کدام سیب زمینی ها هوشمند توزیع می شوند؟ ، ماجرای فروش سیب زمینی چیست؟

به گزارش زعفران، به گزارش خبرنگاران، اسماعیل قادری فر، معاون وزیر جهاد کشاورزی، از شروع طرح فروش هوشمند سیب زمینی با قیمت 10 هزار و 500 تومان اطلاع داد. با این حال رئیس مرکز روابط عمومی این وزارتخانه، قیمت هر کیلوگرم از این محصول را در سامانه بازارگام 9800 تومان اظهار داشت.

کدام سیب زمینی ها هوشمند توزیع می شوند؟ ، ماجرای فروش سیب زمینی چیست؟

مسئولان وزارت کشاورزی در حالی هر روز قیمت جدیدی برای محصولات مختلف معین می نمایند که هر اظهار نظرشان بازار را دچار فراز و فرود می نماید.

علاوه بر نرخ 9800 تومانی سیب زمینی در سامانه هوشمند، قیمت این محصول در میادین تره بار 10 هزار تومان اعلام شد. این در حالی است که خرده فروشی های شهرهای مختلف با قیمت های پایین تری آن را به دست مصرف نماینده می رسانند.

البته در بعضی از محلات تهران و کلان شهرها سیب زمینی همچنان قیمت هایی بالاتر از 10 هزار تومان دارد.

دولتمردان با مبنا قرار دادن نرخ 20 هزار تومان، قیمت گذاری کنونی را به معنای ارزانی تلقی می نمایند. اما نباید فراموش کرد بهمن سال گذشته، زمانی که قیمت هر کیلو از این محصول به 4200 تومان رسید، در جامعه خبر گرانی این محصول دست به دست می شد.

بازار چندنرخی محصولات کشاورزی

پیش از این بعضی کارشناسان به بازگشت قیمت سیب زمینی به محدوده 4000 تا 6000 تومان امید داشتند. اما با قیمت هایی که از قرارگاه امنیت غذایی بیرون آمده، به نظر می رسد گرانی سیب زمینی را باید تثبیت شده بدانیم.

دولت گرچه هیچ گاه نتیجه مثبتی از قیمت گذاری دستوری و وجود چند نرخ در بازار نگرفته، اما باز هم این سیاست را به اجرا گذاشته است. این بار نوبت به محصولات کشاورزی رسیده که مشمول این سیاست ها شوند.

صف کشی برای سیب زمینی

البته نگاهی به سامانه بازارگام در نیمه بهمن نشان می دهد بسته یک کیلویی سیب زمینی ناموجود است. تنها در بعضی شهرها سیب زمینی در وزن های بالاتر توزیع می گردد. بر این اساس به نظر می رسد کسانی که قصد خرید هوشمند سیب زمینی را دارند از صبح باید در صف سامانه مذکور قرار بگیرند.

حال دولت که قصد تنظیم بازار سیب زمینی را دارد چرا از یک راستا آن را به اجرا نمی گذارد؟ همین امر باعث شده تا کیفیت سیب زمینی های توزیعی در طرح فروش هوشمند زیرسوال برود. حتی بعضی این شائبه را مطرح نموده اند که محصولات صادراتی که چندی پیش به علت عودت شدند، با این ترفند هوشمندانه به سفره ایرانی ها می رسد.

اکبر یاوری، عضو هیئت مدیره بارفروشان تهران، در این باره گفت: خبر بازگشت سیب زمینی های صادراتی تکذیب شد. از این رو نمی توان گزاره سمی بودن سیب زمینی های موجود در طرح توزیع هوشمند را پذیرفت.

او درباره علت بالارفتن قیمت سیب زمینی نیز شرح داد: سال گذشته کشاورزان مسائل فراوانی را تجربه کردند و فراوری تحت تاثیر نهاده شد. به هر حال بازار تابعی از عرضه و تقاضاست. اکنون به علت افت فراوری، عرضه کاهش یافته است. امید می رود با ورود 100 تُن سیب زمینی خارجی به کشور، قیمت ها نیز تعدیل شوند.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 24 اسفند 1400 بروزرسانی: 24 اسفند 1400 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 420

به "کدام سیب زمینی ها هوشمند توزیع می شوند؟ ، ماجرای فروش سیب زمینی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام سیب زمینی ها هوشمند توزیع می شوند؟ ، ماجرای فروش سیب زمینی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید