آیا مصرف ویتامین D در کاهش علایم بیماری لوپوس موثر است؟

به گزارش زعفران، بیماری لوپوس (یا لوپوس اریتماتوس سیستمیک) یک بیماری خودایمنی و التهابی مزمن است که در زنان سنین باروری شایع تر بوده و نسبت ابتلا در زن به مرد 9 به یک است.

آیا مصرف ویتامین D در کاهش علایم بیماری لوپوس موثر است؟

مهسا موذن دکترای تخصصی تغذیه در مورد بیماری لوپوس گفت: بیماری لوپوس، یا لوپوس اریتماتوس سیستمیک، یک بیماری خودایمنی و التهابی مزمن محسوب می گردد که در زنان سنین باروری شایع تر بوده و نسبت ابتلا در زن به مرد 9 به یک است.

او گفت: این بیماری یک مشکل چند علیتی بوده و ژنتیک و عوامل محیطی همانند عفونت ها، هورمون ها و دارو ها در ایجاد آن دخیل هستند. التهاب ناشی از لوپوس می تواند بر بسیاری از سیستم های بدن همانند مفاصل، پوست، کلیه ها، سلول های خونی، مغز، قلب و ریه تأثیر بگذارد.

موذن، در مورد نشانه های شایع این بیماری، ضمن بیان اینکه نشانه های لوپوس با دوره های بهبودی و عود معین می گردد، گفت: مهمترین علائم این بیماری خستگی شدید، مفاصل دردناک یا متورم، درد عضلانی، حساسیت به نور آفتاب، تب غیر قابل شرح، راش پوستی (اغلب روی صورت)، زخم های دهان، رنگ پریده یا بنفش در انگشتان دست یا پا در اثر سرما یا استرس، و نارسایی کلیه، معرفی شده است.

این متخصص تغذیه در مورد ارتباط رژیم غذایی با این بیماری گفت: نتایج حاصل از مطالعات در ارتباط با نقش رژیم غذایی در بیماری لوپوس قطعی نیست و تحقیقات بیشتری در این زمینه مورداحتیاج است، اما به نظر می رسد که یک رژیم غذایی متعادل می تواند در پیشگیری و مدیریت این بیماری مفید واقع گردد و به کاهش بیماری های همراه در فرد یاری کند.

او شرح داد: شواهد موجود از اهمیت رژیم غذایی غنی از ویتامین ها به ویژه ویتامین های A، B 6، C، D و E؛ اسید های چرب غیر اشباع (به ویژه اسید های چرب امگا 3 و اسید های چرب تک غیر اشباع) و محدودیت مصرف سدیم در پیشگیری از عود لوپوس و کاهش بیماری های همراه حمایت می نماید.

موذن با بیان اینکه نقش امیدوارکننده پلی فنول های غذایی که در سبزی ها، میوه ها و بعضی مواد غذایی دیگر وجود دارد در مدیریت لوپوس قابل توجه است، گفت: تشویق بیماران به ترک سیگار، پرهیز از اضافه وزن و کنترل فشار خون و چربی خون برای کاهش عوارض قلبی عروقی دارای اهمیت است.

این متخصص تغذیه گفت: مصرف مکمل ویتامین D از دیگر مواردی است که در بیماران مبتلا به لوپوس توصیه می گردد. حساسیت به نور، اجتناب و محافظت در برابر نور خورشید، مصرف کم ویتامین D و مصرف دارو های تجویز شده برای درمان علائم بیماری ممکن است مسوول سطوح پایین ویتامین D مشاهده شده در این بیماران باشد.

او گفت: در بیماری لوپوس کاهش فراوری فرم فعال ویتامین D به علت نارسایی رایج کلیوی نیز امکان پذیر است. به نظر می رسد افزایش سطح ویتامین D نشانگر های التهابی و خونی را بهبود بخشیده و گرایشی در ایجاد بهبودی بالینی دارد.

موذن ضمن توصیه به مصرف کافی فیبر رژیمی در لوپوس، گفت: دریافت فیبر اثرات مفیدی در کاهش خطرات قلبی عروقی و کاهش سطوح مارکر های التهابی همانند سیتوکین ها و هموسیستئین دارد.

این متخصص تغذیه با اشاره به شایع بودن نارسایی کلیوی بین بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوس، کاهش مصرف پروتئین را بر پیشگیری از این عارضه موثر دانست و گفت: در چنین شرایطی مراجعه به متخصصان تغذیه برای تنظیم دقیق رژیم غذایی لازم است. چرا که احتیاج به محدودیت دریافت بعضی از مواد غذایی در رژیم احتمال دارد.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 مهر 1401 بروزرسانی: 18 مهر 1401 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 580

به "آیا مصرف ویتامین D در کاهش علایم بیماری لوپوس موثر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مصرف ویتامین D در کاهش علایم بیماری لوپوس موثر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید