بازسازی ویلا: مدرسه تاریخی دخترانه مارکار برای بازسازی نیازمند اهتمام خیرین شد

به گزارش زعفران، ایسنا/ براساس اخبار منتشر شده، مدرسه تاریخی دخترانه مارکار برای بازسازی نیازمند اهتمام خیرین شد.

بازسازی ویلا: مدرسه تاریخی دخترانه مارکار برای بازسازی نیازمند اهتمام خیرین شد

جهت دریافت خدمات بازسازی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

پشوتن مارکار پرورشگاه پسرانه مارکار را در سال 1301 هجری شمسی به نام مادر خود بنا کرد و تصمیم گرفت یادبودی نیز به نام پدر خود تاسیس کند، به همین علت سال 1305 پرورشگاه دختران با حضور سرهرمزجی عدن رئیس وقت انجمن ایران لیگ بمبئی افتتاح شد. مقدمات ساخت این بنا به وسیله منوچهر کنتراکتر رئیس پرورشگاه آماده شد، اما با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی آن دوره شهر یزد و پایین بودن سطح سواد بانوان در ایران، به پیشنهاد سروش لهراسب به جای ساخت پرورشگاه دختران، دبستان دخترانه مارکار با ظرفیت 84 نفر تاسیس شد و این دبستان در سال 1309 با شش کلاس ابتدایی به فعالیت خود ادامه می داد.

پس از رشد و تکمیل دبستان دخترانه، شهریور 1312 همزمان با ساخت دبیرستان پسرانه، کلاس اول دبیرستان دخترانه مارکار نیز به مجموعه اضافه شد و این دبیرستان پیروز شد در خرداد سال 1315 برای امتحان نهایی، داوطلب سال سوم مبه وسیلهه معرفی کند بطوریکه دبیرستان دخترانه مارکار جز برترین دبیرستان های دخترانه شهر بشمار می رفت.

مدرسه ای که پایه و اساس آن خیری بود و پشتوانه ای برای مردم یزد شده و حاصل آن بانوان توانمند، اثرگذار و بافرهنگ زیادی در طول این یک قرن است، امروز با وجود احتیاجی که به افزایش فضای مدرسه دارد همچنان در تکاپوی هزینه ای برای ارتقاست اما در بی اعتباری دستگاه ها گویا امیدی به بهتر شدن حال آن نیست.

یاری 15 میلیونی انجمن زرتشتیان تهران به مارکار

فرحناز چهل مرد یکی از اعضای انجمن اولیا و مربیان دبیرستان دخترانه (دوره اول) مارکار یزد با اشاره به اینکه این مدرسه برای بازسازی و ساخت فضای آموزشی خود برای استفاده دانش آموزان احتیاجمند حدود 60 میلیون تومان دیگر است، می گوید: این مدرسه حدود 200 دانش آموز دارد که فضای آموزشی مورد احتیاج آن کافی نبود لذا از زیرزمین مدرسه که با خاک پر شده بود، استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه انجمن زرتشتیان تهران با توجه به تعلق این مدرسه به مارکار حمایتی 15 میلیون تومانی داشت، تصریح می نماید: با این یاری اقتصادی توانستیم خاک هایزیرزمینی را تخلیه کنیم اما هنوز برای ساخت و استفاده از فضای زیرزمین احتیاجمند هزینه هستیم.

وی با بیان اینکه این مدرسه برد هوشمند، دوربین مداربسته و سایر ملزومات یک مدرسه عادی را ندارد، می گوید: این مدرسه دولتی متشکل از دانش آموزانی است که عمدتا وضع اقتصادی مبه وسیلهی دارند و از کمترین امکاناتی برخوردارند.

این فعال فرهنگی پیرامون اینکه مدرسه تاریخی دخترانه مارکار برای بازسازی احتیاجمند اهتمام خیرین شد، تصریح می نماید: سیستم صوتی، سکویی برای حیاز مدرسه، کامپیوتر برای کلاس کامپیوتر، رنگ آمیزی فضای داخلی و بیرونی مدرسه نیز جز احتیاجهای این مدرسه است.

وی به فصل سرما اشاره می نماید و می گوید: متاسفانه مدرسه سیستم گرمایشی ضعیفی دارد و در این حوزه نیز احتیاجمند یاری هستیم.

چهل مرد با تاکید بر این که درنامه ای به میراث فرهنگی خواهان مصالح ساختمانی شدیم، می گوید: آجر سنتی و آجر فرشی جز مطالبات ما برای یاری به این مدرسه که بنایی تاریخی و ثبتی است، هنوز از سوی این دستگاه محقق نشده است.

برای مدارس ماندگار هزینه می کنیم

سیدمصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با بیان اینکه اولویت های کنونی ما بناهای در حال تخریب است، اظهار می نماید: البته ما در حالت بافت می توانیم هزینه کنیم اما در مورد مدارس نمی توانیم اقدام کنیم، چرا که متولی اصلی ما نیستیم.

وی با بیان اینکه مدارس مارکار، ایرانشهر و کیخسروی جز مدارس ماندگار هستند، می گوید: ما در مورد چنین مدارسی ورود می کنیم، چرا که در این زمینه هر ساله اعتباری را دریافت می گردد که با توافق مدرسه در بخش مورد احتیاج هزینه می کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد با بیان اینکه در مورد مدرسه مارکار نیز هزینه هایی شده، می گوید: در سال گذشته و دو سال قبل هزینه هایی صرف کف سازی، بدنه سازی و ترمیم پشت بام شده است.

هادی مطهریان معاون آموزش مبه وسیلهه آموزش و پرورش ناحیه دو یزد با بیان اینکه اعتبارات موجود کفاف بحث تعمیرات و نگهداری مدارس را نمی دهد، اظهار می نماید: اتفاقای که در مدرسه ها شاهد آن هستیم، همگی با مشارکت مناسب مردم یزد و والدین دانش اموزان است که در حیطه های آموزشی، عمرانی، پرورشی و سایر حوزه هاست.

وی با اشاره به وجود بیش از 400 مدرسه ناحیه دو تصریح می نماید: بودجه عمرانی که پوشش هزینه های جاری را هم بدهد در حال حاضر، موجود نیست و حوزه فعالیت با مشارکت مردم است البته بخشی از هزینه عمرانی را اداره نوسازی مدارس باید تامین کند که پس از تایید طرح عمرانی مروبطه، مشارکت می نماید.

این مسئول با بیان اینکه نوسازی بابت تعمیر و تجهیز مدارس دارای بودجه است، می گوید: مجوز و تغییراتی که در مدارس انجام می گردد، از نظر کارشناسی با نوسازی است و اگر تغییراتی می خواهند اتفاق بیفتد باید در ابتدا بازدید نموده و طرح را تایید نمایند.

وی با اشاره به این که آموزش و پرورش اعتباری از ابتدای امسال تا به امروز دریافت ننموده، می گوید: اگر آمار و ارقام را آنالیز کنیم متوجه خواهیم شد که اتفاقاتی که در یزد افتاده عمدتا با مشارکت مردم است.

وی اضافه می نماید: هنوز در امسال نیز اعتبارات عمرانی ابلاغ نشده تا بتوانند در مورد مدارس و فعالیت های عمرانی هزینه نمایند و هر آنچه نیز تا به امروز هزینه شده صرفا آموزش و پرورش را بدهکار نموده است.

این مسئول در تایید صحبت متولیان میراث فرهنگی نیز می گوید: اداره کل میراث فرهنگی یزد هم کاملا درست می گوید و در مدارس ماندگار میراث هزینه هایی را صرف کف سازی و محوطه سازی نموده است از طرفی مدارس ماندگار هم تحت عنوان شهریه هزینه هایی دریافت می نمایند که بخشی از آن را می توانند صرف هزینه های عمرانی بنمایند.

دبیرستان مارکار، نمادی از زندگی مسالمت آمیز ادیان

البته جدای از اینکه امروز مدرسه مارکار احتیاجمند دست های خیران برای بهبود شرایط خود است، جالب است بدانیم که این مدرسه خیری، هرچند به وسیله یک زرتشتی ساخته شد اما به علت فرهنگ مسالمت آمیز ادیان یزد امروز یکی از مدارسی است که شاید تعداد زرتشتیان محصل در آن کمتر از سایر مسلمانان است.

با این وجود، انجمن زرتشتیان تهران بدون چشم داشتی به این مسئله برای آن هزینه نموده و یکی از خیران امروز این مدرسه نیز شهروندی مسلمان در یزد است. پس این مقوله نشان می دهد هچنان فرهنگ متقابل میان مسلمانان و زرتشتیان وجود دارد و می توانیم این مدرسه را هم یکی از نمادهای زندگی مسالمت آمیز ادیان بدانیم.

منبع: همگردی
انتشار: 18 آذر 1400 بروزرسانی: 18 آذر 1400 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 314

به "بازسازی ویلا: مدرسه تاریخی دخترانه مارکار برای بازسازی نیازمند اهتمام خیرین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی ویلا: مدرسه تاریخی دخترانه مارکار برای بازسازی نیازمند اهتمام خیرین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید