نگاهی به ارزش برندهای فناوری
به گزارش زعفران، آیا اپل، باارزش ترین برند جهان است؟ پاسخ این سؤال منفی است. گوگل چطور؟ در سال 2018، پاسخ این سؤال مثبت بود. براساس رتبه بندی BrandZ که صد برند برتر جهانی در سال 2019 را از طریق Wpp و Kantar طبقه بندی کرده، آمازون با ارزش 315 میلیارد دلار باارزش ترین نام تجاری جهان است.
از آنجا که آمازون یک خرده فروشی محسوب می شود، بزرگ ترین بازیگران حوزه تکنولوژی هم چنان اپل و گوگل به حساب می آیند. دراین میان، برند اپل با اختلاف بسیار کمی و با ارزش 309.5 میلیارد دلار دربرابر ارزش 309 میلیارد دلاری گوگل، عنوان باارزش ترین نام تجاری حوزه فناوری را که سال گذشته در اختیار رقیبش بود، از آن خود کرده است.
درکنار اپل و گوگل از دیگر نام های بزرگ صنعت وایرلس جهان نیز می توان به نام هایی چون مایکروسافت به ارزش 251.2 میلیارد دلار در رتبه 4، فیسبوک به ارزش 159 میلیارد دلار در رتبه 6 و همچنین AT&T به ارزش 108 میلیارد دلار در رتبه دهم اشاره کرد. مایکروسافت نسبت به سال گذشته رشدی 25 درصدی را تجربه کرده، درحالی که این مقدار رشد برای اپل و گوگل به ترتیب 3 و 2 درصد بوده است. شرکت های حاضر در بخش فناوری، رشدی 4درصدی را به طور سالیانه شاهد بوده اند و این مقدار رشد برای شرکت های بخش مخابرات تنها 1 درصد بوده است.
با نگاهی به این فهرست می توان با نام های آشنای دیگری روبرو شد:
- ورایزن رتبه 11
- Xfinity رتبه 20
- T-Mobile رتبه 25
- China Mobile رتبه 27
- اینتل رتبه 36
- سامسونگ رتبه 38
- یوتیوب رتبه 39
- اینستاگرام رتبه 44
- ادوبی رتبه 45
- هواوی رتبه 47
- ودافون رتبه 49
- لینکدین رتبه 58
- شیائومی رتبه 74
- اچ پی رتبه 93
از نکات جالب این فهرست می توان به وجود نام شیائومی اشاره کرد که برای اولین بار در میان صد شرکت برتر جای گرفته است. ارزش این برند را 19.8 میلیارد دلار تخمین زده اند. در میان نام های حاضر، اینستاگرام بیشترین رشد را نسبت به سال گذشته داشته است که با رشدی 95درصدی و ارزشی 28 میلیارد دلاری در جایگاه 44 قرار گرفته است. همین طور ادوبی با 57 درصد رشد و ارزشی برابر با 27.9 میلیارد دلار و لینکدین با رشدی 46 درصدی و ارزشی برابر با 22.8 میلیارد دلار در میان برندهایی بوده اند که بیشترین رشد را از سال 2018 تا 2019 داشته اند.
منبع: انتخاب