لزوم ساخت و افزایش هنرستان ها برای مهارت آموزی

به گزارش زعفران، تهران (پانا) - رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور اعلام کرد دغدغه ما توسعه و ساخت هنرستان ها است.

لزوم ساخت و افزایش هنرستان ها برای مهارت آموزی

ناصر قفلی در بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه ساز کشور به روینمودهای جامعه خیرین مدرسه ساز در ساخت مدارس اشاره و اظهار کرد: رویکرد اول و مهم ما مدرسه یاری است که اخیرا برای ارتقای کیفیت تحصیلی دانش آموزان به ویژه در منطقه ها کم برخوردار شروع شده است. در این راستا خیرین هر مبلغی که مایل هستند می توانند به مدارس برای ارتقای کیفیت تحصیلی یاری نمایند.

وی با بیان اینکه رویکرد دیگر ما حضور خیرین به عنوان هیئت امنا در مدارس خود است اضافه نمود: رویکرد سوم ما ساخت مدارس با سیستم های نوین است. هزینه های ساخت بالا رفته و نمی توان ساخت یک کلاس را 2 تا 3 سال معطل کرد. سازمان نوسازی مدارس باید سبک سازی و مقرون به صرفه سازی را مدنظر داشته باشد.

قفلی اطلاع داد مدارس سبک 30 تا 40 درصد مقرون به صرفه تر تمام می شوند و در یک تا دو ماه یک مدرسه چندکلاسه، یک تا چند طبقه تحویل داده می گردد؛ حسن بزرگ این کار این است که وقتی مدرسه خیز زود حاضر می گردد تشویق خواهد شد به این کار ادامه دهد، اما وقتی فرایند طولانی می گردد از کار مدرسه سازی دور خواهد شد.

رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز با بیان اینکه دغدغه بعدی ما توسعه و ساخت هنرستان ها است اضافه نمود: باید مهارت آموزی را به دانش آموزان بیاموزیم کشورهای مترقی جهان به سمت مهارت آموزی رفته اند، 80 درصد مدارس در آلمان هنرستان هستند و مهارت آموزی می نمایند. 20 درصد دبیرستان داریم که در کشور ما هنوز 60 درصد دبیرستان و کمتر از 40 درصد هنرستان داریم.

وی بیان نمود: یک پیشنهاد ما مشارکت عمومی برای ساخت هنرستان ها است که این امکان وجود دارد چند نفر با همدیگر مشارکت نمایند و برای هرکارگاه یک تابلو به نام خیر نصب کنیم. ساخت هنرستان در شهرک های صنعتی و در جوار کارخانه ها نیز پیشنهاد می گردد.

قفلی اشاره نمود: طبق آمارها تعداد بیکاران تحصیل نموده بیشتر از تحصیل ننموده ها است و درد بزرگی است که جوانان ما عمرشان را صرف نمایند و درس بخوانند اما بیکار بمانند. اگر سبک سازی مدارس را انجام ندهیم، سال های دیگر عقب می مانیم.

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این جشنواره اظهار کرد: به عنوان فرزند یک خیر افتخار می کنم این چنین مادری دارم. وی علاقه دارد تعدادی مدارس و کتابخانه را تجهیز کند و این موضوع باعث انگیزه بنده برای شرکت در برنامه های نوسازی شده است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دکتر حافظی و خیرین مدرسه ساز اضافه نمود: برای رسیدن به جایگاه برترین جهت آموزش است که محل آن مدرسه است. در امر مدرسه سازی در مجلس توجه ویژه ای داریم سال گذشته علاوه بر بودجه آموزش و پرورش، به اندازه 10 هزار و 500 میلیارد تومان در لایحه دولت منابعی معین کردیم که برای نوسازی مدارس به آموزش و پرورش دادیم.

منادی ادامه داد: برای ما در مجلس آموزش و پرورش در اولویت است به همین علت در معرفی گزینه وزارت هم صبر نموده ایم. فردا نیز گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش آنالیز خواهد شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی آنالیز مدارس کپری را دغدغه دانست و گفت: مدارس باید استحکام داشته باشند و در مقابل اتفاقات ایمن باشند. خیرین باید بتوانند به مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش یاری نمایند زیرا باید 50 درصد مدارس به سمت مهارت بفرایند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 دی 1400 بروزرسانی: 1 دی 1400 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 329

به "لزوم ساخت و افزایش هنرستان ها برای مهارت آموزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم ساخت و افزایش هنرستان ها برای مهارت آموزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید