طراحی دوبلکس ویلایی: ویژگی های نمای یک ساختمان مدرن و شیک ویلایی

به گزارش زعفران، نمای مدرن به چه نوع نماهایی گفته می گردد؟ احتمالا بارها نام این سبک طراحی را شنیده اید. اما ممکن است ندانید که چه ویژگی هایی نمای ساختمان مدرن را از سایر سبک ها متمایز می نماید. در مطلب امروز قصد داریم به این سبک پرطرفدار و نکات کلیدی در طراحی آن بپردازیم. از طرفی اخیرا طراحی و ساخت ویلاها در میان ساختمان های مسکونی افزایش یافته است و یکی از سبک های محبوب در طراحی نمای این بناها، سبک مدرن است. به همین دلیل آشنایی با ویژگی های اساسی آن برای طراحان و معماران و بعلاوه کارفرمایان بسیار اهمیت دارد. برای آشنایی با ویژگی های این سبک طراحی در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

طراحی دوبلکس ویلایی: ویژگی های نمای یک ساختمان مدرن و شیک ویلایی

جهت دریافت خدمات طراحی دوبلکس ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

ویژگی های نمای ساختمان مدرن

معماری مدرن در میانه قرن بیستم شکل گرفت هرچند که نمونه های اولیه آن را می توان در اواخر قرن نوزدهم مشاهده کرد. لوکوربوزیه یکی از معماران سرشناس این سبک است که 5 ویژگی اصلی را برای معماری مدرن معرفی کرد. این ویژگی های عبارت بودند از: پلان آزاد، نمای آزاد، استفاده از پنجره های کشیده و بلند، روف گاردن و طراحی ساختمان روی پیلوت. این ویژگی ها در سال های بعد دستخوش تغییراتی شدند که در نهایت به شکل گیری سبک پست مدرن انجامید. امروزه با توجه به احتیاجها و سبک زندگی تازه، بعضی از ویژگی های معماری و نمای مدرن شاخص تر شده و بعضی از آن ها کمرنگ تر شده اند. در ادامه به ویژگی های نماهای مدرن در ساختمان های امروزی می پردازیم.

باید اشاره کنیم که در ساختمان های مدرن این ویژگی ها علاوه بر نما در سایر بخش ها مانند پلان نیز دیده می شوند و این هماهنگی باعث ایجاد یکپارچگی در کل بنا می گردد.

خطوط صاف و مستقیم

استفاده از خطوط مستقیم یکی از مهم ترین و اصلی ترین ویژگی های نماهای مدرن است. در واقع در نمای ساختمان مدرن به ندرت خطوط منحنی دیده می گردد و کل نما از خطوط صاف و مستقیم شکل می گیرد. این ویژگی در کنار کاهش یا حذف جزئیات وجه تمایز نماهای مدرن از سبک هایی مانند کلاسیک و رومی است که پر از جزئیات هستند. خطوط مستقیم و معین، پروژه را واضح و قابل درک می کنند و ظاهری قابل دسترس و کاربردی به آن می دهند.

پنجره ها و ورود نور طبیعی

یکی از دغدغه های اساسی معمارانی که در سبک مدرن طراحی می کنند، اطمینان از ورود نور طبیعی به خانه ها است. این موضوع قطعا بر نمای خانه نیز تاثیر می گذارد و باعث استفاده از پنجره های بزرگ و وسیع می گردد. بنابراین می توان گفت که نماهای مدرن دارای پنجره ها و بازشوهای وسیعی هستند و ویلاهایی در این سبک بسیار روشن و پرنور طراحی می شوند.

سقف های بلند در نمای ساختمان مدرن

ویژگی دیگری که در بیشتر ویلاهای مدرن قابل مشاهده است، وجود سقف های بلندتر از حد معمول است. گاهی ارتفاع این سقف ها به دو طبقه نیز می رسد و فضایی دلباز در داخل بنا ایجاد می نماید. این سقف بلند بر نمای ساختمان نیز اثر می گذارد و ظاهر و قامتی کشیده به ویلاهای مدرن می دهد.

پیشنهاد ویژه

ماگ سرامیکی طرح مرمر

مشاهده قیمت و خرید

گلدان شیشه ای دستساز تیراژه

مشاهده قیمت و خرید

جا ادویه ای سرامیکی 3 تایی

مشاهده قیمت و خرید

به کارگیری تکنولوژی تازه

بخش عمده ای از به وجود آمدن معماری مدرن مدیون تکنولوژی تازه و روش های ساخت نوین بود. استفاده از اسکلت بتنی و فلزی، امکان اجرای ساختمان های بلند مرتبه را فراهم کرد و باعث تحول عظیمی در معماری شد. از طرف دیگر تولید محصولاتی مانند شیشه های دو جداره، راحتی و آسایش بیشتری برای ساکنان ویلاها و ساختمان های مدرن ایجاد می کنند. بنابراین شیشه های وسیع در نماهای مدرن می توانند نقش عایق صوت و حرارت را نیز ایفا کنند.

استفاده از رنگ های خنثی در طراحی نمای مدرن

نماهای مدرن معمولا یک پالت رنگی خنثی دارند. اما منظور از پالت خنثی تنها استفاده از تعدادی رنگ محدود مانند سفید و خاکستری نیست. در طراحی نماهای مدرن می توانید انواع رنگ ها را در تناژهای ملایم به کار ببرید.

نورپردازی نما

مورد دیگری که در طراحی پوسته بیرونی اهمیت دارد، نورپردازی نما است. نورپردازی نماهای مدرن باید هماهنگ با سایر ویژگی ها، بر سادگی و عملکردی بودن تاکید داشته باشد. استفاده از لوازم روشنایی ساده و بدون تزئینات و نورپردازی مسیرها، فضاهای نشیمن و ورودی از معینه های نورپردازی نما در سبک مدرن به شمار می فرایند.

متریال های نماهای مدرن

در نماهای مدرن بعضی از متریال ها بیشتر از بقیه به کار می فرایند. به همین دلیل می توان گفت که این مصالح بخشی از ویژگی های نماهای مدرن هستند. در ادامه این متریال های نما را به شما معرفی خواهیم کرد.

شیشه

همان طور که اشاره کردیم نماهای مدرن دارای پنجره های وسیع و بزرگ هستند. بنابراین شیشه در نمای ویلاها و خانه های مدرن جایگاه ویژه ای دارد. وجود بازشوهای وسیع علاوه بر تامین نور مورد احتیاج فضاهای داخلی، به پروژه، ظرافت و زیبایی می بخشد و ظاهری شسته و رفته و مجذوب کننده به نما می دهد.

نمای آجری مدرن

شاید تصور کنید که آجرنما تنها در نماهای سنتی قابل استفاده است. اما بد نیست بدانید که نمای آجری مدرن به یکی از نماهای پرطرفدار در میان معماران و کارفرمایان تبدیل شده است. یکی از مزایای استفاده از آجر در طراحی نما، امکان ساخت الگوها و طرح های متنوع است. به همین دلیل ساخت نمای آجری مدرن با طرح های خاص و منحصر به فرد رو به افزایش است.

بتن

نقش بتن تنها به استفاده در پی و سازه بناها محدود نمی گردد؛ بلکه از این متریال در نماهای مدرن نیز استفاده می کنند. بتن اکسپوز متشکل از پنل هایی است که بر روی نما و حتی دیوارهای داخلی نصب می شوند و ظاهری ساده، یکپارچه و امروزی ایجاد می کنند.

فولاد

فولاد و به طور کلی فلزات از مصالح بادوام و مقاومی هستند که در معماری مدرن نقش مهمی دارند. استفاده از پنل های فولاد ضد زنگ در نماهای مدرن، ظاهری برجسته ایجاد می نماید. استفاده از تیرها و ستون های نمایان نیز یکی دیگر از کاربردهای فلزات در طراحی نما و دکوراسیون است که در ساختمان های های -تک و سبک صنعتی دیده می گردد.

چوب

چوب متریالی فوق العاده برای طراحی نما است. رنگ و بافت طبیعی چوب، آن را به گزینه ای مناسب برای استفاده در بیشتر سبک های طراحی از جمله نمای مدرن تبدیل نموده است. چوب های تولید شده مانند ترموود یکی از انتخاب های مناسب برای نمای ساختمان مدرن هستند. از پنل های ترموود می توان برای تاکید بر محور افقی یا عمودی و بعلاوه شاخص کردن بخش های خاصی از نما استفاده کرد.

نمای ساختمان سنگ

یکی دیگر از مصالحی که می توان در طراحی نماهای مدرن استفاده کرد، سنگ نما است. نمای ساختمان سنگ و به کار بردن ابزار پیش ساخته و ابزار سنگی در نماهای کلاسیک به وفور دیده می گردد. در نماهای مدرن می توان نمای ساختمان سنگ را به صورت ساده و در بخش های خاصی طراحی کرد.

ترکیب چند متریال در طراحی نما

نماهای مدرن در بیشتر موارد ترکیبی از چند متریال هستند. به کار بردن مصالح مختلف در کنار یکدیگر به نما عمق می بخشد و تضاد و بافت ایجاد می نماید. به عنوان مثال ترکیب چوب و فلز در کنار شیشه، ظاهری مدرن، شیک و امروزی به وجود می آورند. نمای آجری مدرن یا نمای ساختمان سنگ نیز در کنار شیشه از ترکیب های محبوب در طراحی نمای مدرن ساختمان محسوب می شوند.

در مجموع می توان گفت که نمای ساختمان مدرن با استفاده از تکنولوژی روز، ظاهری ساده و در عین حال کاربردی و شیک به وجود می آورد. این مورد در طراحی ویلاهای امروزی با استقبال بسیاری روبه رو شده است. چرا که نماهای مدرن قدیمی نمی شوند و از مد نمی افتند. در این سبک از نماها، معماران با استفاده از خطوط صاف و ساده، پنجره های وسیع، تکنولوژی روز، سقف های بلند و نورپردازی نما به صورت ساده و هدفمند، ظاهری امروزی و شیک به ویژه در ویلاها به وجود می آورند.

منبع: اتاق
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 505

به "طراحی دوبلکس ویلایی: ویژگی های نمای یک ساختمان مدرن و شیک ویلایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی دوبلکس ویلایی: ویژگی های نمای یک ساختمان مدرن و شیک ویلایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید