یک قارچ قاتلِ دلفین ها که منشاء انسانی دارد

به گزارش زعفران، قارچ مرگباری که احتمالا ناشی از فعالیت های بشر در خشکی بوده است، در اوایل دهه 2000 باعث مرگ بیش از 40 دلفین در دریای سِیلیش بین استان شمالی واشنگتن آمریکا و استان بریتیش کلمبیای کانادا شد.

یک قارچ قاتلِ دلفین ها که منشاء انسانی دارد

به گزارش خبرنگاران، بر اساس مطالعات و آزمایشات نو در دانشکده دامپزشکی دیویس در دانشگاه کالیفرنیا از سال 1997 تا 2016 درایالت های واشنگتن و بریتیش کلمبیا 42 مورد عفونت در پستانداران دریایی که مبتلا به قارچ کریپتوکوُکوس گاتی بودند مشاهده شد.

این مطالعه که در تاریخ 21 اکتبر در نشریه بیماری های ارگانیسم های آبزی منتشر شده است می گوید: سی گاتی در خاک و درختان به ویژه در نواحی حاره ای و جنگل های نیمه حاره ای وجود دارد.

درحالی که محیط زیست را به گونه ای بی سابقه تغییر می دهیم، ممکن است شاهد بیماری های بیشتری در میان مردم و حیات وحش باشیم

به گفته مؤلفان این گزارش، استنشاق گرده های سی گاتی می تواند منجر به بیماری های مغز و ریه در انسان و حیوان گردد و این گونه بیماری ها مسری نیستند.

آنالیز تاریخچه بروز بیماری های قارچی در پستانداران دریایی نشان داده که محتمل است فعالیت بشر در خشکی منجر به انتشار گرده های قارچ به آب دریا شده باشد.

فعالیت های انسانی از جمله جنگل زدایی و ساخت وساز که خاک را جابجا می نماید می تواند گرده های قارچ سی گاتی را در هوا پراکنده نموده و موجب بروز عفونت در انسان و حیوان هایی گردد که در نزدیکی محل ساخت وساز یا جنگل زدایی زندگی می نمایند.

سارا تِمَن، مؤلف ارشد این گزارش می گوید: درحالی که محیط زیست را به گونه ای بی سابقه تغییر می دهیم، ممکن است شاهد بیماری های بیشتری در میان مردم و حیات وحش باشیم.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، در اواخر دهه 1990 و تا اوایل 2000 حدود 90 نفر که عمدتا دچار ضعف سیستم ایمنی بدن بودند، هدف شیوع بیماری های قارچی شدند.

بعلاوه دانشمندان می گویند محتمل است نخستین مورد ابتلا به قارچ سی گاتی در یک گرازماهی در شمال غرب اقیانوس آرام بوده باشد که دو سال پس از آن در سال 1999 اولین مورد آن در انسان نیز در همین منطقه دیده شد.

دانشمندان در ارتباط با دلفین و گرازماهی هایی که در همین دوره زمانی در دریای سِیلیش مرده اند، می گویند این پستانداران دریایی در نزدیکی اراضی آلوده به قارچ یافت شده بودند.

پژوهشگران می گویند که محتمل است گرده های قارچ بر سطح آب پراکنده شده باشد و هنگامی که دلفین ها و گرازماهی ها برای تنفس به سطح آمده اند، آن را وارد دستگاه تنفسی خود نموده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 321

به "یک قارچ قاتلِ دلفین ها که منشاء انسانی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک قارچ قاتلِ دلفین ها که منشاء انسانی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید