اجرای طرح دانشگاه بدون دخانیات در 25 دانشگاه

به گزارش زعفران، رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: طرح دانشگاه بدون دخانیات از سال 95 برنامه ریزی شد و حداقل 25 دانشگاه را پوشش داد.

اجرای طرح دانشگاه بدون دخانیات در 25 دانشگاه

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، مجتبی صدیقی،رئیس سازمان امور دانشجویان در نشست تخصصی دانشگاه بدون دخانیات که به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات به صورت مجازی و حضوری در دانشگاه تهران برگزار گردید، گفت: توجه به مصرف دخانیات در جامعه بحث جدیدی نیست و در سطح دانشگاه ها نیز همین طور است هر روز مضرات مصرف دخانیات سیگار تنباکو مطرح می گردد و آمار ها در کشور ما و جهان نشان می دهد که این فرایند فرایند ادامه داری است جدا از عوامل، اجتماعی، فرهنگی و شخصیتی، درآمد بالایی که از فراوری دخانیات به دست می آید، باعث توسعه روزافزون آن شده است.

وی به طرح سیمای زندگی دانشجویی که در حوزه زیست دانشجویی کلیه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور از سال 94 تا 98 اجرا شده است اشاره نمود و گفت: براساس نتایج این طرح درصدی از دانشجویان مصرف سیگار و قلیان دارند که باید کوشش کنم این راستا را متوقف کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان اضافه کرد: به طور مثال آمار هایی برای بحث سیگار و قلیان در بین دانشجویان مطرح می شد. 15 تا 16 درصد و گاهی هم تا 18 درصد بود که البته بخشی از آن مصارف تفننی است. مدام و اعتیاد آور نبوده است در هر حال باید به این درصد توجه جدی داشت.

صدیقی یاد آور شد: فکر می کنم که بحث کرونا هم این آمار را کاهش نداده باشد البته سیمای زندگی دانشجویی در 1400 به ما نشان خواهد داد که شرایط ما به چه صورت خواهد بود، با توجه به بحث افسردگی ها، تنهایی ها در خانه و عدم پر شدن اوقات فراغت دانشجو ممکن است این رقم کاهش نیافته باشد و باید آمار کمی آن را در سیمای زندگی دانشجویی 1400 مشاهده کنیم.

وی ادامه داد: البته ما همواره در بحث بیان آمار این نوع عارضه ها در دانشگاه ها با مشکل روبرو بوده ایم. اگر ارائه آمار با اهداف تبلیغاتی و سیاسی در بیان آمار همراه نباشد و بیشتر برای چاره جویی مطرح گردد، این نوع آمار ها مسئله ای ندارد. در هر حال هر درصدی از دانشجویان دچار این مسائل هستند هر چقدر هم که کم باشد برای ما زنگ خطر است و به شکل جدی باید دنبال گردد.

صدیقی اضافه کرد: مرکز مشاوره دانشگاه ها در سال های گذشته سعی کردند این راستا را متوقف نمایند و جامعه هدف را به سمت کاهش مصرف راهنمایی نمایند بنابراین طرح دانشگاه بدون دخانیات از سال 95 برنامه ریزی شد و حداقل 25 دانشگاه را پوشش داد اگر فضای حضوری دانشگاه ادامه می یافت تعداد دانشگاه ها افزایش نیز پیدا می کرد.

وی ادامه داد: همچنین در این راستا کانون دانشجویان همیار سلامت از سال 94 کار خود را در دانشگاه ها شروع کرد و همچنین سال گذشته طرح سند ملی سلامت روان دانشجویان با همکاری مرکز مشاوره وزارت علوم و بعضی از دانشگاه های عظیم به عنوان نقشه راه آماده شد که راستا تصویب آن طی شده و به زودی به دانشگاه ها ابلاغ می گردد که از اهداف آن می توان به افزایش سواد سلامت روان اجتماعی جامعه دانشگاهی اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 تیر 1400 بروزرسانی: 13 تیر 1400 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 114

به "اجرای طرح دانشگاه بدون دخانیات در 25 دانشگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح دانشگاه بدون دخانیات در 25 دانشگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید