چرا خودرو افسارگسیخته گران می گردد؟

به گزارش زعفران، در شرایطی که قیمت خودرو از ابتدای سال جاری تا به امروز به سرعت در حال رشد است دیروز معاون وزیر صنعت عامل گرانی خودرو را کمبود عرضه خودرو دانست و برای نخستین بار فاش کرد بازار ایران سالانه به یک میلیون و 400هزار خودرو احتیاج دارد تا کفه عرضه و تقاضا متعادل و قرعه کشی حذف گردد.

چرا خودرو افسارگسیخته گران می گردد؟

به گزارش همشهری، سونامی رشد قیمت خودرو از سال 1397آغاز شد. از آن موقع تا به امروز قیمت خودرو به طور مداوم افزایش یافته و این رشد هرگز متوقف نشده است. تازه ترین اطلاعات نشان می دهد قیمت خودرو های پرتیراژ داخلی در فروردین امسال در مقایسه با فروردین 1400بین 20تا 67 درصد رشدنموده یعنی مصرف کننده ایرانی باید خودرو های داخلی را بین 65تا 150میلیون تومان گران تر از پارسال خریداری کند.

تحلیلگران نظرات مختلفی درباره دلایل افزایش قیمت خودرو دارند، اما بار ها گزارش شده بود عامل اصلی گرانی خودرو کمبود فراوری است که نمی تواند کفاف تقاضای بازار داخلی را بدهد این موضوع را دیروز معاون وزیر صنعت نیز برای نخستین بار تأیید کرد و علت افزایش قیمت خودرو را ناکافی بودن اندازه فراوری خودرو های داخلی دانست.

کمبود عرضه

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل ونقل وزارت صنعت درباره دلایل افزایش قیمت خودرو گفت: وقتی در برابر تقاضا، عرضه کم است، به طور طبیعی قیمت بالا می رود و قیمت عرضه کارخانه با بازار، فاصله معناداری پیدا می نماید.

او با بیان اینکه افزایش عرضه یکی از راه حل های مؤثر برای کاهش قیمت خودرو است، تأکید کرد: محاسباتی انجام شد تا نشان دهد چقدر خودرو باید عرضه گردد تا به انجام قرعه کشی نیازی نباشد و براساس نتایج آن محاسبات، برنامه ریزی های لازم انجام شد.

معاون وزیر صمت ادامه داد: این محاسبات نشان داد اگر یک میلیون و 400هزار دستگاه خودرو به بازار ایران عرضه گردد به قرعه کشی نیازی نخواهد بود. به گفته او، فراوری یک میلیون و 500هزار دستگاه خودرو برای امسال هدف گذاری شده است تا عرضه و تقاضا به هم نزدیک گردد.

هرچند بعضی کارشناسان حتی اندازه تقاضای واقعی بازار را نزدیک به 2میلیون دستگاه می دانند، اما این برای نخستین بار است که یک مقام مسئول اندازه تقاضای واقعی بازار خودرو را اعلام می نماید. این رقم نشان می دهد تیراژ فراوری داخلی خودرو فقط کفاف 65درصد تقاضای بازار را می دهد و بازار خودرو با کمبود 35درصدی یعنی 500هزار دستگاه در سال روبرو است.

طبق آمار های موجود شرکت های خودروساز در سال گذشته 903هزار دستگاه خودرو فراوری نموده اند که این اندازه دست کم 500هزار دستگاه کمتر از اندازه تقاضای واقعی بازار، مطابق گفته های معاون وزیر صنعت است.

در چنین شرایطی برآورد می گردد تیراژ فراوری خودرو در امسال باید به شکل قابل توجهی افزایش یابد تا هم قیمت خودرو افزایش نیابد و هم قرعه کشی خودرو حذف گردد، اما آمار ها نشان می دهد که اندازه فراوری خودرو نه فقط فرایند رو به رشدی را دنبال نمی نماید بلکه تیراژ فراوری خودرو در سال 1400در مقایسه با سال 1399معادل 3.5درصد یعنی رقمی معادل 33هزار دستگاه کاهش یافته است.

تیراژ فراوری خودرو حتی در ماه گذشته (اسفند پارسال) 42درصد کمتر از ماه قبلش (بهمن پارسال) بوده است. این ارقام به معنای این است که احتمالا فعلا نباید منتظر کاهش قیمت خودرو و همینطور منتظر حذف قرعه کشی در بازار خودرو باشیم، زیرا با ارقام فعلی منظره امیدبخشی برای افزایش فراوری و عرضه خودرو وجود ندارد. همه این ها در حالی است که وزیر صنعت و مدیران شرکت های خودروسازی امسال نیز مانند پارسال وعده داده اند که فراوری خودرو افزایش یابد.

حذف قرعه کشی منوط به افزایش فراوری

معاون صنایع حمل ونقل وزارت صنعت درباره حذف قرعه کشی خودرو در امسال که قبلا وعده داده شده بود گفت: این موضوع در طول سال تحقق خواهد یافت و مربوط به ابتدای سال نیست، بلکه به مرور و با افزایش عرضه خودرو، تعادل در بازار عرضه و تقاضا به وجود خواهد آمد و هرچقدر به انتهای سال نزدیک تر شویم، تعداد بیشتری از خودرو ها از قرعه کشی حذف می شوند.

منطقی با تأکید بر اینکه اندازه عرضه و تقاضای خودرو باید به تعادل برسد تا شرایط حذف قرعه کشی فراهم گردد شرح داد: با افزایش عرضه، هرچقدر جلوتر برویم تعداد خودرو های بیشتری از شمول قرعه کشی حذف خواهند شد و پیش بینی می گردد که حتی بعضی خودرو ها نیز به صورت فروش اقساطی عرضه شوند.

رشد 40درصدی قیمت خودرو های داخلی

آمار ها نشان می دهد قیمت خودرو های داخلی در فروردین امسال نسبت به فروردین پارسال به طور میانگین 40درصد رشد نموده یعنی سطح عمومی قیمت خودرو های داخلی به طور میانگین 105میلیون تومان افزایش یافته است. طبق این اطلاعات بیشترین رشد قیمت در فروردین امسال نسبت به پارسال مربوط به قیمت پژو پارس با موتور TU 5است که قیمت آن در بازار 149میلیون تومان معادل 67درصد بیشتر از پارسال است.

قیمت کوئیک آر متعلق به سایپا نیز بعد از پژو پارسال با بیشترین رشد روبرو شده و قیمت آن با 83میلیون تومان افزایش در یک سال گذشته به 220میلیون تومان در بازار رسیده است این یعنی مصرف کننده ها امسال این خودرو را 61درصد گران تر از پارسال می خرند. کمترین قیمت نیز در این مدت مربوط به دنا پلاس اتومات بوده که قیمت آن جمعا 20درصد معادل 83میلیون تومان افزایش یافته و به 488میلیون تومان رسیده است.

منبع: فرارو
انتشار: 29 خرداد 1401 بروزرسانی: 29 خرداد 1401 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 500

به "چرا خودرو افسارگسیخته گران می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا خودرو افسارگسیخته گران می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید