چرا مالیدن چشم ها خطرناک است؟

به گزارش زعفران، با فرارسیدن فصل بهار و تابستان و افزایش گردوغبار، خارش چشم ها شروع می شود و همین مسئله باعث می شود که برخی افراد چشم هایشان را بمالند. اما این کار روی بینایی تاثیر منفی می گذارد.

چرا مالیدن چشم ها خطرناک است؟

نیمی میستری، بینایی سنج [اپتومتریست]بریتانیایی، هشدار می دهد که مالیدن چشم به دلیل خواب آلودگی، استرس یا حتی آلرژی بر بینایی اثرات نامطلوبی دارد.

او این هفته در گفت وگویی با نشریه میرر (Mirror) گفت این عادت - که اغلب واکنشی اتوماتیک به خستگی و سوزش چشم است- به مسائل زیادی منجر می شود.

تلفن، لپ تاپ و میز کار مملو از میکروب هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس و استرپتوکوک است که به سادگی از طریق تماس به چشم منتقل می شود و عفونت های احتمالی مانند التهاب ملتحمه باکتریایی را پدید می آورد.

غیر از این، از آنجا که بسیاری از مسائل بینایی به واسطه تغییر شکل قرنیه رخ می دهد، باید توجه داشته باشید که مالیدن چشم به جابه جایی، نازک شدن و تغییر شکل قرنیه منجر می شود.

میستری در ادامه گفت: مالیدن شدید چشم باعث ایجاد خراش روی قرنیه، بیرونی ترین قسمت چشم شده و آن را مستعد ابتلا به چنین عفونت هایی می کند.

کلینیک کلیولند نیز هشدار می دهد که مالیدن چشم مژه را از جایش حرکت می دهد، به طوری که با هربار پلک زدن قرنیه را می خراشد و به عارضه ای مانند قوز قرنیه منجر می شود که در آن شکل قرنیه از کروی به حالت مخروطی یا برآمده در می آید.

دکتر وستون توتن، اپتومتریست به کلینیک کلیولند گفت که برای درمان این بیماری باید از لنز های تماسی خاص و گران قیمت استفاده کرد و افزود: هنگامی که قرنیه ضعیف می شود، به جای اینکه یک گنبد صاف باشد حالت مخروطی به خود می گیرد. این مخروط نور را به روشی اشتباه خم می کند و استفاده از عینک معمولی بینایی را اصلاح نمی کند.

مالش شدید چشم به مرور حالت طبیعی قرنیه را از بین می برد و با تغییر شکل آن چشم نزدیک بین می شود.

نشانه های قرنیه آسیب دیده شامل از حساسیت به نور، تاری دید یا کاهش بینایی، دوبینی، التهاب، سردرد، چشم درد، خستگی و حالت تهوع است.

به گفته میستری، با این حال اگر نمی توانید دربرابر مالیدن چشم مقاومت کنید، حتما دست هایتان را بشویید یا از دستمال کاغذی تمیز استفاده کنید.

او گفت: رعایت بهداشت چشم ضروری است، بنابراین حتما پیش از مالیدن چشم مطمئن شوید که دست هایتان تمیز است و از دست زدن بی مورد به چشم خودداری کنید.

به یاد داشته باشید هنگامی که شروع به مالیدن چشم می کنید احتمالا نمی توانید جلو آن را بگیرید و این کار به عادت بدل می شود. هرقدر این کار را بیشتر انجام دهید شرایط وخیم تر می شود و با مالیدن زیاد چشم، احساس پف کردگی و خشکی چشم نیز به آن اضافه می شود.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرارو
انتشار: 10 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1402 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 669

به "چرا مالیدن چشم ها خطرناک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مالیدن چشم ها خطرناک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید