کشف 72 سیگنال عجیب از کهکشانی بیگانه با یاری هوش مصنوعی

به گزارش زعفران، محققان موسسه SETI (به معنای جستجو برای هوش فرازمینی) به تازگی اعلام نموده اند که در زمان آنالیز 400 ترابایت دیتای رادیویی به دست آمده از یک سیاره کوچک با فاصله 3 میلیارد سال نوری از زمین سیگنال های عجیبی را کشف نموده اند.

کشف 72 سیگنال عجیب از کهکشانی بیگانه با یاری هوش مصنوعی

دانشمندان برای این منظور از تکنولوژی هوش مصنوعی بهره گرفته اند که به صورت اتوماتیک فرایند تحلیل دیتای به دست آمده از چندین منبع را انجام داده تا الگوها یا اتفاقات غیرعادی در آنها را شناسایی کند.

سیگنالهایی که این دانشمندان پیروز به شناسایی شان شده اند (و به آنها انفجارهای سریع رادیویی یا FRB گفته می گردد) در واقع پالس های روشن و سریعی هستند که نخستین بار در سال 2007 میلادی کشف شدند و تصور می گردد که منشاء آنها کهکشان های دور باشد با این حال اما هنوز معین نشده که دلیل ایجاد این انفجارهای رادیویی چیست.

مساله دیگر ماهیت جرمی است که آنها را ایجاد میکند و هنوز برای دانشمندان ناشناخته مانده است. طبق اعلام موسسه SETI فرضیه های مختلفی در این باره وجود دارد از جمله آنکه این انفجارها میتوانند آثار مربوط به مصنوعات تکنولوژیکی باشند که به وسیله هوشمند فرازمینی پیشرفته اند.

سال گذشته پژوهشگران دانشگاه هاروارد اعلام کردند که این انفجارها ممکن است در نتیجه بیرون روی انرژی از فرستنده های قدرتمندی باشد که به وسیله تمدن های بیگانه ساخته شده اند تا به وسیله شان کشتی های بادبانی نوری بزرگ (light sail ships) را راهی سفرهای بین سیاره ای نمایند.

این کشتی های بادبانی در واقع با یاری فشار ناچیز ایجاد شده به وسیله نور، شتابی اندک اما پیوسته پیدا می نمایند و در کنار هم فضاپیماها را با سرعتی بالا به حرکت در می آورند.

و اما در خصوص سیگنال های اخیر باید بگوییم که در دیتای به دست آمده از تلسکوپ Green Bank مشاهده شده اند. این دیتا نیز مربوط به محدوده خالی از امواج آمریکا (موسوم به US Radio Quiet Zone) است که در واقع عاری از هرگونه سیگنال مخابراتی است تا از بروز اختلال در عملکرد تلسکوپ ها جلوگیری گردد.

منبع: انتخاب