چرا این 5 حیوان در تیک تاک پربازدید شده اند؟

به گزارش زعفران، شاید شخصیت محبوب عالم حیوانات در اینترنت گربه ها باشند، اما حیوانات دیگری هم از محبوبیت برخوردارند. سمندر مکزیکی، پایتون توپی، اژد های ریش دار، بیوه سیاه و برگچه خوار جزو جانوارانی هستند که در تیک تاک میلیارد ها بار بازدید داشتند. بخشی از علت این محبوبیت بامزگی آن ها یا شاید زشتی بانمک آنهاست. اما کارشناسان می گویند محبوبیت آن ها به خود ابزار اینترنت هم بستگی دارد.

چرا این 5 حیوان در تیک تاک پربازدید شده اند؟

به گزارش فرادید، مردم با این ویدئو ها ارتباط برقرار می نمایند، چون کپشنی که برای آن ها نوشته می گردد به آن ها جنبۀ انسانی میدهد. این قبیل ویدئو ها به ما انگیزه می دهد به حیات وحش اهمیت بیشتری بدهیم، اما یک جنبۀ منفی پنهان هم دارد و آن افزایش علاقه مردم به نگهداری از آن ها به عنوان حیوان خانگی است.

این حیوانات چطور دل ما را به دست آوردند و ستایش آن ها چه ضرری برای خودشان دارد؟

سمندر مکزیکی (اکسولوتل)

سمندر های مکزیکی دوزیستان کوچک بومی مرکز مکزیک هستند؛ جایی که به واسطه آلودگی، از دست دادن سکونتگاه و گونه های مهاجم، به شدت در معرض خطر قرار گرفتند. تنها 50 تا 1000 سمندر مکزیکی در سکونتگاه بومی شان به جای مانده اند. اما به عنوان حیوان خانگی، محبوبیت آن ها رو به افزایش است و شمار بازدیدشان در تیک تاک دست کم 3.1 میلیارد است. شاید علت این محبوبیت سر و چشمان بزرگ آن ها باشد که نوزادان را به یاد ما می آورد و انگیزه مراقبت را در ما بیدار می نماید.

اوریانا آراگون، روانشناس اجتماعی دانشگاه سینسیناتی می گوید: بامزه بودن در رفتار انسان نقش بسزایی دارد. ما به واسطه ساختار تکاملی مان، با مشاهده یک چیز بامزه، موجی از احساسات را بروز می دهیم که حتی گاهی اوقات ما را به فشار دادن آن چیز بامزه ترغیب می نماید؛ واکنشی که آراگون و تیمش سال 2015 در دانشگ ها یِیل آن را آنالیز کردند. حضور سمندر مکزیکی در بازی های ویدئویی معروف از جمله Fortnite، Roblox و Minecraft شاید علت افزایش تقاضا برای نگهداری آن ها به عنوان حیون خانگی است. اگر ما انسان ها ندانیم چگونه مراقبت حیوانات باشیم، این میل به نگهداری، خطراتی را برای این حیوانات در بر خواهد داشت.

پناهگاه های حیوانات نیوزلند سال 2022 هزاران سمندر مکزیکی را پذیرفتند، چون خریداران بی تجربه به طور تصادفی جفت های زادآوری را خریدند که سرگرم گذاشتن صد ها تخم شدند. یکی از صاحبان پناهگاه حدس می زند که این پدیده در آن موقع با بازی Minecraft ارتباط داشت.

پایتون توپی

اجداد ما باید برای زنده ماندن به مار ها دقت خاصی می کردند. تماشا مار مغز بدوی (جایگاه واکنش جنگ و گریز) ما را درگیر می نماید. شاید واکنش آنی و فاصله ایمن بازتماشامایندگان از این حیوانات علت 2.3 میلیارد بازدید پایتون توپی در تیک تاک باشد؛ یک مار غیرسمی با الگو های زیبا. بر اساس مطالعه ای که سال 2022 در مجله Anthrozoos منتشر شد، محبت صاحبان خزندگان به آن ها فرقی با محبت افراد دیگر به حیوانات خانگی شان ندارد.

ما انسان ها خواستار دوست داشتن و دوست داشته شدن هستیم. این احتیاجی است که معمولاً در روابط مان با حیوانات خانگی خواستار رفع کردن آن هستیم. تماشای حیوانات خونسرد و آرام تجربه آرامش بخش و خوشایندی است. تماشای مار ها نیز اگرچه آرام بخش است، اما مار ها احتیاج های خاصی دارند، از جای مناسب زندگی گرفته تا دما و رطوبت درست! طبق مطالعه ای که سال 2022 درباره مار های خانگی انجام شد 54.7 درصد مار ها جایی نگهداری می شوند که نمی توانند به طور کامل خودشان را کش دهند و دراز نمایند و 48.1 درصد صاحبان مارها، رطوبت فضای نگهداری آن ها را میزان گیری نمی نمایند.

بسیاری از حیوانات خانگی غیرمتداول (نظیر گرگ، راکون، کروکودیل ...) در جریان حمل و نقل عذاب می کشند یا جانشان را از دست می دهند. آن دسته از حیوانات خانگی غیرمتداول که خانه جدیدی برایشان پیدا نمی گردد و در حیات وحش رها می شوند یا می میرند یا اگر محیط مناسب باشد مهاجم می شوند.

اژد های ریش دار

این مارمولک استرالیایی بومی 2.2 میلیارد بار در تیک تاک بازدید داشته و محبوب ترین گونه میان خزندگان است. اژد های ریش دار فرز است با صورتی کشیده و نوک تیز و همانطور که از نامش پیداست زیر چانه اش برآمدگی های تیزی دارد که اگر احساس خطر کند یا بخواهد نظر جنس ماده را به خود جلب کند، باد نموده و رنگشان تیره می گردد. بدیهی است ظاهر این حیوان ماقبل تاریخ-طور و وحشی است، اما معمولاً در ویدئو هایی که از آن ها منتشر می گردد، انسانی در حال ناز و نوازش و ابراز محبت به آنهاست. این تناقض چهره با رام بودن، جالب است. طبیعی است جاذبه تماشای کسی که با دست به سگش غذا می دهد به میزان کسی نیست که همین کار را برای اژد های ریشدار انجام می دهد.

نکته مهم این است که از آنجا که ما فقط تکه هایی از زندگی این حیوانات خانگی نامتعارف را در رسانه های اجتماعی می بینیم، شاید تصور کنیم نگهداری از آن ها به عنوان حیوان خانگی آسان است، اما اصلا اینطور نیست. برای مثال، از ملزومات نگهداری اژد های ریش دار به عنوان حیوان خانگی تضیمن رفاه آن ها در خانه است، از نورپردازی فرابنفش B گرفته تا مکمل های کلسیم.

عنکبوت بیوه سیاه

عنکبوت بیوه سیاه ماده، گیرایی کلاسیک خاصی دارد؛ پا های بلند، بدن گرد بسیار سیاه و طرح یک ساعت شنی قرمز روشن روی شکم. شاید 6.5 میلیارد بازدید این حشره در تیک تاک با این حقیقت ارتباط داشته باشد که سمی ترین عنکبوت آمریکایی شمالی است و همین خطر، بخشی از جاذبه و گیرایی بیوه سیاه است. وقتی مردم از چیزی مطمئن نباشند یا در پی کسب اطلاعات می روند یا از اطلاعات فرار می نمایند. تیک تاک کار دسته دوم را برای تحقیق درباره این موجود ترسناک آسان نموده است. بخشی از رازآمیز بودن بیوه سیاه این است که بعید است بتوانید آن را ببینید. بیوه سیاه در طول روز دوست دارد خودش را در تاریکی پنهان کند.

گول رسانه های اجتماعی را نخورید، چون حیوانات وحشی حیوانات خانگی وحشتناکی از آب درمی آیند. اما اگر اصرار دارید بیوه سیاه را به عنوان حیوان خانگی نگه دارید باید جایگاه مناسبی برای او پیدا کنید و نگذارید دیگران با دست لخت به او دست بزنند، گرچه این عنکبوت فقط در دفاع از خودش نیش می زند، اما در صورت نیش خوردن از این عنکبوت توصیه می گردد به پزشک مراجعه کنید.

همواره در خصوص تجارت حیوانات وحشی به عنوان حیوانات خانگی، نگرانی های اخلاقی وجود دارد، اما در خصوص عنکبوت ها یک نکته مثبت وجود دارد و آن این است که مردم بیشتری می توانند این حیوانات زیبا و مجذوب کننده را از نزدیک ببینند.

کاپی بارا

این بومیان آمریکای جنوبی بزرگ ترین جوندگان جهان با 6.8 میلیارد بازدید در تیک تاک هستند. کاپی بارا ها صورت بچگانه ندارند، اما آسیب پذیر و گرد به نظر می رسند و همین دو ویژگی بچگانه در این مورد هم انگیزه مراقبت از آن ها را در ما بیدار می نماید. میل نگهداری از کاپی بارا ها به عنوان حیوان خانگی شاید برگرفته از میل به داشتن یک موقعیت اجتماعی خاص است، اینکه فرد با داشتن یک حیوان خانگی کمیاب نظر دیگران را به خود جلب کند.

برای حفاظت از حیوانات خانگی غیرمتداول نخست باید چهار مورد از پنج حوزه ای را در نظر بگیریم که برای رفاه این حیوانات بیشترین اهمیت را دارند: وقتی نوبت به غذا، جای زندگی، سلامت و رفتار می رسد، حتماً احتیاج های گونه آن ها را برآورده کنید. وقتی این چهار حوزه را پوشش دهید خود به خود به حوزه پنجم از رفاه حیوانات می رسید، یعنی سلامت روان. درست است که تماشای کاپی بارا ها و حیوانات دیگر در رسانه های اجتماعی لذت بخش است، اما آن ها نیز مانند خود ما، چه پشت و چه جلوی دوربین، سزاوار یک زندگی سالم هستند.

منبع: فرارو
انتشار: 30 فروردین 1402 بروزرسانی: 30 فروردین 1402 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 665

به "چرا این 5 حیوان در تیک تاک پربازدید شده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا این 5 حیوان در تیک تاک پربازدید شده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید