محصولات برنده و بازنده اپل در سال 2023

به گزارش زعفران، در سال 2023 اپل بالاخره پورت لایتنینگ را از گوشی های آیفون حذف کرد و برای اولین بار به بهره گیری از دوربین پریسکوپی برای آیفون 15 پرو مکس روی آورد. بعلاوه این شرکت از تراشه های سری M3 رونمایی کرد و بالاخره شاهد رونمایی از هدست ویژن پرو بودیم که قرار است اوایل 2024 راهی بازار گردد. مثل همواره، بعضی کوشش های اپل در سال 2023 با موفقیت روبرو شد و بعضی از کوشش ها هم شکست خوردند که در این مطلب به این کوشش های شکست خورده و موفقیت آمیز اپل در این سال می پردازیم.

محصولات برنده و بازنده اپل در سال 2023

برنده: راه یابی پورت USB-C به آیفون ها

استاندارد USB-C تقریبا از همه نظر بهتر از لایتنینگ است ولی به علت عایدی هنگفتی که اپل به لطف لایتنینگ به دست آورد، سال ها در برابر این تغییر مقاومت کرد تا اینکه به علت فشارهای اتحادیه اروپا، به ناچار پورت لایتنینگ را از آیفون ها کنار گذاشت. به احتمال زیاد اگر فشارهای اتحادیه اروپا، اپل تا چند سال دیگر به استفاده از پورت قدیمی لایتنینگ ادامه می داد. اما در هر صورت خوشبختانه عمر این پورت هم به سرانجام رسید و حالا کاربران آیفون می توانند از مزایای USB-C بهره ببرند.

در این میان باید به شایعاتی اشاره کنیم که در آن ها آمده بود اپل می خواهد تا چند سال دیگر پورت را از آیفون ها حذف کند و ترجیح می دهد تا آن موقع لایتنینگ را نگه دارد. البته در این میان اپل مطابق معمول در خصوص این پورت هم سیاست های همیشگی خود را ادامه داده و مثلا آیفون 15 و 15 پلاس به سرعت استاندارد USB 2.0 محدود شده اند تا کاربران این دو گوشی نتوانند از قابلیت های این پورت نهایت استفاده را ببرند.

بازنده: کنار رفتن لایتنینگ

با وجود اینکه طی چند سال اخیر انتقادها از پورت لایتنینگ چندین برابر شده بود، ولی باید اعتراف کنیم که در زمان معرفی در سال 2012، استاندارد نوآورانه و مجذوب کنندهی محسوب می شد. در آن موقع، محدودیت هایی مانند نهایت سرعت 480 مگابیت در ثانیه و سرعت شارژ نهایت 20 وات، مشکل بزرگی نبودند اما حالا که USB 3 سرعت 10 گیگابیت در ثانیه و شارژ بیش از 100 وات را امکان پذیر نموده، لایتنینگ هیچ حرفی برای گفتن نداشت.

از سوی دیگر، این پورت صرفا به وسیله گجت های اپل استفاده می شد و بنابراین کاربرانی که از سایر گجت ها استفاده می کردند، باید همیشه از چند کابل متفاوت بهره می بردند.

برنده: مدل های پرو آیفون 15

اپل برای مدل های پرو آیفون 15 از فریم تیتانیومی استفاده نموده، استاندارد USB 3.2 را به کار گرفته، اولین چیپست های 3 نانومتری را تعبیه نموده و مدل پرو مکس را به دوربین پریسکوپی مجهز نموده است. بنابراین مدل های پرو آیفون 15 نسبت به نسل قبلی با ارتقاهای بسیار مجذوب کنندهی روبرو شده اند و در نتیجه توانسته اند سروصدای زیادی راه بیندازند.

از سوی دیگر، باید به راه یابی بازی های سنگینی مانند Resident Evil Village، Death Stranding و Assassins Creed Mirage به این دو مدل پرو آیفون 15 هم اشاره کنیم که مجذوب کنندهیت هر دو گوشی را برای گیمرها چندین برابر نموده است. دکمه اکشن هم از جمله قابلیت های تازه و کاربردی محسوب می گردد و کاهش حاشیه های نمایشگر مجذوب کنندهیت ظاهری را افزایش داده.

البته مدل پایه آیفون 15 باید با حداقل حافظه 256 گیگابایتی عرضه می شد که با توجه به سیاست های همیشگی اپل برای افزایش عایدی، در این زمینه ها نمی توانیم انتظار بیشتری داشته باشیم. در کل اپل آیفون ها را طوری راهی بازار می نماید تا کاربران برای خرید مدل های پرو انگیزه بسیار بیشتری داشته باشند و در نتیجه عایدی بالاتری نصیب این شرکت گردد.

بازنده: اپل واچ سری 9 و اپل واچ اولترا 2

در چند سال گذشته، ساعت های سری اپل واچ با تغییر مجذوب کنندهی روبرو نشده اند و اپل واچ سری 9 و اولترا 2 هم به هیچ عنوان ارتقاهای قابل توجهی محسوب نمی شوند. این دو ساعت از همان طراحی نسل قبلی خود استفاده می نمایند و مهم ترین تغییرات آن ها، بهره گیری از چیپ S9 و قابلیت Double Tap است.

در این میان چند روز قبل اعلام شد به علت تخلف اپل برای سنسور اکسیژن خون این دو ساعت، در آستانه سال نو میلادی، فروش هر دو ساعت در آمریکا متوقف شده که این یعنی اپل با ضرر هنگفتی روبرو خواهد شد. در هر صورت باید ببینیم آیا سال آینده شرایط ساعت های هوشمند اپل بهتر می گردد یا نه.

برنده: تراشه های سری M3

حرکت اپل به سمت بهره گیری از تراشه های اختصاصی مبتنی بر معماری Arm، یکی از مهم ترین تصمیم های این شرکت در سال های گذشته محسوب می گردد که به شدت پیروزیت آمیز بوده است. در سال 2020، نسل اول تراشه های M معرفی شدند و طی چند سال گذشته طبیعتا عملکرد آن ها بهتر شده و مصرف انرژی این تراشه ها هم کاهش یافته است. اپل در سال 2023 در کنار مک بوک پرو 14 و 16 اینچی و آی مک 24 اینچی، از تراشه های تازه سری M3 هم رونمایی کرد که به خصوص در زمینه پردازش گرافیکی با بهبودهای قابل توجهی روبرو شده اند.

البته در این میان، تراشه M3 پرو و M3 مکس تغییرات مجذوب کننده تری داشته اند و مدل استاندارد این خانواده نسبت به نسل قبلی تغییر هیجان انگیزی نداشته است. روی هم رفته این تراشه ها نسبت به پردازنده های مبتنی بر معماری x86 از نظر مصرف انرژی بسیار بهتر هستند که البته در سال 2024 تراشه های تازه کوالکام برای کامپیوترها عرضه می شوند که قرار است به رقیب قدرتمندی برای تراشه های اپل تبدیل شوند.

بازنده: مودم 5G ساخت اپل

اپل بعد از چند سال کوشش و هزینه کردن چند میلیارد دلار، پروژه توسعه مودم 5G اختصاصی را کنار گذاشته است. مدیران این شرکت قصد داشتند با ساخت یک مودم 5G اختصاصی، وابستگی خود را به مودم های 5G کوالکام به طور کامل قطع نمایند. در حال حاضر اپل بزرگ ترین مشتری کوالکام محسوب می گردد که تقریبا یک چهارم عایدی کل کوالکام را تشکیل می دهد.

اما چرا اپل که ثروتمندترین شرکت دنیا محسوب می گردد، نتوانسته مودم 5G درست کند؟ در این زمینه باید بگوییم که ساخت مودم اصلا کار راحتی نیست و اپل با وجود اینکه چندین میلیارد دلار برای این پروژه هزینه نموده، پیروز نشده به نتیجه برسد. بر اساس گزارش های منتشر شده، با وجود اینکه اپل تراشه های فوق العاده ای را برای گجت ها و کامپیوترهای خود فراوری می نماید، ولی نتوانسته تخصص در این حوزه را به طراحی مودم منتقل کند. اپل در ابتدا قصد داشت در سال 2023 استفاده از این مودم ها را شروع کند که سپس این برنامه را به 2024 موکول کرد که حالا کل این پروژه را کنار گذاشته است.

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 دی 1402 بروزرسانی: 5 دی 1402 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 736

به "محصولات برنده و بازنده اپل در سال 2023" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محصولات برنده و بازنده اپل در سال 2023"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید