از امتحان موجودی ناشناخته نسازید

به گزارش زعفران، سرویس کودک و نوجوان خبرنگاران (ایبنا)، مدت طولانی از زمانی که عنوان دانش آموز مدرسه را داشتم می گذرد؛ اما هنوز هم گاهی خواب امتحان ها را می بینم. در این خواب ها ممکن است دیر رسیده باشم و زمان امتحان تمام شده باشد یا اینکه بی خبر و سرخوش وارد کلاس درس شوم و آنجا دوستان قدیمی خودم را ببینم که به شدت در حال درس خواندن هستند و از امتحانی حرف می زنند که من خبردار نبوده ام. در آن حالت وحشت زده از اینکه آیا زمان کافی دارم یا نه؟ و امتحان مربوط به کدام درست است؟ من هم فورا در فاز درس خواندن قرار می گیرم؛ ولی خب همه چیز زود تمام می گردد و با آمدن معلم به کلاس، من از خواب می پرم و با خنده به خودم می گویم: من که دیگر درس نمی خوانم، چرا نگران هستم؟.

از امتحان موجودی ناشناخته نسازید

امتحان برای هر دانش آموزی سخت است؛ برای دانش آموزانی که ما آنها را همواره درس خوان و معدل 20 می دانیم تا آنهایی که ضعیف هستند و نام امتحان که می آید می خواهند فرار نمایند. امتحان برای همه آنها مثل غولی ناگهانی در هر مرحله ظاهر می گردد و فقط هم این دانش آموزان هستند که می توانند آن را از بین ببرند و پشت سر بگذارند.

اکنون که در روزهای فصل تابستان به سر می بریم خبری از امتحان های مدرسه نیست؛ اما ممکن است به هر حال برای کلاس های دیگری باز هم در این روزها مشغول امتحان باشید. اصلا یک قدم عقب تر می آییم. حالا که فضای ذهنی تان درگیر درس و مدرسه نیست وقت خوبی است که با اضطراب امتحانات روبه رو شوید و بدانید چرا این حالت برایتان اتفاق می افتد؟ یا اصلا پشت سر گذاشتن امتحان با چه روشی امکان پذیر است؟ راهی وجود دارد که درگیر فشار و استرس امتحان نشویم و آن زمانی که به نگرانی و دلشوره می گذرد با خیال راحت تری به درس خواندن بگذرد؟

کتاب امان از دست امتحان در اینجا به یاری شما می آید. این کتاب به نویسندگی و تصویرگری ترور رومین است که با ترجمه شهرزاد فتوحی از سوی انتشارات نردبان منتشر شده است.

نویسنده در این کتاب به آنالیز تأثیر امتحان بر دانش آموزان می پردازد و سعی می نماید با آوردن نکات و مثال های مختلف، امتحان را در چشم دانش آموزان راحت تر جلوه دهد و یاری کند با آن کنار بیایند و با تنش کمتری درس بخوانند.

کتاب خط داستانی معینی ندارد؛ اما سبکی که در نظر گرفته است و جملات آن، از همان ابتدا ما را جذب می نماید. فضاهایی که در کتاب ترسیم می گردد برای همه ما آشناست. اگر دانش آموز باشیم، بارها آن را تجربه نموده ایم؛ مثل زمان هایی که آرزو می کنیم ناگهان اتفاقی بیفتد و امتحان لغو گردد یا آنقدر درگیر فکر کردن به خود امتحان می شویم که زمان درس خواندن را هم از دست می دهیم.

اگر معلم باشیم هم برایمان آشناست؛ زیرا دانش آموزانِ خود را در آن شرایط دیده ایم که با شنیدن نام امتحان چه قیافه ای به خود می گیرند یا حتی اگر پدر و مادر باشیم نیز شنیده ایم که بارها فرزندمان که دانش آموز است از امتحان گله می نماید. به طور کل معین می گردد که مسئله امتحان چه فشاری برای دانش آموزان در پی دارد. به همین علت این کتاب در بیان اینکه ممکن است دانش آموزان چه احساسات مختلفی را در مواجهه با امتحان تجربه نمایند، پیروز بوده و سعی ننموده است بگوید امتحانات فقط برای بعضی سخت است که توان یادگیری ندارند!

نکته هایی که گاهی جنبه روان شناسی به خود می گیرند در کتاب گنجانده شده است؛ مثل پیداکردن انگیزه برای درس خواندن، داشتن نظم و ترتیب، فرارنکردن از موقعیت، مسرور شدن برای پیروزیت در امتحان و افتخارکردن به خود و اینکه به جای احساس ناراحتی در زمان امتحان بد در پی یاری گرفتن از بقیه و مشورت باشیم. علاوه بر این ها، کتاب امان از دست امتحان به ما می فهماند که این فشار و اضطراب برای همه به شکلی مختلف خود را نشان می دهد؛ مثلا برای دانش آموز درس خوانی که همواره باید زیاد درس بخواند تا نمره بالا بگیرد و جوابگوی انتظارات بقیه باشد.

دلشوره امتحان چیست؟ وقتی به خاطر نگرانی از امتحان نمی توانی درست فکر کنی، دلشوره داری. دلشوره امتحان نمی گذارد خوب تمرکز و توجه کنی. احساس می کنی که با طناب های پلاستیک مثل توپ محکم بسته شده ای..

کتاب راحت خوان است و لحن طنز نویسنده در بعضی جملات هم یاری نموده است تا از حالت خشک و رسمی بیرون بیاید. نویسنده خواسته است این اثر صرفا کتابی نگردد که مخاطب نکاتش را مثل زمان امتحان حفظ کند. قلم ساده و روان نویسنده بدون آنکه بخواهد از مثال های سخت و غیرملموس استفاده کند و کوتاهی جملات، باعث می گردد اثر در زمان کم، نکات جالبی را به مخاطب منتقل کند. تصویرگری کتاب هم به خوبی فضای کتاب را تکمیل نموده است.

بیان کردن نکاتی برای غلبه بر فشار و استرس امتحان، نشان دادن شرایط مواجهه دانش آموز با امتحان و در آخر نکته هایی برای بهتر درس خواندن، کتاب امان از دست امتحان را در زمینه کتاب های آموزشی قرار داده است و به ما می فهماند که: فکر نکن امتحان دردسر یا بلاست، بلکه راهی ست برای اینکه تو چیزی یاد بگیری و نشان دهی که چه چیزهایی بلدی. با مطالعه این کتاب شما هم می توانید یاد بگیرید که از امتحان موجودی ناشناخته برای خودتان نسازید و از آن نترسید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 31 تیر 1402 بروزرسانی: 31 تیر 1402 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 704

به "از امتحان موجودی ناشناخته نسازید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از امتحان موجودی ناشناخته نسازید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید