چرا در روزهای گرم کم اشتها می شویم؟

به گزارش زعفران، گرمای زیاد می تواند به شما حالت تهوع، ضعف یا سرگیجه بدهد. پس وقتی هوا خیلی گرم است عجیب نیست که کم اشتها هم بشوید.

چرا در روزهای گرم کم اشتها می شویم؟

به گزارش خبرنگاران، مطالعه ای در سال 2021 در چین دریافت هر یک درجه سانتیگراد افزایش دما می تواند مقدار غذاخوردن را تا 0.11 درصد کاهش دهد. هر چند این مطالعه بیشتر متمرکز بر رفتارهای مشتری بوده تا سازوکارهای بیولوژیکی، اما کارشناسان می گویند اینکه افراد در هوای گرم اشتهای خود را از دست می دهند، یک توجیه علمی دارد و طبیعی است وقتی گرمتان است کمتر گرسنه شوید.

وقتی در محیطی گرم هستیم، کم اشتها می شویم و کالری کمتری می خوریم و این شیوه ای برای خنک کردن بدن است. علاوه بر دما فاکتورهای زیادی می توانند بر اشتها اثر بگذارند، اما قطعاً در مقدار کالری که افراد در هوای گرم و سرد مصرف می نمایند، تفاوت های آشکاری وجود دارد.

ما در هوای گرم تر کالری کمتری می خوریم؛ زیرا خوردن کالری های بیشتر در واقع ایجاد گرما نموده و حرارت بدن را بالاتر می برد. به مقدار گرمایی که در اثر هضم غذای خورده شده فراوری می گردد، خاصیت گرمازایی غذا می گویند. غذاهای پُرپروتئین بیشترین خاصیت گرمازایی را دارند، بنابراین چیزهایی مثل مرغ و گوشت و تخم مرغ و حبوبات و غذاهای دریایی می توانند به محض آغاز گوارش در بدن، شما را گرم نمایند.

البته قرار نیست این مواد غذایی را حذف کنید؛ اما باید بدانید که این جور غذاها دمای بدنتان را بالا می برند.

بی اشتهایی یکی از علائم سکته گرمایی نیز می باشد که ممکن است با تب بالا، نبض تند، تهوع و سرگیجه همراه باشد. پس در روزهایی که دمای هوا همچنان روبه افزایش است و به مقدار خطرناکی می رسد خیلی مهم است که بدانید بیشتر چه غذاهایی بخورید تا سالم بمانید و در ضمنً بدنتان خوب هیدراته گردد.

در روزهای گرم چه بخورید تا خنک بمانید

وقتی در روزهای بسیار گرم سال هستید و می خواهید برای خرید مواد غذایی به فروشگاه بروید، بهتر است به ویژگی های چیزهایی که می خرید از جهت گرمازا بودن در بدن و یاری به آبرسانی به بدن دقت کنید.

عرق کردن شیوهٔ بدن برای خنک کردن شماست، اما اگر زیاد عرق کنید بدون اینکه مایعات ازدست رفته به واسطه تعریق را جبران نمایید، به احتمال زیاد بدنتان دهیدراته خواهد شد که متعاقباً می تواند موجب گرمازدگی، تشکیل سنگ کلیه و دیگر مسائل در سلامتی گردد.

چیزهایی مثل خربزه و طالبی و هندوانه، انواع توت، کاهو، کرفس، گوجه فرنگی، خیار و ماست بسیار هیدراته نماینده اند چون می توانند 20 تا 30 درصد از احتیاج روزانه ما به مایعات را تأمین نمایند و می توانیم با بیشتر مصرف کردن میوه ها و سبزی های آبدار به هیدراسیون بدنمان یاری کنیم.

نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب و دیگر مایعات می تواند در روزهای بسیار گرم تابستان بدن را آبرسانی کند. البته این یک قانون کلی نیست و احتیاج بدن هر کسی به آب فرق دارد. احتیاج بدن هر کسی به آب به چند عامل بستگی دارد مثل مقدار فعالیت بدنی، سن و مدت زمانی که بیرون سپری می نماید.

به طورکلی بیشتر افراد به چیزی بین دو تا دو و نیم لیتر آب طی روز احتیاج دارند.

ورزشکاران یا افرادی که تمام طول روز بیرون و در گرما هستند شاید بهتر باشد نوشیدنی های ورزشی را نیز جزو مایعات مصرفی خود نمایند تا الکترولیت های ازدست رفته بدنشان به واسطه عرق، جایگزین گردد. اما برای بیشتر افراد تا زمانی که به وسیله غذاهایی که می خورند، املاح بدنشان تأمین می گردد، همان آب کافی است.

در روزهای گرم بهتر است چه چیزهایی نخورید؟

شاید به نظر برسد خوردن چیزهای منجمد برترین انتخاب برای روزهای داغ تابستانی است؛ اما این جور خوردنی ها در واقع در بلندمدت به شما بیشتر احساس گرما می دهند. وقتی نوشیدنی خیلی سرد می نوشید یا بستنی یخی می خورید شاید فوراً احساس خنکی کنید؛ اما اگر همان چیزی که خوردید کالری زیادی داشته باشد (که حتماً هم دارد)، بدنتان باید آن را گوارش کند و در نتیجه فرایند گرمازایی آن در بدنتان آغاز می گردد؛ بنابراین بعد از چند دقیقه دمای بدنتان بالا رفته و گرمتان می گردد و دیگر اثری از خنکی احساس نخواهید کرد.

غذاهایی که برای گوارش به انرژی بیشتری احتیاج دارند، مثلاً پروتئین ها و فیبرها، حین گوارش بدنتان را گرم می نمایند. اما حذف این غذاها مطمئناً راه چاره درستی نیست، خصوصاً برای خانم های باردار و شیرده یا کسانی که به هر علتی تغذیه کافی برایشان خیلی مهم است. در عوض توصیه می کنیم روی غذاهای هیدراته نماینده بیشتر تمرکز کنید تا هم بدنتان خنک بماند و هم سالم.

در روزهای گرم تابستان، داشتن یک رژیم غذایی متنوع همچنان مهم است و شما باید مطمئن شوید که هیچ یک از دسته های غذایی را حذف نمی کنید.

اگر فکر می کنید این معده شماست که اشتهایتان را کنترل می نماید اشتباه می کنید؛ اشتهای شما به وسیله مغزتان کنترل می گردد. در واقع اشتهای شما به وسیله هیپوتالاموس مغزتان تنظیم می گردد که مرکز اشتها در مغز است. هیپوتالاموس تنظیم نمایندهٔ سیری تان نیز هست؛ یعنی تصمیم می گیرد که شما سیر شده اید یا نه.

بدن انسان هوش و درک بسیار بالایی دارد و می تواند بر اساس شرایط تصمیم بگیرد که به چه چیزهایی اولویت بدهد و طبق همان عمل کند. در تابستان همان طور که گفتیم گرمای زیاد هوا، بدنتان را دهیدراته می نماید؛ چون بدن کوشش می نماید با عرق کردن شما را خنک نگه دارد.

کاهش اشتها در روزهای گرم تابستان، شیوهٔ بدنتان است تا به شما بگوید به چه چیزهایی بیشتر احتیاج دارد. پس به جای اینکه چیزی را که میلی به آن ندارید بخورید، به بدنتان گوش دهید و به سمت چیزی بروید که میلتان به آن می کشد. کاهش اشتها به علت گرمای هوا، پدیده ای طبیعی و موقتی است. وقتی هوا سرد بگردد هم طبیعتاً به غذاهای گرم تر و بیشتری میل خواهید داشت.

  • مصرف ویتامین دی علائم این بیماری پوستی را کاهش می دهد
  • غذاهای سالم و سبکی که خواب شبانه را مختل می نمایند
  • 6 ریزمغذی که از ریزش مو جلوگیری می نماید
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 شهریور 1402 بروزرسانی: 13 شهریور 1402 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 720

به "چرا در روزهای گرم کم اشتها می شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا در روزهای گرم کم اشتها می شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید