معدنی ها به مرور دارای فرمول و مرجع شفاف قیمت می شوند

به گزارش زعفران، خبرنگاران- امیر صباغ مدیر مالی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: عدم وجود یک فرمول و مرجع شفاف برای معین قیمت مواد معدنی در کشور، باعث استقبال شرکت ها برای انجام معاملات و کشف قیمت به وسیله بورس کالا شده است. این در حالی است که فرمول ها و روش های کشف قیمت شرکت های پایین دست مانند تولیدکنندگان فولاد، آلومینیوم و مس در بورس کالا از سال ها قبل اجرایی شده و در حال اجرا است.

معدنی ها به مرور دارای فرمول و مرجع شفاف قیمت می شوند

به گزارش خبرنگاران و به نقل از کالا خبر، تا به امروز فرمول مشخصی برای قیمت گذاری سنگ آهن یا سایر محصولات مرتبط با حوزه معدن وجود نداشت و طبیعتا شرکت ها برای آنکه بتوانند سهامداران خود را نسبت به قیمت های فروش راضی کنند مجبور به استفاده از مکانیزم فروش مزایده ای بودند. در این بین فرآیند موجود در بورس کالا به جهت سادگی و شفافیت بسیار بهتر از مزایده های سنتی گذشته است.

فرایند منطقی قیمت محصولات معدنی

صباغ با اشاره به اینکه اخیرا موجی منطقی را برای کشف قیمت به وسیله بورس کالا در میان معدنی ها شاهد هستیم گفت: این اقدامی است که به نظر می رسد در آینده با افزایش عرضه ها بتواند قیمت محصولات معدنی را شفاف و در دسترس عموم قرار دهد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: اتفاقی که در بورس کالا و قیمت های کشف شده در آن رخ می دهد این است که بورس، حباب میان قیمت فراوریکننده و مصرف کننده را شفاف نموده و در بسیاری از مواقع از بین می برد. این حباب که بسیار هم مهم است تا پیش از عرضه محصولات در بورس کالا عمدتا نصیب تجار و افراد غیر حوزه فراوری می شد. به بیان ساده تر قدرت چانه زنی و عدم وجود قیمت، گاهی باعث می گردد افراد غیر از حوزه فراوری و واسطه ها، سود هنگفتی را کسب کنند. با این تفاسیر اینکه شرایطی یکسانی برای خرید و فروش محصولات ایجاد شده، فرصت خوبی است و در آینده شاهد افزایش معاملات هم خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که ضرایب قیمتی میان کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی تغییری داشته یا نه گفت: ضرایب قیمتی نه تنها تابع قیمت فولاد است بلکه نرخ دلار، قیمت های جهانی و مکان جغرافیایی فراوری و مصرف بر روی آن اثرگذار است. پر واضح است که هزینه های حمل و نقل در ضرایب مربوطه تاثیرگذار بوده و مصرف کنندگان این پارامتر مهم را نیز در محاسبات خرید از بورس کالا مدنظر قرار می دهند.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو ادامه داد: قیمت های جهانی، عوارض صادراتی و هزینه های حمل نیز از آن جهت در نرخ های مشخص شده مهم است که در آینده در صورت نبود متقاضی برای محصول عرضه شده در بورس، امکان صادرات برای محصول مربوطه فراهم خواهد بود. انتظار ما این است که شرکت های مختلف براساس کیفیت محصول، جانمایی و زمان عرضه، قیمت های مختلفی را ارائه دهند.

وی توضیح داد: ضرایب قیمتی چادرملو با عرضه سنگ آهن و کنسانتره در بورس کالا شفاف شده و با عرضه کنسانتره و گندله گل گهر و آهن اسفنجی سایر شرکت ها در بورس این ضرایب به مرور زمان شفاف تر و دقیق تر هم خواهد شد.

سازوکار بورس، محرک سرمایه گذاری در بخش معدن

صباغ در مورد تاثیر عرضه زنجیره بالادست فولاد در بورس کالا بر افزایش سرمایه گذاری ها در حوزه معدن گفت: این اقدام قطعا محرک سرمایه گذاری در حوزه معدن خواهد بود. البته حوزه معدن اکنون جدا از منابع اقتصادی به پتانسیل های سرمایه گذاری نیازمند است یعنی معدن، پروژه می خواهد. برای آنکه بتوانیم پروژه هایی در حوزه معدن به ویژه سنگ آهن تعریف کنیم ضروری است که میزان اکتشافات کشور را افزایش دهیم تا ذخایر بزرگتری کشف شوند و در ادامه بر روی آنها برنامه سرمایه گذاری صورت گیرد. زمانی که ذخایر محدود باشند نمی توان پروژه های متعدد معدنی و سرمایه گذاری زیادی تعریف کرد و در نتیجه شرکت ها مجبور به سرمایه گذاری در سایر بخش ها خواهند بود و در زنجیره حرکت کنند.

وی تاکید نمود: بنابراین یکی از اقداماتی که دولت باید در جهت رشد سرمایه گذاری در حوزه معدن انجام دهد یاری به تعریف یا افزایش پروژه های معدنی در کشور است تا واحدهای معدنی با منابع اقتصادی خود آنرا اجرا کنند و اکنون فرصت خوبی برای این کار است. دولت می تواند با تسهیل فرآیندها و شرایط اکتشاف در کشور و همینطور آزادسازی محدوده های معدنی برای بخش خصوصی و گسترش این کار، محرک کافی و لازم را برای سرمایه گذاری حوزه معدن در آینده فراهم نموده و رشد اشتغال و افزایش سطح فراوریات معدنی را رقم بزند.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو در بخش پایانی صحبت های خود ضمن اشاره به عرضه پیروز آهن اسفنجی در بورس کالا طی هفته گذشته مطرح نمود: رقیب آهن اسفنجی در بازار، قراضه است.

قراضه اکنون در ایران به بهای بیش از 10 میلیون تومان به ازای هر تن فروخته می گردد در حالی که آهن اسفنجی بعد از رقابت 5 درصدی 8200 تومان به ازای کیلوگرم فروخته شد، هرچند که هنوز اختلاف وجود دارد اما با افزایش عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا در آینده می توانیم ثبات قیمتی را ببینیم.

هدف از عرضه ها در بورس چیست؟

صباغ توضیح داد: موضوع مهمی که فعالان زنجیره فولاد باید به آن توجه کنند این است که هدف از عرضه سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در بورس کالا افزایش قیمت نیست بلکه هدفی که شرکت ها به دنبال آن هستند کشف بهینه قیمت است و قطعا اگر حجم عرضه افزایش پیدا کند از کشف قیمت ها نیز می توان اطمینان بیشتری داشت.

وی با تاکید دوباره این موضوع که هدف از عرضه محصولات زنجیره بالادستی فولاد در بورس کالا گران کردن این محصولات نیست اضافه کرد: اکنون قیمت ها به صورت نقطه ای و spot است اما زمانی که بتوان به صورت ماهانه یک یا 2 میلیون تن کنسانتره و گندله در بورس عرضه کرد آن وقت می توان گفت قیمت ها به نقطه واقعی خود نزدیک شده است؛ بنابراین هدف از عرضه تنها شفاف شدن نرخ هاست.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 23 خرداد 1400 بروزرسانی: 23 خرداد 1400 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 69

به "معدنی ها به مرور دارای فرمول و مرجع شفاف قیمت می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معدنی ها به مرور دارای فرمول و مرجع شفاف قیمت می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید