیکی کاخ کرملین و این گونه شد که اولین سنگ این بنا در سال 1839 در آنجا بنا نهاده شد.

بیشتر از هزار متر مربع مرمر کارارا در کلیسای مسیح منجی مسکو به کار رفته است و بسکمک از نقاشی هایی که در آن وجود دارد مانند واسیلی سوریکوف هم اثرهایی از بهترین نقاشان روسیه بوده اند.

در دهه 1920، جوزف استالین به خاطر عقایدی که داشت و همچنین نمای خوبی که از که از کاخ کرملین به آن وجود داشت (استالین آدم بدبینی بود) تصمیم به تخریب این کلیسا گرفت، او می خواست تا به جای کلیسا یک بنای انسانی بسازد که در واقع همان بنای هیئت اتحادیه جماهیر شوروی است. در فوریه سال 1930، از مقامات خواستند تا گنبدهای طلایی ای که بر فراز این کلیسا وجود داشت را از بین ببرند. این طور هم شد، در تصاویری از این کلیسا در سال های 1930 تا 1931 می توانیم ببینیم که قسمت های با ارزش کلیسا مثل پله های مرمری و دیوارها، محراب، نقاشی ها، همه طلاها و مجسمه ها هم برداشته شدند.

بعدها در سال 1930، دیگر بخش های با ارزش کلیسا هم کاملا برداشته شد. حتی دیوارهای مرمری کلیسا هم در ایستگاه های متروی مسکو مورد استفاده نهاده شدند.

ساخت دوباره کلیسای قدیمی

در سال 1990، کلیسای ارتدوکس مسیح منجی مسکو بازسازی شد و دوباره در این شهر ساخته شد. آنها اجازه این کار را از دولت گرفتند و در سال 1993 ساخت آن شروع شد. بیشتر از یک میلیون شهروند برای این کار کمک های مالی کردند و در سال 1995، استخر مسکوا که در آن منطقه بود تخریب شد و کلیسای نو در جای آن ساخته شد. معمار این کلیسا در ابتدا الکسی دنیزوف و بعدها زوراب بود که معمار دوم، قسمت های مرمری را به برنزی تغییر داد. ساخت کلیسای مسیح منجی در روز 19 آگوست سال 2000 به طور کامل به سرانجام رسید.

حقایقی درباره کلیسای مسیح منجی مسکو

  • ایده ساخت این کلیسا بلافاصله بعد از شکست تلاش ناپلئون برای حمله به مسکو، داده شد.
  • گفته شده که این کلیسا بعد از سقوط اتحادیه جماهیر شوروی به عنوان یک حرکت سمبلیک با هزینه 360 میلیون دلاری ساخته شد.
  • وقتی که به این کلیسا نگاه می کنید می توانید نمایی از مرمر و گرانیت را به همراه گنبدهای طلایی ببینید، این کلیسا امروزه یکی از مهم ترین بناهای تاریخی مسکو است و در واقع به عنوان سمبلی از امید شناخته می شود. این کلیسا همچنین بلندترین کلیسای ارتدوکس جهان هم هست و ارتفاع آن به 103 متر می رسد.
  • وقتی که به این کلیسا می روید، به هر کجای آن که قدم می گذارید می توانید نشانه های مذهبی و تاریخی را ببینید. از مهم ترین این نشانه ها صحنه هایی از جنگ های سال 1812 است.
  • دکور داخل این کلیسا واقعا نفس گیر است و نقاشی هایی که روی دیوارهای این کلیسا کشیده شده است تا روی سقف ها هم دیده می شود.
  • کلیسای مسیح منجی مسکو به طرز باورنکردنی ای بزرگ است به طوری که ظرفیت نگهداری 10000 نفر را همزمان دارد. این کلیسا در طی عیدهای مذهبی و تعطیلات مذهبی دقیقا همین تعداد بازدید کننده را دارد.
  • اگر می خواهید بدانید که بک کلیسای ارتدوکس با شکوه چه طوری به نظر می رسد، کلیسای مسیح منجی مسکو جایی است که باید ببینید، ابن کلیسا به اندازه ای بزرگ است که زمانی که به آن نگاه می کنید حتی نمی توانید حدس بزنید که اتحادیه جماهیر شوروی اولین بار از چه تعداد دینامیت استفاده کرده است تا بتواند آن را تخریب کند.
  • کلیسای مسیح منجی موزه ای هم دارد که در این موزه می توانید تصاویر و نقاشی هایی از قبل موزه و زمانی که اتحادیه جماهیر شوروی، استخر آبی در آن جا ساخت ببینید. همچنین بنای یادبود مردمی که استالین می خواست آن را در محل کلیسا بسازد هم به چشم می خورد.
  • امروزه کلیسای مسیح منجی یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری مسکوی زیبا است، مانند هر مکان مقدس دیگری زمانی که بخواهید وارد این کلیسا شوید باید حتما پوششی روی موها داشته باشید و لباس مناسب بپوشید.

منبع: io9.gizmodo.com

منبع: الی گشت
انتشار: 14 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1401 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 463

به "سرگذشت عجیب کلیسای مسیح منجی مسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرگذشت عجیب کلیسای مسیح منجی مسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید