10 مورد جالب از اهرام مصر ، نحوه ساخت اهرام چگونه بوده است؟

به گزارش زعفران، قبل از آن که به معرفی 10 مورد جالب از اهرام مصر بپردازیم خوب است توضیحات مختصری را در رابطه با این شگفتی زیبا و تاریخچه تشکیل آن با هم مرور کنیم.

10 مورد جالب از اهرام مصر ، نحوه ساخت اهرام چگونه بوده است؟

اهرام مصر و تاریخچه آن

در دوران اساطیری باستان، اهرام مصر، مسافران و فاتحان زیادی را مجذوب خود نموده بود؛ امروزه نیز شاهد آن هستیم که گردشگران، ریاضیدانان و باستان شناسانی را که از آنها بازدید، کاوش و اندازه گیری می نمایند را شگفت زده خود می نماید.

مقبره های پادشاهان اولیه مصر به صورت تپه هایی نیمکت شکل بود، که به آنها مستابا می گفتند. در حدود سال 2780 قبل از میلاد، معمار King Djoser، اولین هرم را با قرار دادن شش ماستابا، در یک پشته بنا کرد تا هرمی را که به صورت پله ای بالا می رود تشکیل دهد.

این هرم در کرانه غربی رود نیل در ساکارا در نزدیکی ممفیس قرار گرفته است و مانند اهرام بعدی دیگر، شامل اتاق ها و معابر مختلفی از جمله اتاق مقبره شاه است.

بزرگترین و مشهورترین اهرام، هرم بزرگ در جیزه است که به وسیله پسر Snefru، به نام خوفو و معروف به Cheops، ساخته شد. پایه این هرم بیش از 13 هکتار مساحت را پوشش می دهد و اضلاع آن با زاویه 51 درجه بالا رفته و بیش از 755 فوت طول دارد.

بعلاوه در جیزه مجسمه ابوالهول معروف واقع شده است، مجسمه ای بزرگ از شیر با سر انسان که در زمان سلطنت خفره تراشیده شده است.

نحوه ساخت اهرام مصر

از گذشته تا کنون حدس و گمان هایی در خصوص نحوه ساخت اهرام مصر وجود دارد. مصریان دارای ابزارهای مسی مانند اسکنه، مته و اره بودند که ممکن است برای برش سنگ های نسبتاً نرم مورد استفاده قرار گرفته باشند، اما گرانیت سخت، که برای دیوارهای اتاق مقبره و بعضی از پوشش های خارجی استفاده می شد، چالش های دشوارتری را ایجاد می نموده است.

بعلاوه ممکن است کارگران از پودرهای ساینده مانند شن و ماسه به همراه مته ها و اره استفاده نموده باشند. تسلط بر دانش ستاره شناسی برای جهت گیری اهرام به نقاط اصلی ضروری بود و از تراشه های مملو از آب برای تسطیح محیط استفاده می شد.

مورخ یونانی هرودیتوس نیز در قرن پنجم پیش از میلاد، گزارش نموده بود که راهنمایان مصری به وی گفتند که 100،000 نفر برای ساختن هرم های بزرگ به مدت سه ماه در سال کار می کردند. ساختمان اهرام از سلسله چهارم تا سلسله ششم در اوج بود و ساخت اهرام کوچک تر بیش از یک هزار سال ادامه داشت که تعداد زیادی از آنها تا به امروز کشف شده است، اما بقایای دیگر اهرام، احتمالاً هنوز در زیر ماسه ها مدفون هستند. اگرچه این اهرام باشکوه از بدن پادشاهان مصر که آنها را ساخته بودند محافظت نمی نموده اند، اما برای زنده نگه داشتن نام و داستان آن پادشاهان تا به امروز خوب عمل نموده اند.

10 مورد جالب از اهرام مصر

اهرام مصر به عنوان یکی از نمادین ترین و در عین حال اسرارآمیزترین عجایب دنیا، چشم انداز ای باورنکردنی را برای مخاطبین به تصویر می کشد. اما واقعاً چقدر در خصوص این محیط گردشگری معروف دنیا اطلاعات دارید؟ پیشنهاد می کنیم این ده واقعیت جالب از اهرام مصر را تا پایان بخوانید.

1- اولین مسئله جالب در رابطه با اهرام مصر که خوب است بدانید این است که، سه هرم فلات جیزه در مصر، با نام های Cheops (هرم بزرگ) ، Chephren و Mycerinus معروف ترین اهرام در مصر هستند در حالی که بیش از 130 اهرام دیگر به طور پراکنده در اطراف مصر باستان تا کنون کشف شده است.

2-اهرام جیزه در مصر قدیمی ترین و تنها عجایب سالم به جای مانده از عجایب هفتگانه دنیا باستان است. زمانی این فهرست شامل فانوس دریایی اسکندریه، کلوسوس رودس و مجسمه زئوس در المپیا به علاوه بقایای پراکنده معبد آرتمیس در ترکیه بود که امروزه دیگر در این فهرست وجود ندارند.

3- تصور می گردد که هرم بزرگ، با بیش از دو میلیون بلوک سنگی دو تا بیش از پنجاه تنی ساخته شده است، هرچند که نحوه انتقال آنها تا به امروز همانند یک معما به جای مانده است. مورخان تخمین می زنند که بیش از 100000 نفر در ساخت هرم های جیزه مصر نقش داشته اند و شاید آنها همانطور که تصور می گردد برده نبوده اند، بلکه کارگران مزد بگیر بوده اند.

4- همه اهرام در مصر، از جمله آنهایی که در فلات جیزه ساخته شده اند، در کرانه غربی رود نیل واقع شده اند زیرا در مصر هر روز عصر، غروب خورشید است که نماد قلمرو مردگان است.

5- اهرام مصر در ابتدا با یک پوشش سفید متشکل از سنگ آهک براق پوشیده شده بودند که چنان صیقلی شده بود که اشعه خورشید را منعکس می کرد. متأسفانه بعد از شل شدن در اثر زلزله، خرد شدن در زیر آوار و سست شدن و برداشته شدن و ساختن سازه های دیگر، این پوشش های زیبا و صیقلی به آهستگی از بین رفته اند.

  1. علی رغم گرمای سوزاننده ای که اغلب در مصر احساس می گردد، دمای داخل هرمها 20 درجه سانتیگراد و به صورت ثابت است که برابر با دمای میانه روی زمین است .
  2. گرچه مصر و اهرام، مترادف با هیروگلیف هستند، اما به طور شگفت انگیزی هیچ نوع نوشته یا هیروگلیفی در هرم بزرگ مصر تا کنون یافت نشده است.
  3. در داخل محفظه اصلی هرم بزرگ، یک صندوق گرانیت نهفته است که کاملا طبیعی به نظر می رسد؛ اما تا زمانی که متوجه می شوید که از یک قطعه گرانیت جامد ساخته شده است که بیش از حد بزرگ است و نمی تواند از معبری عبور کند که از آن عبور نموده اید. این امر مورخان و باستان شناسان را به این باور رسانده است که هرم بزرگ بیش از آنکه صندوق به داخل آن آورده گردد، در اطراف صندوقچه ساخته شده است.
  4. یک نمونه کامل از چگونگی پیشروی مصری ها نسبت به زمان خود، در ساخت سنگ های بنیادی هرم است. محققین کشف نموده اند که این سنگ ها در صورت زلزله یا انبساط گرما در یک توپ و یک سوکت ساخته شده اند.
  5. گزارش شده است که هرم بزرگ یک بار دارای یک درب گردان بوده که دارای 20 تن وزن بوده است و به راحتی میشد آن را از داخل باز کرد.
منبع: ژیوار
انتشار: 27 خرداد 1401 بروزرسانی: 27 خرداد 1401 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 498

به "10 مورد جالب از اهرام مصر ، نحوه ساخت اهرام چگونه بوده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 مورد جالب از اهرام مصر ، نحوه ساخت اهرام چگونه بوده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید