راهنمای کامل پرورش و نگهداری گیاه پیله آ در خانه

به گزارش زعفران، پیله آ یا گیاه آلومینیومی یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی است. اگر دوست دارید گیاهی نگهداری کنید که برگ های آن طرح و نقش داشته باشد، پیله آ انتخاب خوبی است. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید و در مورد روش های نگهداری و تکثیر پیله آ بیشتر بخوانید.

راهنمای کامل پرورش و نگهداری گیاه پیله آ در خانه

پیله آ یا گیاه گیاه آلومینیومی چیست؟

پیله آی کادییِری نام گونه ای از گیاهان پایا و همیشه سبز است که به تیره گزنه ایان تعلق دارد و معمولاً با نام گیاه آلومینیومی شناخته می شود. وقتی به برگ های این گیاه نگاه می کنید، به نظر می رسد که یک نقاش با دقت زیاد قسمت های زیادی از هر برگ را با رنگ آلومینیومی رنگ آمیزی کرده است و همین ویژگی دلیل نام گذاری پیله آ به گیاه آلومینیومی است. ترکیب این رنگ آلومینیومی با رنگ سبز تیره ساقه ها و برگ ها ظاهری مجذوب کننده و تماشایی به پیله آ می دهد.

گیاه آلومینیومی برای اولین بار در سال 1928 از طریق دو نفر از گیاه شناسان معروف فرانسوی یعنی آندره گیومین و فرانسوا گانیپن به جهان غرب معرفی گشت. شناسایی این گیاه مربوط به زمانی است که ویتنام هنوز مستعمره فرانسه بود و این دو گیاه شناس فرانسوی در حال پژوهش روی گونه های گیاهی ویتنام بودند. گیاه آلومینیومی به نام گیاه شناس فرانسوی دیگری که همکار گیومین و گانیپن بود نامگذاری شد. این گیاه شناس لئوپولد میشل کادییر و یکی از مبلغان مشهور در اتحادیه هندوچین فرانسه بود.

در بین کسانی که به نگهداری از گیاهان آپارتمانی علاقه دارند، پیله آ طرفداران زیادی دارد چرا که رگه های نقره ای روی برگ ها نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. به علاوه اینکه فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد پیله آ کار نسبتاً آسانی است و همین ویژگی باعث شده است تا این گیاه گزینه ای ایده آل برای افرادی باشد که تجربه چندانی در نگهداری از گیاهان آپارتمانی ندارند و به عبارت دیگر تازه کار هستند.

گل دادن گیاه آلومینیومی

اگرچه گیاه پیله آ گاهی اوقات گل می دهد اما گل های سفید و کوچک این گیاه زینتی نیستند. گیاه باید از انرژی خود برای رشد بهتر ساقه ها و برگ ها استفاده کند و به همین دلیل باید بلافاصله بعد از گل دهی گل ها را از گیاه جدا کنید.

پیله آ گیاهی کوتاه قد است. ساقه های پیله آ به شکل گروهی رشد می کنند و ارتفاع آن ها از 30 سانتی متر بیشتر نمی شود. البته گونه ای از پیله آ وجود دارد که ارتفاع ساقه های آن تنها به 10 سانتی متر می رسد. پیله آ رشد سریعی دارد و الگوی رشد آن به گونه ای است که پخش می شود و سطح بیشتری را می پوشاند.

نگهداری در باغچه

اگرچه معمولاً از پیله آ در گلدان نگهداری می شود اما می توانید این گیاه را در باغچه هم بکارید. نزدیک آبگیرهای مصنوعی، به ویژه در منطقه های که آب وهوای گرم تری دارند مکان مناسبی برای کاشت پیله آ است. البته در بعضی موارد در مورد نزدیک بودن به آب زیاده روی می شود و پیله آ به عنوان گیاه آکواریومی به فروش می رسد. به این نکته توجه کنید که پیله آ گیاه آبزی نیست و نباید از آن در آکواریوم نگهداری شود. این گیاه در آکواریوم زنده نمی ماند.

اگر در خانه از حیوانات خانگی مانند سگ یا گربه نگهداری می کنید نگران نباشید، پیله آ یک گیاه سمی نیست.

نگهداری از گیاه پیله آ

نگهداری از پیله آ کار آسانی است اما برای اینکه پیله آ رشد بهتری داشته باشد باید شرایط ویژه ای برای گیاه فراهم کنید. مهم ترین نکته ای که باید در نگهداری از پیله آ رعایت کنید این است که هر سال و در فصل بهار باید گیاه را بررسی کنید تا ریشه آن بیش از حد رشد نکرده باشد. به همین دلیل، ایده خوبی است که بعد از خریداری پیله آ گیاه را به گلدانی بزرگ تر از حد لازم انتقال دهید.

اگر ریشه پیله آ به مقدار ای رشد کند که از انتهای گلدان خارج بشود، می تواند گلدان را بشکند. برای اینکه ریشه ی پیله آ مشکل ساز نشود، باید هر سال تعویض گلدان را انجام دهید. به علاوه اینکه باید در هر تعویض گلدان، گلدانی را که بزرگ تر از حد لازم است انتخاب کنید.

نور

اگر می خواهید از پیله آ در فضای بسته نگهداری کنید، باید گیاه را در مکانی قرار دهید که حداقل چهار ساعت در روز نور زیاد و غیر مستقیم دریافت کند. همچنین باید مراقب باشید که پیله آ در معرض نور شدید و مستقیم خورشید قرار نگیرد چرا که باعث سوختگی و قهوه ای شدن برگ های گیاه می شود. اگر می خواهید پیله آ را در فضای باز بکارید، برای کاشتن گیاه مکانی نیمه سایه را انتخاب کنید.

خاک

خاکی را انتخاب کنید که زهکشی خوبی داشته باشد و غنی از ترکیبات آلی باشد. در انتخاب خاک برای پیله آ لازم نیست نگران pH خاک باشید؛ بزرگ ترین نگرانی زهکشی خاک است. در واقع به خاکی بسیار غنی نیاز دارید که بتواند گیاه را تغذیه کند، به مقدار کافی رطوبت را در خود نگه دارد و به خوبی رطوبت اضافی را خارج کند. خاک مخلوط گلدان که حاوی مقدار مناسبی از ترکیبات لازم باشد و کیفیت مطلوبی داشته باشد انتخاب خوبی است.

آب

در طول فصل رشد پیله آ یعنی در بهار و تابستان، توصیه می شود به گونه ای آبیاری انجام دهید که رطوبت خاک به صورت یک نواخت حفظ شود. یک برنامه خوب برای آبیاری پیله آ این است که وقتی کمی بیش از نیم سانتی متر از سطح خاک خشک شد گیاه خود را دوباره آبیاری کنید. در طول زمستان پیله آ به آبیاری کمتری نیاز دارد.

دما و رطوبت

اگر در منطقه ها گرمسیری زندگی می کنید، می توانید از پیله آ در فضای باز نگهداری کنید. در غیر این صورت، باید از پیله آ در فضای بسته نگهداری کنید.

پیله آ رطوبت را دوست دارد، بنابراین گاهی اوقات گیاه را غبارپاشی کنید یا از سینی سنگ ریزه برای افزایش رطوبت استفاده کنید. همچنین گیاه را نزدیک وسایل سرمایشی و گرمایشی قرار ندهید چرا که محیط اطرف این وسایل رطوبت بسیار کمی دارد. اگر حمام به مقدار کافی نور دارد، مکانی بسیار مناسب برای نگهداری از پیله آ است چرا که بعد از هر بار استفاده از حمام و دوش گرفتن گیاه می تواند بیشترین رطوبت ممکن را دریافت کند.

کود

مانند آبیاری، باید برنامه کوددهی را هم بر اساس تغییر فصول تنظیم کنید. در طول فصل رشد باید ماهی یک بار گیاه را تغذیه کنید. برای تغذیه پیله آ از کود کامل قابل حل در آب با ترکیب 5-5-5 استفاده کنید.

البته می توانید در طول بهار و تابستان هر دو هفته یک بار گیاه را تغذیه کنید اما در این صورت باید در هر نوبت کوددهی از نصف مقدار توصیه شده استفاده کنید. در طول زمستان گیاه به کوددهی نیاز ندارد.

هرس

برای اینکه پیله آ به گیاهی کم پشت با ساقه های بلند تبدیل نشود باید ساقه های قدیمی تر، ضخیم و گوشتی آن را کوتاه کنید تا ساقه های بیشتری از محل برش منشعب شوند. ساقه های بریده شده را هم دور نریزید چرا که به راحتی ریشه می زنند و می توانید از آن ها برای تکثیر گیاه استفاده کنید.

تکثیر گیاه پیله آ

در بهار یا تابستان قلمه هایی به طول 8 سانتی متر از ساقه های گیاه جدا کنید. در محل اتصال برگ ها به ساقه گره هایی وجود دارد. باید قلمه را به گونه ای از ساقه جدا کنید که یکی از این گره ها در انتهای قلمه قرار بگیرد. قلمه بریده شده را در یک گلدان بکارید و برای کاشت آن از خاک مخلوط گلدان استفاده کنید.

البته این خاک باید کاملاً مرطوب باشد و برای حفظ رطوبت خاک باید گلدان را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. برای اینکه کاشت قلمه ها نتیجه بهتری داشته باشد، از پد گرمایشی استفاده کنید و دمای محیط را روی 21 درجه سانتی گراد ثابت نگه دارید. قلمه ها در طول یک ماه به راحتی ریشه می زنند.

آفت های رایج

باید به طور منظم قسمت های مختلف گیاهتان را بررسی کنید تا از نبود شته ها مطمئن شوید. البته قسمت های جوان تر و نرم تر پیله آ بیشتر در معرض هجوم شته ها قرار دارند. شته ها با مکیدن شیره گیاه تغذیه می کنند و مواد چسبناکی به نام عسلک از خود ترشح می کنند. اگر با شته ها مقابله نکنید، ترشح عسلک روی برگ ها شرایط مناسبی برای رشد قارچ های سیاه و دوده ای فراهم می کند. اگر گیاه شما مورد هجوم شته ها قرار گرفته است باید قسمت هایی را که به شدت آلوده شده اند از گیاه جدا کنید و در مرحله بعد برای مقابله با آفت ها از حشره کش استفاده کنید.

مسائل رایج در نگهداری از گیاه پیله آ

پژمردگی گیاه

پیله آ محیط مرطوب را به خاک مرطوب ترجیح می دهد. در واقع این گیاه نمی تواند خاک کاملاً خیس را تحمل کند و در این شرایط دچار پوسیدگی ریشه می شود که نشانه آن پژمردگی گیاه است. درست است که باید در طول فصل رشد خاک را مرطوب نگه دارید اما کمی رطوبت کافی است.

ریزش برگ

برگ هایی که در قسمت های پایینی ساقه های قدیمی تر قرار گرفته اند به طور طبیعی می ریزند. وقتی این ساقه ها بیش از حد بلند شده اند باید آن ها را در بهار هرس کنید. اگر گیاه شما ساقه های بلندی ندارد و تعداد کمی از برگ های آن ریخته است، به احتمال زیاد در آبیاری زیاده روی کرده اید. در این شرایط، باید گیاه را به مکانی گرم تر منتقل کنید و تا زمانی که خاک کمی خشک شود آبیاری را متوقف کنید. اگر به مقدار ای در آبیاری زیاده روی کرده اید که این روش نمی تواند مؤثر باشد، باید در سریع ترین زمان ممکن گیاه را از خاک کاملاً خیس خارج کرده و آن را در خاک تازه بکارید.

منابع: Thespruce, Guide-to-houseplants

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 خرداد 1401 بروزرسانی: 9 خرداد 1401 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 481

به "راهنمای کامل پرورش و نگهداری گیاه پیله آ در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل پرورش و نگهداری گیاه پیله آ در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید