هشدار سازمان هواشناسی برای 18 استان

به گزارش زعفران، بر اساس نقشه های همدیدی و آینده نگری سازمان هواشناسی امروز در بخش هایی از آذربایجان شرقی، اردبیل، مازندران، سمنان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، مناطقی از مرکز در استان های قم، مرکزی و اصفهان افزایش ابر، گاهی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی می گردد.

هشدار سازمان هواشناسی برای 18 استان

خبرنگاران: سازمان هواشناسی برای 18 استان کشور از جمله تهران هشدار سطح زرد صادر کرد و از احتمال آب گرفتگی، سیلاب ناگهانی، برخورد صاعقه و وزش باد اطلاع داد.

به گزارش تسنیم، بر اساس نقشه های همدیدی و آینده نگری سازمان هواشناسی امروز در بخش هایی از آذربایجان شرقی، اردبیل، مازندران، سمنان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، منطقه های از مرکز در استان های قم، مرکزی و اصفهان افزایش ابر، گاهی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی می گردد.

فردا سه شنبه این شرایط علاوه بر منطقه ها ذکرشده در بخش هایی از سواحل دریای خزر و ارتفاعات و دامنه های زاگرس مرکزی در استان های همدان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و شمال فارس ادامه خواهد داشت. بیشینه بارش طی 2 روز آینده برای ارتفاعات و دامنه های البرز در استان های سمنان، تهران و مازندران انتظار می رود.

هشدار سیلاب ناگهانی

روز چهارشنبه در بخش هایی از غرب، ارتفاعات و دامنه های زاگرس مرکزی و ارتفاعات البرز مرکزی و پنجشنبه در بخش هایی از غرب و جنوب غرب کشور ابرناکی، رگبار، رعدوبرق و وزش باد پیش بینی می گردد.

طی 5 روز آینده در دامنه ها و ارتفاعات واقع در هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و جنوب و شرق فارس در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رشد ابرهای همرفتی، رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی شده است.

به گزارش تسنیم، طی 5 روز آینده در بعضی منطقه ها شمال شرق، شرق، بخش هایی از مرکز و استان های واقع در دامنه های جنوبی البرز در بعضی ساعات وزش باد شدید و در منطقه ها مستعد خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا روی می دهد. این شرایط روزهای چهارشنبه تا آدینه در شرق کشور تشدید می گردد و طوفان گردوخاک همراه با کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی روی می دهد.

بعلاوه طی 3 روز آینده در بعضی ساعات سرعت وزش باد در جنوب غرب و نوار مرزی غرب کشور افزایش می یابد که باعث خیزش گردوخاک در بعضی از این منطقه ها می گردد. امروز و فردا تنگه هرمز، شمال و مرکز خلیج فارس و طی 5 روز آینده شرق دریای عمان مواج است.

توصیف سامانه: رشد ابرهای همرفتی و سامانه بارشی

زمان آغاز: دوشنبه 1402/05/16

زمان خاتمه: چهارشنبه 1402/05/18

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت در منطقه ها مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/05/16: نیمه شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، مازندران، تهران، قزوین، البرز، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، مرکزی، قم، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، جنوب و جنوب غرب کرمان، هرمزگان، جنوب شرق فارس، ارتفاعات بوشهر.

سه شنبه 1402/05/17: تهران، سمنان، قم، اصفهان، قزوین، البرز، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، زنجان، ارتفاعات غربی یزد، نیمه جنوبی کرمان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس.

چهارشنبه 1402/05/18: اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، ارتفاعات تهران، البرز، سمنان، ارتفاعات غربی یزد، شمال هرمزگان، غرب گلستان، ارتفاعات جنوبی کرمان.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال سیلاب و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیلها، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه های موقت از جمله بنرها، داربست ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط و اجتناب از تردد، توقف و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه ها و مسیل ها، احتیاط در سفرهای برون شهری به ویژه اطراف رودخانه ها، احتیاط در فعالیت های کوهنوردی و جابه جایی عشایر، آمادگی دستگاه های اجرایی و امدادی و پاک سازی دهانه پل ها، لایروبی کانال ها و آب روها.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشار سطح

زمان آغاز: دوشنبه 1402/05/16

زمان خاتمه: چهارشنبه 1402/05/18

نوع مخاطره: وزش باد شدید، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/05/16: خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، نیمه جنوبی تهران، قم، اصفهان، خوزستان، ایلام، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب سمنان.

سه شنبه 1402/05/17: سمنان، تهران، قم، البرز، یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شمال اصفهان.

چهارشنبه 1402/05/18: سمنان، نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان

اثر مخاطره: در منطقه ها مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست ها و سازه های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط و اجتناب از رفت وآمدهای غیرضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده ای، اطمینان از استحکام سازه های موقت، احتیاط در فعالیت های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان های نیمه کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت های کشاورزی.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان آغاز: بعدازظهر دوشنبه 1402/05/16

زمان خاتمه: اواخر وقت سه شنبه 1402/05/17

نوع مخاطره: دوشنبه 1402/05/16: درساعات بعدازظهر و اوایل شب افزایش سرعت وزش باد جنوب غربی تا 12متر بر ثانیه و افزایش ارتفاع امواج بین 1.5 تا 2 متر در تنگه هرمز (به ویژه در نواحی غربی)، افزایش سرعت وزش باد شمال غربی در شمال و مرکز خلیج فارس با حداکثر سرعت 12 متر بر ثانیه.

سه شنبه 1402/05/17: افزایش ارتفاع امواج و وزش باد در ساعات صبح تا ظهر در تنگه هرمز و منطقه ها شمال و مرکز خلیج فارس و در ساعات بعدازظهر و عصر در تنگه هرمز و شرق خلیج فارس.

منطقه اثر: تنگه هرمز و منطقه ها ساحلی و دور از ساحل استان های خوزستان و بوشهر، منطقه ها دور از ساحل استان هرمزگان، در خلیج فارس

اثر مخاطره: اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی، احتمال اختلال در تردد کشتی های تجاری.

توصیه: خودداری از تردد شناورهای سبک، خودداری از فعالیت های تفریحی و شنا، تمهیدات لازم جهت تردد شناورهای مسافربری و تمهیدات لازم جهت تردد در کشتی های تجاری.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 16 مرداد 1402 بروزرسانی: 16 مرداد 1402 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 710

به "هشدار سازمان هواشناسی برای 18 استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار سازمان هواشناسی برای 18 استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید