یونسکو افزوده شدن ژئوپارکهای ارس و طبس به شبکه ژئوپارکهای جهانی را خاطرنشان کرد

به گزارش زعفران، خبرگزاری مهر/ براساس خبرهای منتشر شده، یونسکو افزوده شدن ژئوپارکهای ارس و طبس به شبکه ژئوپارکهای جهانی را بیان کرد.

یونسکو افزوده شدن ژئوپارکهای ارس و طبس به شبکه ژئوپارکهای جهانی را خاطرنشان کرد

دویست و شانزدهمین نشست شورای اجرایی یونسکو در مقر یونسکو در پاریس برگزار گردید و در این نشست ثبت دو ژئو پارک ارس و طبس از ایران در شبکه جهانی ژئوپارکهای یونسکو تصویب شد. با این حساب، اکنون به غیر از قشم، این دو ژئوپارک نیز به عنوان دومین و سومین ژئوپارک کشور و خاورمیانه عضو شبکه جهانی هستند.

پیش تر در هفتمین نشست شورای جهانی ژئوپارکهای یونسکو که چهارم و پنجم سپتامبر 2022 (13 و 14 شهریور 1401) در تایلند و 7 تا 9 دسامبر 2022 به صورت برخط برگزار گردیده بود، پرونده های این دو منطقه آنالیز و به عضویت آنها رأی مثبت داده شده بود.

ثبت یک ژئوپارک در لیست جهانی یونسکو، فرآیندی بسیار طولانی است که احتیاج به سالها آماده سازی مقدماتی دارد.

برچسب ژئوپارک جهانی یونسکو در سال 2015 ایجاد شد که میراث زمین شناسی مهم در سطح بین المللی را به رسمیت می شناسد. ژئوپارکها دو عامل حفاظت از میراث زمین شناسی قابل توجه و دسترسی عمومی و پایدار به توسعه را با هم ترکیب نموده و از این طریق به جوامع محلی خدمت می نمایند. سال جاری علاوه بر ژئوپارک طبس و ارس، 16 ژئوپارک نو دیگر هم به مجموعه ژئوپارکهای جهانی یونسکو اضافه شده که تعداد آنها را به 195 ژئوپارک جهانی یونسکو می رساند و مساحت کل 486 هزار و 709 کیلومتر مربع را پوشش می دهند.

منبع: همگردی
انتشار: 12 خرداد 1402 بروزرسانی: 12 خرداد 1402 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 684

به "یونسکو افزوده شدن ژئوپارکهای ارس و طبس به شبکه ژئوپارکهای جهانی را خاطرنشان کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یونسکو افزوده شدن ژئوپارکهای ارس و طبس به شبکه ژئوپارکهای جهانی را خاطرنشان کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید