عسل مانوکا چیست و چه خواصی دارد؟

به گزارش زعفران، عسل مانوکا دارای خواص درمانی است. این به علت فعالیت ضد باکتریایی منحصر به فرد، توانایی های ترمیم زخم، اثرات ضد التهابی و خواص آنتی اکسیدانی شناخته شده است. این خواص آن را به یک داروی طبیعی ارزشمند برای شرایط مختلف سلامت تبدیل می نماید.

عسل مانوکا چیست و چه خواصی دارد؟

عسل مانوکا نوعی عسل منحصر به فرد است که به وسیله زنبورهایی که از شهد درخت مانوکا (Leptospermum scoparium) تغذیه می نمایند، فراوری می گردد که بومی نیوزلند و بخش هایی از استرالیا است. این به علت خواص متمایز خود شناخته شده است و به علت مزایای بالقوه سلامتی آن محبوبیت پیدا نموده است. در اینجا بعضی از خواص و اجزای اصلی عسل مانوکا آورده شده است. با خبرنگاران همراه باشید.

عسل مانوکا به وسیله زنبورهایی ساخته می گردد که شهد گل های درخت مانوکا (Leptospermum scoparium) را که بومی نیوزلند و بخش هایی از استرالیا است جمع آوری می نمایند. شهد جمع آوری شده از گل های مانوکا به وسیله یک سری واکنش های آنزیمی به وسیله زنبورها به عسل تبدیل می گردد .

فعالیت ضد باکتریایی منحصر به فرد

عسل مانوکا به علت وجود ترکیبی به نام متیل گلیوکسال (MGO) خواص ضد باکتریایی قوی از خود نشان می دهد . MGO از تبدیل دی هیدروکسی استون، ترکیبی که در غلظت های بالا در شهد گل مانوکا یافت می گردد، به وجود می آید. هر چه محتوای MGO بیشتر باشد، فعالیت ضد باکتریایی عسل بیشتر است .

التیام زخم و ترمیم بافت

عسل مانوکا قرن هاست که برای یاری به بهبود زخم استفاده می گردد. این یک محیط درمانی مرطوب ایجاد می نماید، باعث بازسازی بافت می گردد و التهاب را کاهش می دهد. خواص ضد باکتریایی عسل مانوکا به جلوگیری از عفونت در زخم ها یاری می نماید .

اثرات ضد التهابی

عسل مانوکا دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش تورم و درد یاری کند. می توان از آن به صورت موضعی برای تسکین بیماری های پوستی مانند اگزما، درماتیت و آکنه استفاده کرد .

فعالیت آنتی اکسیدانی

مانند سایر انواع عسل، عسل مانوکا حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به محافظت از بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد یاری می نماید. آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در حمایت از سلامت کلی و کاهش خطر بیماری های مزمن دارند .

سلامت دستگاه گوارش

عسل مانوکا به طور سنتی برای حمایت از سلامت دستگاه گوارش استفاده می گردد. ممکن است به تسکین مسائل گوارشی مانند رفلاکس اسید، گاستریت و زخم معده یاری کند. خواص ضد باکتریایی آن بعلاوه ممکن است به مهار رشد هلیکوباکتر پیلوری، یک باکتری مرتبط با زخم معده، یاری کند .

حمایت از سیستم ایمنی

عسل مانوکا به علت خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی از سیستم ایمنی بدن حمایت می نماید. ممکن است به پیشگیری و کاهش علائم عفونت های رایج مانند گلودرد، سرفه و سرماخوردگی یاری کند .

توجه به این نکته مهم است که همه عسل هایی که به عنوان عسل مانوکا برچسب گذاری شده اند یکسان نیستند. برای مشخص قدرت و کیفیت عسل مانوکا از درجه بندی Unique Manuka Factor (UMF) و MGO استفاده می گردد. هرچه رتبه UMF یا MGO بالاتر باشد، فعالیت ضد باکتریایی و مزایای بالقوه سلامتی قوی تر است .

در حالی که عسل مانوکا فواید بالقوه ای برای سلامتی دارد، نباید به عنوان جایگزینی برای درمان پزشکی استفاده گردد. اگر نگرانی یا بیماری خاصی دارید، همواره توصیه می گردد قبل از استفاده از عسل مانوکا یا هر داروی طبیعی دیگری با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید .

پیشنهاد مطالعه: چند روش خانگی ساده برای درمان بیماری لثه را بخوانید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 20 تیر 1402 بروزرسانی: 20 تیر 1402 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 700

به "عسل مانوکا چیست و چه خواصی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عسل مانوکا چیست و چه خواصی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید