طرز تهیه خورشت قورمه سبزی با گوشت قلقلی جا افتاده و متفاوت

به گزارش زعفران، قورمه سبزی یکی از محبوب ترین خورش های ایرانی است که معمولا با گوشت تکه ای تهیه می گردد. اما آیا می دانستید که می توانید این خورش خوشمزه را با گوشت چرخ نموده و به شکل قلقلی هم آماده کنید؟ استفاده از گوشت قلقلی در قورمه سبزی، طعمی متفاوت و لذیذ به این خورش می دهد و می تواند انتخابی عالی برای کسانی باشد که در پی تنوع در طعم هستند. در ادامه، طرز تهیه خورشت قورمه سبزی با گوشت قلقلی را برای شما توضیح خواهیم داد.

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی با گوشت قلقلی جا افتاده و متفاوت

مواد لازم برای تهیه خورشت قورمه سبزی با گوشت قلقلی

  • گوشت چرخ نموده 500 گرم
  • لوبیا قرمز 1 پیمانه
  • پیاز برای خورشت 2 عدد
  • پیاز برای آماده کردن گوشت قلقلی 1 عدد
  • سبزی قورمه 400 گرم
  • لیمو عمانی 2-3 عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی با گوشت قلقلی

1. آماده کردن مواد اولیه

اولین مرحله از طرز تهیه خورشت قورمه سبزی با گوشت قلقلی درست مثل طرز تهیه خورشت قورمه سبزی با گوشت تکه ای این است که مواد لازم غذا یعنی سبزی قورمه و لوبیا آن را آماده کنید. برای این کار بعد از شستن لوبیا قرمز آن را به مدت حداقل 2-6 ساعت داخل آب بخیسانید تا نفخش گرفته گردد. هم زمان سبزی قورمه را ریز نموده و در روغن تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند و آب آن گرفته گردد. البته می توانید از سبزی آماده قورمه سبزی بهره ببرید.

2. پخت اولیه خورشت

اکنون در این مرحله در یک قابلمه مناسب پخت خورشت، میزانی روغن بریزید و پیاز خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگش عوض گردد و خوب سبک گردد سپس فلفل و ادویه های مدنظر را همراه با لوبیای خیس خورده با آب لازم برای تهیه خورش به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید به مدت یک ساعت خوب بپزند.

3. آماده کردن گوشت قلقلی

هم زمان که لوبیا می پزد، فرصت خوبی است که گوشت قلقلی را آماده کنید. پس پیاز را رنده کنید و آبش را بگیرید بعد آن را به همراه نمک، فلفل و ادویه لازم به گوشت چرخ نموده اضافه کنید و خوب ورز دهید تا کاملا با هم مخلوط شوند. بعد به مقدار مناسب از مخلوط گوشت بردارید و قلقلی کنید و بعد در یک ماهیتابه مناسب میزانی روغن بریزید و گوشت های قلقلی را کمی تفت دهید تا خودش را بگیرد.

4. پخت نهایی خورشت قورمه سبزی

در این مرحله از طرز تهیه خورشت قورمه سبزی با گوشت قلقلی، در قابلمه خورشت را که لوبیا در آن در حال پخت است را باز کنید و سبزی آماده خورشت قورمه سبزی را اضافه کنید و هم بزنید و اجازه دهید مجدد خورشت به مدت 30 دقیقه بپزد. بعد که آب خورشت کم شد، گوشت قلقلی را اضافه کنید و اجازه دهید خورشت شما حداقل 45 دقیقه دیگر بپزد. در نهایت لوبیا عمانی را که سوراخ نموده اید به همراه نمک مورد احتیاج برای خورشت اضافه کنید و خیلی آرام، به شکلی که گوشت قلقلی ها آسیبی نبیند هم بزنید و اجازه دهید خورشت مجدد 30 تا 45 دقیقه دیگر بپزد تا کاملا جا بیفتد. اینجا خورشت قورمه سبزی با گوشت قلقلی شما آماده است. آن را در ظرف مناسب بریزید و همراه با پلو سرو کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه خورشت قورمه سبزی

قورمه سبزی، شاهکار آشپزی ایرانی، با ظرافت های بسیاری همراه است. برای رسیدن به طعم دلچسب و اصیل این خورش، باید نکات زیر را رعایت کنید.

سبزی های مناسب خورشت قورمه سبزی و نسبت آن ها

سبزی قورمه، قلب تپنده این خورش خوش عطر و طعم است. انتخاب سبزی های تازه و باکیفیت و رعایت نسبت آن ها، تاثیر مستقیمی بر طعم نهایی خورش دارد. معمولا از ترکیب تره، شنبلیله، جعفری، گشنیز و اسفناج برای تهیه سبزی قورمه سبزی استفاده می گردد. شنبلیله به علت عطر و طعم تلخ و خاص خود، نقش مهمی در طعم دهی به خورش دارد. بهتر است میزان شنبلیله را نسبت به سایر سبزی ها کمی بیشتر در نظر بگیرید اما مراقب باشید خیلی زیاد نباشد که خورشت تلخ گردد.

استفاده از انواع گوشت برای تهیه خورش قورمه سبزی

برای تهیه قورمه سبزی می توانید از انواع گوشت قرمز و حتی مرغ بهره ببرید. طرز تهیه خورشت قرمه سبزی با گوشت مرغ را می توانید در کتاب کاله مطالعه کنید. البته یکی از مجذوب نماینده ترین و متفاوت ترین روش های تهیه این خورشت همراه کردن آن با پنیر کبابی به جای گوشت یا در کنار گوشت است. طرز تهیه خورشت قورمه سبزی با پنیر کبابی را هم قبلا در کتاب کاله آورده ایم، اگر دوست دارید، می توانید آن را هم مطالعه کنید.

اهمیت آماده کردن گوشت قلقلی

گوشت قلقلی ها علاوه بر طعم، به بافت و ظاهر خورش هم یاری می نمایند. برای تهیه قلقلی های خوشمزه و آبدار باید گوشت چرخ نموده را با پیاز رنده شده، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و کمی پودر سوخاری مخلوط نموده و قلقلی هایی با مقدار میانه درست کنید. دقت کنید که قلقلی ها را در طرز تهیه خورشت قورمه سبزی با گوشت قلقلی با حرارت ملایم سرخ کنید تا مغزپخت شوند و وا نروند.

اهمیت خیساندن حبوبات خورشت

خیساندن حبوبات قبل از پخت، باعث نرم شدن آن ها، کاهش زمان پخت و از بین رفتن نفخ می گردد. بهتر است لوبیا را حداقل به مدت 8 ساعت در آب ولرم خیس کنید. بعلاوه، چندین بار آب خیساندن لوبیا را عوض کنید تا مواد نشاسته ای و ناخالصی های آن گرفته گردد.

لوبیا قرمز، لوبیا چیتی یا چشم بلبلی؟ مسئله این است

هر کدام از این لوبیاها طعم و بافت متفاوتی به خورش می دهند. لوبیا قرمز با رنگ قرمزش خورش را رنگارنگ تر می نماید و طعم ملایمی دارد. اما لوبیا چیتی هم طعم ملایمی دارد و بافت نرم تری نسبت به لوبیا قرمز دارد. در این میان لوبیا چشم بلبلی هم گزینه ای مناسب برای قورمه سبزی است و طعم و بافتی مشابه لوبیا چیتی دارد. شما می توانید از هر کدام از این لوبیاها به تنهایی یا به صورت ترکیبی بهره ببرید. اما یادتان باشد که خورشت قورمه سبزی اصیل معمولا فقط با لوبیا قرمز تهیه می گردد.

ادویه مناسب قورمه سبزی

قورمه سبزی به ادویه زیادی احتیاج ندارد. نمک، فلفل سیاه و زردچوبه معمولا کافی هستند. هر چند می توانید برای طعم دارتر کردن خورش از کمی پودر سیر یا دارچین هم بهره ببرید. البته می توانید مقاله ادویه مناسب انواع خورشت را در کتاب کاله مطالعه کنید.

نکات مهم برای جا افتادن خورشت قورمه سبزی

یک قورمه سبزی خوب، قورمه سبزی است که خوب جا بیفتد. برای این که خورشت قرمه سبزی شما کاملا جا بیفتد ضروری است نکات زیر را مدنظر قرار دهید.

  • حرارت ملایم: برای اینکه خورش جا بیفتد و روغن بیندازد، باید آن را با حرارت ملایم و به مدت طولانی بپزید.
  • هم زدن ملایم: خورش را به آرامی هم بزنید تا قلقلی ها له نشده و سبزی ها یکدست شوند.
  • صبر: جا افتادن قورمه سبزی زمان بر است و احتیاج به حوصله دارد.
منبع: کتاب کاله
انتشار: 10 مهر 1403 بروزرسانی: 10 مهر 1403 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 759

به "طرز تهیه خورشت قورمه سبزی با گوشت قلقلی جا افتاده و متفاوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورشت قورمه سبزی با گوشت قلقلی جا افتاده و متفاوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید