با 10 دریاچه بزرگ دنیا آشنا شوید

به گزارش زعفران، در مطالعات، اشاره ای به اینکه چه تعداد از افراد، دریای کاسپین (خزر) را به عنوان بزرگ ترین دریاچه دنیا در نظر می گیرند، نمی گردد. باید به مساحت بالا، نزدیک یک چهارم میلیون مایل دیگر هم اضافه کنید. دریای (کاسپین) خزر بسیار بزرگ است. لیست کردن 10 دریاچه برتر با توجه به تغییر مقدار مداوم آن ها سخت است، به عنوان مثال مقدار دریاچه آرال در روسیه به مقدار قابل توجهی کاهش یافته به طوری که راستا رودخانه هایی که از آن تغذیه می نمایند، منحرف شده است.

با 10 دریاچه بزرگ دنیا آشنا شوید

دریای کاسپین (خزر)

دریاچه کاسپین (خزر) تا حدودی به علت اندازه و اندازه آب نمک آن، به نام دریا شناخته می گردد. اما از نظر جغرافیایی، به علت اینکه به دریا یا اقیانوسی متصل نیست و زیر سطح دریا قرار گرفته، به وسیله بسیاری از مردم به عنوان دریاچه در نظر گرفته شده است. دهانه آن به وسعت 393678 کیلومتر مربع، حدود پنج برابر بزرگ تر از دریاچه دوم این لیست یعنی سوپریور است. پنج کشور آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان، دریای خزر را احاطه نموده اند.

در مرز میان اروپا و آسیا، دریای خزر یک حوض بسته است، چون هیچ جریان خروجی از دریاچه وجود ندارد. رودخانه ولگا، طولانی ترین رودخانه در اروپا، بخش اعظمی از آب دریاچه خزر را تامین می نماید. در کل، دریای خزر تقریبا 40 در صد از تمام آب رودخانه ها را در دنیا در بر می گیرد.

دریاچه سوپریور

بزرگ ترین دریاچه آب شیرین در دنیا بسیار بزرگ است و می تواند تمام آب دریاچه های بزرگ را به اندازه آب سه دریاچه ایری در خود جای دهد. سطح دریاچه تقریبا به اندازه استان مین در آمریکا است، ده درصد از آب شیرین دنیا که یخ نزده، در دریاچه سوپریور ذخیره شده است. هنری وادزورث لانگ فلو، شاعر آمریکایی در کتاب آواز هایواتا از دریاچه ای به نام گیچی گومی (تقریبا به معنی دریای بزرگ یا آب بزرگ) یاد می نماید. ترانه سرا و خواننده کانادایی، گوردون لایت فوت در سرایش ترانه افسانه ادموند فیتز جرالد که به یاد قربانیان حادثه غرق شدن کشتی ادموند فیتز جرالد با 29 خدمه اش در همین دریاچه در سال 1975؛ اجرا کرد، از همین نام استفاده کرد.

دریاچه ویکتوریا

دریاچه ویکتوریا دومین دریاچه بزرگ آب شیرین در دنیا، عمدتا با آب باران، نه رودخانه ها و نهر ها، سیراب شده است. این دریاچه با 402 کیلومتر فاصله از ساحل به ساحل به عنوان طولانی ترین دریاچه هم شناخته می گردد. اما به طور میانگین بسته به نوسان آب و هوایی و اندازه بارش تنها در حدود 41 متر عمق دارد. دریاچه ویکتوریا زمانی به عنوان منبع بزرگ رود نیل در آفریقا تصور می شد. اما نیل هم به مانند ویکتوریا عمدتا با آب باران سیراب شده است.

ویکتوریا در کنیا، اوگاندا و تانزانیا، دارای بیش از 3000 جزیره است، که بیشتر شان مسکونی است. جزایر اسِسیِسی در بخش شمال غربی دریاچه، یک مجمع الجزایر متشکل از 84 جزیره شامل حداقل یک زمین گلف و سرگرمی گاه است.

دریاچه هیوران

دریاچه هیوران سومین دریاچه بزرگ آب شیرین در دنیا است که وسعتی را بیش از 59569 کیلومتر مربع پوشش می دهد و وسیع ترین نقطه آن 397 کیلومتر طول دارد. به مانند بسیاری از دریاچه ها در کانادا، بخشی از آن بزرگ ترین ذخیره آبی در کشور است. بخش اعظم آب دریاچه هیوران از رودخانه سنت ماری، جاری از دریاچه سوپریور و اندازه کمی لبریز از دریاچه میشیگان به وسیله تنگه مکیناک، تامین می گردد.

جزیره منیتولین بزرگ ترین جزیره آب شیرین در دنیا واقع در بخش شمالی دریاچه هیوران در انتاریو کانادا و دارای بیش از 100 دریاچه خاص خود است که حدود 13000 نفر در طول سال در آن ها زندگی می نمایند.

دریاچه میشیگان

دریاچه میشیگان به عنوان سومین و بزرگ ترین دریاچه از دریاچه های بزرگ شناخته می گردد و تنها دریاچه ای است که به طور کامل در کشور آمریکا قرار گرفته است. سطح این دریاچه با 494 کیلومتر طول و 189 کیلومتر عرض، مساحتی را با بیش از 56979 کیلومتر مربع پوشش می دهد. به وسیله تنگه مکیناک به دریاچه هیوران متصل است و به همین علت، بسیاری از دانشمندان این دو را یک دریاچه در نظر می گیرند.

خط ساحلی در بخش شمالی دریاچه تا حد زیادی خالی از سکنه است. اما امتداد سواحل جنوبی و غربی آن، از گری، ایندیانا (با جمعیتی بالغ بر 78000 نفر)، تمام شیکاگو (با جمعیت 2 میلیون و 700 هزار نفر) میلواکی (559000 نفر) و تا گرین بی (104000 نفر) پر از جمعیت است. در دریاچه چندین محل ماهیگیری برای صید ماهی قزل آلا، آزاد و انواع مختلف اردک ماهی وجود دارد.

دریاچه تانگانیکا

تانگانیکا به عنوان طولانی ترین دریاچه در دنیا شناخته می گردد. عرض آن تنها 72 کیلومتر است ولی در حدود 672 کیلومتر امتداد دارد که امتداد آن از شمال تا جنوب، با آغاز در بوروندی، مرزی طولانی بین تانزانیا و جمهوری دموکراتیک کنگو، در زامیبیا خاتمه می یابد که تقریبا مساحتی به وسعت 33669 کیلومتر مربع را پوشش می دهد.

این دریاچه آب شیرین، یکی از بزرگ ترین و عمیق ترین ها در دنیا است و بیش از 2000 گونه مختلف گیاهی و جانوری را در خود جای داده است. از این تعداد بیشتر از 600 گونه را تنها می توان در تانگانیکا یافت. این دریاچه حدود 12 میلیون سال پیش در امتداد دره بزرگ آفریقا، به علت گسست بین دو صفحه تکتونیکی بزرگ در قاره؛ تشکیل شد.

دریاچه بایکال

این دریاچه به عنوان قدیمی ترین و عمیق ترین دریاچه آب شیرین در دنیا شناخته می گرددو عمیق ترین بخش آن 1.6 کیلومتر عمق دارد. دریاچه بایکال 20 درصد از تمام آب شیرین کره زمین را در خود جای داده است. بیش از 300 نهر و رودخانه به این دریاچه جاری می شوند، هر چند یکی از آن ها به نام آنگارا به راه دیگری ختم می گردد. دریاچه بالکال تنها زیست گاه آب شیرین گونه ای از خوک های دریایی در دنیا است.

بایکال حدود 20 تا 25 میلیون سال پیش مانند دریاچه تانگانیکا در آفریقا که در شکافی در قاره قرار گرفته، جایی که به گفته دانشمندان، صفحات تکتونیکی در نهایت روزی جدا و به شکل اقلیم متفاوتی به وجود خواهد آمد؛ تشکیل شد.

دریاچه گریت بر

دریاچه گریت بر با وسعت 31079 کیلومتر مربع، پوشیده از آب سرد و یخ، بزرگ ترین دریاچه ای است که به طور کامل در کانادا قرار گرفته و در منطقه ها شمال غربی کشور، در شرق آلاسکا واقع شده است. مدار شمالگان از میان بخش شمالی دریاچه نامنظم، که دارای پنج زاویه متمایز است، عبور می نماید. سطح دریاچه گریت بر 4 ماه در سال یخ نمی زند، اما بقیه ماه ها به شکل منجمد باقی می ماند. این دریاچه تا حد زیادی بکر بوده، اما گذشته متغیری هم داشته است. دولت کانادا اوائل قرن بیستم با استخراج اورانیوم، حدود 750000 تن از ضایعات معدن را که آغشته به اورانیوم شده بود، در دریاچه گریت بر خالی کرد. در حال حاضر در این منطقه تحقیقات اکتشافی برای کشف منابع نفتی، انجام می گیرد.

دریاچه مالاوی

دریاچه مالاوی با حدود 354 کیلومتر فاصله از جنوب شرقی دریاچه تانگانیکا، در سه کشور مالاوی، موزامبیک و تانزانیا تقسیم شده است، در میان این کشور ها تنها در کشور مالاوی، به نام دریاچه مالاوی شناخته می گردد. در دو کشور دیگر و در دیگر نقاط آفریقا، آن را دریاچه نیاسا می نامند.

این دریاچه با 579 کیلومتر طول و 75 کیلومتر عرض، مساحتی را با وسعت 28489 کیلومتر مربع پوشش می دهد. اگر می خواهید به مالاوی یا نیاسا بروید، بد نیست بدانید که این دریاچه به عنوان زیستگاهی غنی برای ماهی ها شناخته می گردد. بیش از 1000 گونه از خانواده ماهی های سیکلید در این دریاچه، که خانه اسب آبی، تمساح و میمون ها هم است، زندگی می نمایند.

دریاچه گریت اسلیو

این دریاچه در محدوده شمال غربی کانادا واقع شده و عمیق ترین دریاچه در شمال کانادا است که کمی بیشتر از 614 متر عمق دارد. مساحت دریاچه گریت اسلیو حدود 25899 کیلومتر مربع است که سطح آن در بیشتر اوقات سال، منجمد است.

شهر یلونایف، مرکز سرزمین های شمال غربی، با جمعیتی بالغ بر 20000 نفر در ساحل شمالی دریاچه قرار گرفته است.

نام گریت اسلیو از سرخپوستان اسلیوی بومی این منطقه گرفته شده است، این دریاچه پر از ماهی های قزل آلا و سفید است، اما بخش اعظم این منطقه با کارگران معدنی که در ابتدا به حفاری طلا و حالا الماس مشغول هستند، پر شده است. دریاچه گریت اسلیو، لنگر گاه خانه های قایقی و محیطی برای سوروایولیست های مستند شورشیان دریاچه یخی پخش شده از شبکه انیمال پلنت، هم هست.

منبع: mnn

منبع: کجارو
انتشار: 16 بهمن 1400 بروزرسانی: 16 بهمن 1400 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 380

به "با 10 دریاچه بزرگ دنیا آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 10 دریاچه بزرگ دنیا آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید