محمدرضا شفاه: تناسبی میان عدد پروانه صادرشده و فیلم های اکران شده نیست

به گزارش زعفران، تهران (پانا) - محمدرضا شفاه، تهیه کننده فیلم مصلحت با اشاره به اینکه تناسبی میان عدد پروانه صادرشده برای ساخت فیلم با تعداد فیلم های در حال اکران و شرایط فاجعه بار اکران وجود ندارد بیان نمود؛ من به عنوان کسی که در بخش دولتی کارکرده، عرض می کنم که بخش دولتی هم بازگشت سرمایه اش برایش مهم است. کسی که فیلمی را ساخته یا حمایت کرده تا ساخته شود، قطعاً دغدغه اکران فیلم را دارد اما اکران فیلم در این شرایط سرمایه سوزی است.

محمدرضا شفاه: تناسبی میان عدد پروانه صادرشده و فیلم های اکران شده نیست

در سلسله گفت وگوهایی با تهیه کنندگان سینما به این مهم می پردازیم که چرا علی رغم اینکه تعداد زیادی فیلم در نوبت اکران مانده اما همچنان فیلم سازی مانند سابق ادامه دارد. در بین سینماگران بارها مطرح شده که تهیه کنندگان سود فیلم هایشان را در همان مرحله تولید می برند و دغدغه اکران فیلم ندارند. بنا داریم به بررسی نگاه های موافق و مخالف با این موضوع بپردازیم.

فیلمی نمایش نمی دهند اما پروانه ساخت صادر می کنند!

محمدرضا شفاه، تهیه کننده فیلم مصلحت که دیپلم افتخار بهترین فیلم اولی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد، درباره فیلم های در نوبت اکران مانده گفت: این موضوع دو بخش دارد. بخشی مربوط می شود به کسانیکه مسئولیتی برعهده دارند و برای موضوع اکران تصمیم می گیرند. به نظرم آن ها درست تکلیف خود را انجام نداده اند وگرنه برای این حجم از کارهایی که دائماً برایشان پروانه نمایش صادر می شود، فکری می کردند. عدد پروانه صادرشده برای ساخت فیلم با امکانات و تعداد فیلم های در حال اکران باید تناسب داشته باشد. این تناسب به هم خورده و فیلم ها اکران نمی شود اما پروانه ساخت داده می شود. البته من طرفدار این نیستم که پروانه ساخت داده نشود بلکه معتقدم باید سازوکاری برای این موضوع وجود داشته باشد و روی انتقادم بیش از هرکسی به مسئولانی است که در حوزه اکران توانایی تاثیرگذاری و تصمیم گیری دارند.

عزمی برای بازگشت رونق به سینما وجود ندارد

محمدرضا شفاه عنوان کرد: بالاخره در شرایط وجود کرونا، بازهم بیش از نیمی از این ایام، سینماها باز بوده و این سستی تصمیم گیران بوده که باوجوداینکه سینماها باز بوده اما نتوانسته اند پذیرای تعداد مناسبی از فیلم ها باشند و نتوانسته اند مشوق کافی و تضمین های کافی به تهیه کننده ها بدهند. من فکر می کنم رونق به سالن ها قابل بازگشت است حتی در این شرایط سخت و البته که نیاز به عزم جدی از سوی مسئولین دارد که این بخش اول ماجرا انجام داده نشده است.

خلوتی صف فیلم های منتظر با هماهنگی میان اکران حضوری و آنلاین

تهیه کننده فیلم مصلحت با اشاره به وجه دیگر درباره شرایط فیلم های در نوبت اکران مانده، عنوان کرد: از دیدگاهی دیگر و با یک نگاه واقع بینانه، قاعدتاً چنین اتفاقی به صورت طبیعی می افتد که برخی فیلم ها مشتریان جدی تری دارند و شانس بیشتری برای اکران عمومی دارند اما برخی از فیلم ها شاید این شانس بزرگ را نداشته باشند. در این حالت باید اکران آنلاین به کمک شرایط بعد از کرونا بیاید تا صفی که از فیلم های منتظر اکران شکل گرفته کوتاه تر و بهینه شود. درواقع تقسیم کاری بین این دو انجام شود تا هر فیلم به اندازه توانایی جذب مخاطب امکان دیده شدن پیدا کند.

محمدرضا شفاه افزود: حتماً باید ستادی باشد تا برنامه ریزی هماهنگ برای هردو نوع اکران عمومی و آنلاین وجود داشته باشد و فکر واحدی پشت هر دو اکران موجود باشند و به مرورزمان این دو بستر بتوانند صف شلوغ اکران را خلوت کنند و شرایط به حالت عادی برشود.

همه فیلم های ساخته شده از تولید سود نبرده اند

تهیه کننده فیلم بیست ویک روز بعد درباره این ایده که عموماً تهیه کننده ها سود خود را از تولید فیلم می برند و رغبتی برای اکران فیلم ندارند، گفت: من موافق عمومیت این موضوع نیستم و به نظرم در بین این فیلم هایی که ساخته شده است و حجم زیاد فیلم های در نوبت اکران مانده، فیلم هایی هستند که باید اکران شوند تا سود و سرمایه گذارانشان منتظر عادی شدن شرایط برای اکران عمومی آن ها هستند؛ بنابراین خیلی از فیلم ها هم از تولید سود نبرده اند و بخشی از فیلم هاست که چنین موضوعی در موردشان صدق می کند.

محمدرضا شفاه اظهار کرد: اتفاقاً در بین همان فیلم ها هم کسانی هستند که رغبت جدی دارند تا فیلم هایشان را اکران کنند. پس به نظر من هرکس که فیلم سازی را جدی گرفته است و با این نگاه اثری ساخته است برایش مهم است که فیلمش خوب و درست اکران شود و برایش مهم است چرخه اکران را به درستی تجربه کند و صرف اینکه یک اسم اکران عمومی برایش بگذاریم و بگوییم خب تکلیف درباره این فیلم انجام شد حتماً صاحبان چنین فیلم هایی را راضی نمی کند.

با همه وجودم دیدم وزارت ارشاد از اکران عمومی در این ایام حمایت خاصی نمی کند

شفاه، تهیه کننده فیلم مصلحت با اشاره به تجربه تلخش از اکران در شرایط کرونا عنوان کرد: من فیلمی داشتم و در شرایط کرونا مجبور به اکران شدم و با همه وجودم عدم حمایت وزارت ارشاد و کسان دیگری که این موضوع به آن ها ربط دارد را دیده ام. طبیعی است کسی که دلش برای سرمایه اش بسوزد هرگز اقدام به آتش زدن سرمایه اش در این ایام نمی کند.

اکران در این ایام یعنی سرمایه سوزی

وی افزود: اقدام به اکران در این ایام حتماً برابر است با از بین رفتن سرمایه و کسی که فیلم را ساخته و کسانیکه قواعد کسب وکار را بلد هستند و موضوع اقتصادی فیلمشان برایشان مهم است و امیدشان این است که اگر فیلمشان را نگه دارند و به وقتش در بعد از شرایط کرونا اکران کنند بهتر اکران شود و فروش کنند و به پول و سودشان برسند. به نوعی سرمایه شان را در این ایام خوابانده اند و این هم عقل اقتصادی پشت سرش است. من موافق نیستم که دغدغه ای برای بازگشت سرمایه نباشد. من به عنوان کسی که در بخش دولتی کارکرده، عرض می کنم که بخش دولتی هم برایش مهم است سرمایه اش بازگشت داشته باشد. حداقل حوزه هنری که من با آن همکاری می کنم این دغدغه را دیده ام دارد و اگر مجبور نباشد فیلمش را اکران نمی کند.

وی افزود: من کماکان اشکال را در عدم وجود یک اراده جدی برای به راه انداختن جریانی جهت رونق دادن به سینما می بینم. اراده جدی در مسئولین وجود ندارد و کسی دغدغه ویژه برای خودش تعریف نکرده و حلقه های مختلفی دارد که بخشی از آن همین مدیران هستند که باید صاحبان فیلم ها را به عنوان حلقه ای دیگر مجاب کنند تا آثار خود را به چرخه اکران وارد کنند و این مجاب کردن تدبیر می خواهد؛ یعنی در چنین شرایط ویژه ای اداره کردن امور به صورت روزمره نمی تواند مشکل را حل نماید و باید برنامه ریزی ویژه شود و به نظرم مشکل از دیدگاهی است که در این زمینه در مدیران مربوطه وجود دارد.

اکران نمی کنیم چون نمی خواهیم فیلممان ذبح شود

شفاه، تهیه کننده سینمای ایران با اشاره به دغدغه فیلم سازها برای اکران فیلمشان در سینماها گفت: همه فیلم سازها علاقه دارند فیلمشان را اکران کنند و من هم بسیار علاقه دارم که فیلم مصلحت را اکران کنم چون فیلم سازها عموماً دوست دارند وقتی فیلم شان ساخته می شود آن را اکران کنند. فیلم مصلحت متعلق به حوزه هنری است و تعداد زیادی سینما خود حوزه هنری دارد و قاعدتاً شرایط بهتری برای اکران داریم؛ یعنی اگر حوزه هنری تصمیم بگیرد بهتر می تواند انجام دهد اما مثل بسکمک دیگر که فیلم دارند، نمی خواهیم فیلممان ذبح شود. مثل همان اتفاقی که برای دیدن این فیلم جرم است رخ داد و هرچند که یکی از بهترین فیلم های اکران در کرونا بود و رکوردها را در گیشه جابجا کرد ولی به حق خودش در اکران نرسید. طبیعتاً ترجیح نمی دهیم برای مصلحت هم چنین سرنوشتی پیش بیاید و ما ناچار شویم مجدد حسرت بخوریم. پس باید منتظر باشیم ببینیم مدیران فکر جدی می کنند و دلشان به حال سینمای ایران می سوزد یا کماکان شرایط مثل سابق است.

فاصله زیاد ساخت تا اکران فیلم از تازگی فیلم کم می کند

محمدرضا شفاه درباره اهمیت زمان اکران فیلم برای تعلق داشتن به زمانی که اکران می شود، اظهار کرد: اینکه فیلم تا چه اندازه در زمان اکران متعلق به زمان خودش باشد، اهمیت دارد. به نظرم همین امروز هم برای برخی از فیلم ها این اتفاق افتاده است که صاحبانشان احتمالاً با ناراحتی دارند شرایط را دنبال می کنند که ببینند بالاخره چه زمانی نوبت اکران فیلمشان می رسد. این ذات فیلم و سینماست که حتی اگر موضوع ماندگاری داشته باشد از زمان ساخته شدنش خیلی بگذرد، از نو بودنش می افتد و تروتازه نخواهد بود. هیچ فیلم سازی این را دوست ندارد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 خرداد 1400 بروزرسانی: 23 خرداد 1400 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 78

به "محمدرضا شفاه: تناسبی میان عدد پروانه صادرشده و فیلم های اکران شده نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محمدرضا شفاه: تناسبی میان عدد پروانه صادرشده و فیلم های اکران شده نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید