پنل های خورشیدی رنگارنگ به خانه ها رنگی دوباره دادند

به گزارش زعفران، تهران (پانا) - پنل های رنگی فوتونیک، رنگ های دلپذیری به پنل های خورشیدی می دهند و در عین حال توانایی آن ها برای فراوری انرژی موثر را حفظ می نمایند.

پنل های خورشیدی رنگارنگ به خانه ها رنگی دوباره دادند

به گزارش فرارو؛ پنل های خورشیدی دیگر فقط در پشت بام ها نیستند، حتی بعضی ساختمان ها این سازه های فراوری برق را در سرتاسر نمای خود قرار داند. اما از آنجایی که ساختمان ها و فضاهای عمومی بیشتری از فناوری های فتوولتائیک استفاده می نمایند، رنگ سیاه و یکنواخت آنها می تواند هر کسی را غافلگیر کند. محققان می گویند پنل های خورشیدی ایجاد نموده اند که رنگارنگ هستند و در عین حال انرژی را تقریباً به میزان پنل های سنتی فراوری می نمایند.

پنل های خورشیدی معمولاً دارای یک رنگ سیاه عمیق هستند زیرا وظیفه آنها جذب نور است بنابراین، بیشتر کوشش ها برای رنگ دادن به این دستگاه ها باعث کاهش توانایی آنها در جذب نور و فراوری انرژی می گردد. یک جایگزین استفاده ازاشکال میکروسکوپی ساختار رنگ است که فقط بخش بسیار باریک و انتخابی نور را مانند فلس های روی بال پروانه منعکس کند.

درفناوری های قبلی سعی می کردند که رنگ های ساختاری را ترکیب نمایند که رنگ نامطلوبی به پنل ها می داد یا اجرای آن در مقیاس بزرگ گران بود. بنابراین، تائوما و همکارانش می خواستند راهی برای رنگ دادن به پنل های خورشیدی با استفاده از یک ماده ساختاری ایجاد نمایند که استفاده از آن آسان و مقرون به صرفه باشد و توانایی آنها در فراوری انرژی کارآمد را حفظ کند. این تیم یک لایه نازک از ماده ای به نام شیشه فوتونیک را روی سطوح سلول های خورشیدی اسپری کردند. شیشه ای که از یک لایه نازک و نامنظم سولفید روی میکروسکوپی دی الکتریک ساخته شده بود. اگرچه بیشتر نور می توانست از شیشه فوتونیک عبور کند.

با استفاده از این رویکرد، محققان پنل های خورشیدی ایجاد کردند که رنگ های آبی، سبز و بنفش به خود گرفتند و تنها بازده فراوری برق را از 22.6 درصد به 21.5 درصد کاهش دادند. آن ها بعلاوه دریافتند که پنل های خورشیدی فراوری شده با این لایه شیشه ای فوتونیک رنگ و عملکرد خود را در طول آزمایش های دوام استاندارد حفظ می نمایند و می توان ساخت آنها را افزایش داد. محققان قصد دارند راه هایی را برای اشباع تر کردن رنگ ها و بعلاوه روش هایی برای دستیابی به طیف وسیع تری از رنگ ها آنالیز نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 7 شهریور 1401 بروزرسانی: 7 شهریور 1401 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 558

به "پنل های خورشیدی رنگارنگ به خانه ها رنگی دوباره دادند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنل های خورشیدی رنگارنگ به خانه ها رنگی دوباره دادند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید